Отидете към основна версия

8 Ноември, 2019 17:20, обновена 8 Ноември, 2019 17:20 106 569 65

Стартиране на двигателя през зимата: 5 правила

  • зима-
  • двигател-
  • стартер-
  • акумулатор

Тази година зимата се бави, но студовете неминуемо ще дойдат, а с тях идват и проблемите със стартирането на двигателя в мразовитите утрини. Руският портал auto.mail.ru припомня 5 правила, чието спазване намалява риска да тракате безпомощно със зъби около колата заради изтощен акумулатор точно когато ви е най-необходима.

Правило №1. Не бързай
Премръзналият през нощта автомобил се нуждае от известно време, за да се "опомни". Някои коли поемат сами част от предстартовите процедури - например автоматично включване на горивната помпа при отварянето на вратите. Основното обаче зависи от водача.


След включването на контакт направете известна пауза преди да завъртите стартера. Така бордовата електроника ще има време да завърши процеса на самодиагностика, горивната рейка ще снабди дюзите с достатъчно гориво и ще се стабилизират параметрите на електрическата инсталация и запалителната система.
Собствениците на дизелови автомобили не бива да забравят оранжевата контролна лампа със спираловиден символ. Обикновено тя показва работата на подгряващите свещи и ако не е изгаснала, съществува сериозен риск двигателят да не запали.
Стартирането на двигателя в кола с бутон е значително по-просто. Електрониката организира целия процес самостоятелно и за шофьора остава само да натисне копчето.

Правило №2. Пести тока


Стартерът е един от най-големите консуматори на електричество в автомобила. В многоцилиндровите двигатели мощността му сравнима с тази на мотопед. Ето защо при измръзнал двигател, когато завъртането на коляновия вал е особено трудно, акумулаторът се изтощава за нула време.
В зимните утрини батерията рядко е напълно заредена и токът трябва да се икономисва. Препоръките в инструкциите за експлоатация на съвременните автомобили определят лимит от 10-15 секунди въртене на стартера. Ако двигателят не запали, трябва му се даде поне половин минута почивка преди следващия шок. След 3-4 опита няма смисъл повече да се пробва. Очевидно има друг проблем.

Правило №3. Натисни съединителя


Ако автомобилът е с ръчна скоростна кутия, преди стартиране на двигателя амбреажът задължително трябва да се натисне по пода. Така стартерът ще бъде разтоварен от задачата да раздвижва и замръзналата трансмисионна смазка.
Не бързайте да отпускате съединителя. Нека моторът да влезе в стабилен режим на празния ход. Ако педалът се отпусне прекалено бързо, повишеното натоварване може да угаси двигателя дори на неутрална предавка.

Правило №4. Не подавай газ


Електронният управляващ блок на мотора е интелигентен механизъм. Той знае най-добре от колко гориво и въздух има нужда двигателят и няма никакъв смисъл да му се "помага" с помпане на газта като на едновремешните карбураторни "жигули" и "москвичи". Така съставът на сместа ще се наруши и ще затрудни още повече стартирането.

Правило №5. Никакво бутане и дърпане, само кабели


Опитите за стартиране на двигателя с бутане или теглене на буксир са силно непрепоръчителни. Тези способи създават риск за катализатора, а при автоматиците - повреда на трансмисията.
Ако сте сигурни, че проблемът е в изтощения акумулатор, единственият разумен изход са кабелите за подаване на ток. Те обаче също трябва да се използват разумно, тъй като електрониката в съвременните автомобили е нежна и не понася добре резките скокове в напрежението.
"Плюсовете" могат да се свържат директно за клемите, а "минусът" - към всеки метален детайл по колата с изтощен акумулатор. Пряко свързване на отрицателните полюси не е желателно, тъй като в проблемната батерия може да има късо съединение, а то означава неприятности и за колегата, който се е съгласил да даде ток.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 129 гласа.

Свързани новини