Отидете към основна версия

33 283 16

Приключенията на Ikarus в Америка

  • ikarus-
  • crown coach corporation-
  • 286-
  • автобус

Съчленените автобуси Ikarus са познати до болка на всеки бивш поданик на страните от социалистическия лагер. Слабоизвестна подробност от историята на унгарските рейсове обаче си остава донякъде успешният опит да бъдат изнасяни за... Съединените щати.

Американската версия на Ikarus носи индекс 286 и се различава леко от стандартния 280. Произвежда се в периода от 1978 до 1986 г. по силата на споразумение между унгарското предприятие и Crown Coach Corporation.



По онова време сделката изобщо не изглежда необичайна. Ikarus е сред най-големите производители на автобуси в света. Заводите в Будапеща и Секешфехервар бълват по 13 000 рейса годишно - поне три пъти повече, отколкото всички американски компании с подобен род дейност.

Crown-Ikarus 286 в Милуоки, Уисконсин


Първите серийни Ikarus-и американско производство са доставени на части в Щатите през 1979 г. Окомплектоват се с двигатели Cummins NHHTC-290, 300 или 350 и трансмисии Allison, които първоначално се сглобяват в Унгария, но по-късно изработката им се мести в Калифорния.



Ikarus 286 се произвежда в различни варианти с дължина 55 и 60 фута (17 и 18 метра), с две или три врати. Някои от поръчаните каросерии са снабдени с механизъм за инвалидни колички.

Портланд, Орегон, 1993 г.

Автобусите са предназначени за градска употреба с изключение на 5 бройки, снабдени с 61 седалки от междуградски тип. Crown Coach опитва да започне и внос на тролейбуса 280T3, но до сделка така и не се стига.

Тролейбус Ikarus 280T3 по време на изпитания в Сиатъл, Вашингтон


Унгарските съчленени рейсове са ползвани в общо 9 града в Щатите. Първите 15 екземпляра започват работа в Луивил, Кентъки, през 1980-а. Най-голямата партида от 87 автобуса е поръчана от Портланд, Орегон, през 1981-82 г. 50 Ikarus-а са доставени на Хюстън, Тексас, а 40 - на Милуоки, Уисконсин.



Малки количества от унгарските рейсове въртят курсове в Сан Матио, Калифорния, Олбани, Ню Йорк, Хонолулу (Хаваите) и Джаксънвил (Флорида). За Щатите са изнесени общо 243 Ikarus-а, преди контрактът да бъде анулиран през 1986 г.

Сан Франциско, Калифорния


През 1989 г. марката се връща на американския пазар под името Ikarus USA. След поредица преобразувания компанията приема името North American Bus Industries (NABI). Функционира и до днес и се радва на успешни продажби. Схемата на производство е същата, както и през 80-те. Каросериите се доставят от Унгария, а окончателната сглобка се извършва в САЩ.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Най-дългият Ikarus

    Историята на унгарския производител на автобуси Ikarus помни доста интересни разработки, но малко от тях могат да се мерят с модела 293. С дължина 22. ...
    06.12.2018
    11 286
    12
  • До средата на годината София спира и последния Икарус

    От началото на май автобусна линия №310, която обслужва кв. „Люлин“, ще бъде подменена с нови автобуси. Подмяната е част от проекта за ...
    23.03.2015
    4 130
    10
  • Кабинет от стар Ikarus

    <p> Унгарските автобуси Ikarus с право се смятат за един от малкото наистина успешни продукти на цивилната социалистическа индустрия. Класичес ...
    10.08.2012
    14 661
    8