Есента настъпи и миналата седмица ни показа колко дъжд може да предложи, а в планинските проходи дори и сняг. Вече се стъмва по-рано, а проливните дъждове са нещо обичайно. За жалост в България това означава наводнени пътища, а липсата на маркировка допълнително затруднява шофьорите.
Налице са всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща в зрител. Единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.
Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Въпреки това, можете да карате безопасно при дъждовно време, стига да имате предвид няколко основни неща. Ето и съветите на Nokian Tyres по темата.
Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.
Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.
Големите изисквания към гумите през есента
Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.
Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1.6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.
Превенцията е ключът
Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.
Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.
Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд
1. Намалете скоростта на движение
2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
4. Проверете налягането на гумите
5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен
Как да реагираме на аквапланинг
• Останете спокойни!
• Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Съединителя
Коментиран от #11, #22
15:45 17.10.2017
2 Грую
16:47 17.10.2017
3 Третото око
16:48 17.10.2017
4 Реалиста
Коментиран от #9
16:57 17.10.2017
5 Не мерси
В закона ясно пише 1.6 е минимума.
Аман от жалки опити на някакви фирми да си вдигат продажбите.
17:01 17.10.2017
6 Иоуееееее
17:37 17.10.2017
7 Антон
http://www.investor.bg/novini/444/a/proizvoditel-na-gumi-prizna-za-falshifikacii-212234/
17:44 17.10.2017
8 гост
19:57 17.10.2017
9 Язе
До коментар #4 от "Реалиста":
Че кой да дава съвети?Нали произвеждат гуми.Ти си гледай тестовете и цакай на "премиум"марките за гуми.И йокохама ги няма в класацията за зимни гуми примерно па как един път не закъсах с тях в снега.За инфо често пътувам Петрохан без значение от времетоКоментиран от #10
20:36 17.10.2017
10 Ееее
До коментар #9 от "Язе":
http://www.investor.bg/novini/444/a/proizvoditel-na-gumi-prizna-za-falshifikacii-212234/Коментиран от #21
20:42 17.10.2017
11 Пазарен Либерализатор
До коментар #1 от "Съединителя":
Махаш си крака от газта и гледаш как мигат разни лампички по таблото.Коментиран от #13
21:23 17.10.2017
12 Гост
21:26 17.10.2017
13 Някой там някъде
До коментар #11 от "Пазарен Либерализатор":
Ако съм с 4×4 какво да направя чакам съвет22:03 17.10.2017
14 коки
22:20 17.10.2017
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 onq s konq
Коментиран от #17, #20
01:10 18.10.2017
17 Коаксиал Иванов
До коментар #16 от "onq s konq":
Ти си пиян бе, какъв коаксиален лагер те гони, бегай да си пиеш хапчетата, пишман чатъри и разбирачи сте всичките.Коментиран от #18
01:18 18.10.2017
18 onq s konq
До коментар #17 от "Коаксиал Иванов":
Не мене ме гони аксиален лагер,а тебе те гони простотията.Напиши в гугъла "АКСИАЛЕН/НАПРАВЛЯВАЩ/ ЛАГЕР НА СЪЕДИНИТЕЛ" и ще ти излезе какво представлява той,какви са признаците му за износване и колко е важно да се смени навреме.01:36 18.10.2017
19 Ай сиктир
Карайте с възможно най-тесните гуми за автомобила.
Жив пример, на жената взех Нисан Жук излязъл от завода 2017 февруари месец с гуми Контиентал 225/45/R18 дот 2016. На 202-ра на гладкия асвалт като е мокро предна дясна буксува при подаване на тези страшни 110 дизелови коня на трета скорост, без да натискам съединителя.
ЗАЩО СЕ ПОЛУЧАВА ТАКА:
Първо нашия асвалт е скапан и се остъклява много бързо. Дори да няма дупки коловозите и неравностите силно нарушават поведението на автомобила. Широката и ниска гума няма физическата възможност да следва "формата" на асвалта , защото самата гума стои като твърда подметка и няма никаква еластичност да лавира по обстановката. Все едно си бутнал четирикрако столче настрани и то е паднало. Истината е че всякакви такива размери са съвършенно безмислени. Смешно е някаква гума от 80 лева R16 или R15 да се справя в реални условия много по-добре от скъпа марка R18 за 350. Каране с повече от 200 в БГ е пълно безумие, а всяка гума на пазара има такъв скоростен индекс. А какво правим с дупките и джантите въобще не коментираме.
Поздрави и приятен сезон!
02:13 18.10.2017
20 Да и Не
До коментар #16 от "onq s konq":
Наред с глупостите които си написал за коаксиален лагер и износване при рискова ситуация съм съгласен с теб. Вместо да натискаш съединителят просто отпускаш газта, държиш здраво волана без да го въртиш и чакаш.08:04 18.10.2017
21 Язе
До коментар #10 от "Ееее":
Това е било преди две години близо.В момента и на двете ми коли зимните гуми са Nokian и пак нямам проблеми да не кажа,че един от първите които излизат от поляната където паркирам, като навали сняг съм аз.Имам и лопата в багажника за всеки случай:-)15:26 18.10.2017
22 КАТ
До коментар #1 от "Съединителя":
Как ко,натискаш клаксона,демек-паи сеееее хахахах17:29 19.10.2017
23 Гуми
10:25 20.10.2017