Отидете към основна версия

3 604 0

Ненаситният Google търси нови възможности

  • google-
  • потребителски данни-
  • лични данни-
  • интернет

Постоянният апетит за знания относно всичко в нашия онлайн живот прекрачва всички граници

Снимка АП/БТА

Не трябва да се притесняваме повече за обикновените си данни, които плуват из интернет пространството. Свърши се вече с всмукването, сканирането, индексирането и продажбата на анализи, направени на база на съдържанието на нашите текстове, имейли, търсения, местоположения и какво ли още не, което правим в необятното интернет пространство. Google вече има нова цел: подслушване, картографиране и колонизиране на мрежите, които обвързват живота ни. Това коментира сайтът alternet.org.

Google твърди, че има право да събира най-забележимите ни данни, стига те да текат през отворени WiFi мрежи, написа сайтът PrivacySOS.org миналия месец. Публикацията се появи, след като Google обяви придобиването на американската компания „Нест“ (Nest), която продава WiFi-контролирани битови отоплителни уреди за 3,2 милиарда щатски долара. Изданието коментира иронично: „И след тази новина сигурни ли сте, че искате да пуснете тази компания в дома си?“

Тази новина даде много поводи за дебат относно неприкосновеността на личния живот, но работата е там, че Google вече е влязъл в домовете ни. Той е бил в домовете ни от доста дълго време и не само в домовете ни, но и на работните ни места, в нашите коли и дори е с нас, докато се разхождаме по улицата, коментират редактори от сайта PandoDaily.

Както много хора изтъкват, тревогата за поверителността на личния ни живот е огромна. Продуктите на „Нест“ проследяват подробно информацията за движението на своите потребители в допълнение към неща като WiFi IP адреса на потребителя, както и знаят дали на адреса се намира частен дом или бизнес офис. Чрез системата си „Нест“ има достъп до нашия смартфон, лаптоп или таблет и всички данни в него, които „текат свободно“ през  WiFi мрежата. Със слагането на ръка върху компанията гигантът Google слага ръка и върху вас.

Google е на път да пресече поредната лична граница. Не е само това, че нашите въпроси и търсения са агресивно събирани, анализирани, продавани и препродавани, а сега глобалният информационно-гладен Голиат е хвърлил око и на мрежите, които свързват нашите дигитализирани животи чрез устройствата ни и техните настройки и пароли.

"Придобиването на поредната компания ще помогне на Google да затвори кръга от търсене, хора и стоки в необятното интернет пространство", пише по повода редакторът от Wall Street Journal Майкъл Хикинс и допълва: "Както Аарон Леви, главен изпълнителен директор на компанията за съхраняване на данни „Box“, написа в Туитър - "С автоматизацията на домовете ни, самостоятелно движещите се коли, роботите, мобилните телефони и науките за живота Google си е поставил за цел да притежава 21-ви век."

Всеки, който го е грижа малко или много и иска да поддържа някаква степен на неприкосновеност на личния си живот, следва да обърне внимание на това какво прави мултикомпанията и колко близо я е допуснал до себе си.

Google винаги е правил много повече в сенките от това, което неговите лобисти и мениджъри разкриват, когато защитават или промотират инициативите и продуктите на компанията. Ето четири примера, които разкриват „корпоративната етика“ на Google.

1. Street View: не е просто картографиране на улици. След като бе предявен иск и се появиха заплахи за съд от 38 американски щата, Google призна през март миналата година, че неговите странни на вид автомобили, оборудвани на покрива с камери, които гледат в четирите посоки, не са били пуснати просто да правят снимки. Те са събирали данни от компютрите в домовете на хората, както и от офисите на фирми и институции, в това число "пароли, имейли и друга лична информация от нищо неподозиращите компютърни потребители", съобщава New York Times.

Това обаче не е изненадващо. През май 2010 г. гигантът призна, че по погрешка е включил код в софтуера на Street View, който събира WiFi данни, които се очаква да са в помощ на приложенията, свързани с местоположение. 60 съдебни дела очакваха Google, като почти половината от тях бяха свързани с проблема с нарушаването на личните данни, който възникна при услугата. Делата по този въпрос бяха около 28, идващи от всички континенти без Антарктида. От Google първоначално отрекоха, че събират данни, а впоследствие се опитаха да прехвърлят вината на един от своите инженери.

2. Gmail: любопитство и шпионаж. През октомври федерален съдия отказа да отхвърли иск за потенциални действия, заведен от потребители на Gmail, които се противопоставиха на практиката на компанията да анализира съдържанието на всички съобщения по мрежата и да продава получената информация на рекламодатели. Обвинението настояваше, че компанията е нарушила федералните закони за подслушване. „Те събират информация за своите клиенти и за други цели. Това не е просто филтриране на спам съобщенията. Очевидно, това се използва и за рекламни цели", заяви тогава председателят на организацията за защита правата на потребителите Consumer Watchdog.

Този въпрос не е нов за Google. През 2009 г. адвокатите на Google заявиха, че тяхната имейл технология се използва за сканиране за спам съобщения, компютърни вируси и обслужване на реклами "в рамките на работата на потребителите на Gmail". Но миналата есен окръжен съд в САЩ постанови, че компанията е „пропуснала“ да съобщи на потребителите си, че следят цялата информация и така определят целеви групи потребители за реклама. Оказа се обаче, че не само ползващите пощата на Google са цел на информационния гигант, но и потребители на други пощи, които пишат до адреси в Gmail. Техните данни също са прилежно събирани и анализирани от Google.

3. Google Safari: не просто ловува WiFi. В съдебния архив на Google са включени не само дела за взимане, крадене и присвояване на данни, но и за разбиване на кодове и системи за сигурност.

В началото на 2012 г. вестник „Wall Street Journal“ захвана историята, че софтуерът на Google заобикаля настройките за сигурност на мобилната версия на браузъра Safari и бе уличен в следене на потребителите. Подобна ситуация имаше и при уеб браузъра Internet Explorer, но тогава концернът успя да избегне конфликта.

"Google мразеше това [функциите за анти-проследяване на Safari] и използва таен код, за да заобиколи тази настройка за сигурността", пише в блога GoogleExposed. "Това разбиване на сигурността на браузъра позволи милиони потребители на Safari да бъдат следени в продължение на месеци, без дори да подозират".

През август 2012 г. Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) глоби Google с крупната сума от 22,5 милиона щатски долара - най-голямата гражданска глоба, отбелязвайки, че компанията също така е нарушила предишни споразумения за поверителност.

4. Android: още една порта за данни. Една година след глобата от Федералната търговска комисия на САЩ ComputerWorld.com отбеляза, че Google се завръща към старите си трикове. "Google знае почти всички WiFi пароли в света", пише изданието и обяснява, че това се случва благодарение на вратичка за достъп, която свързва компанията със стотици милиони телефони и устройства, използващи операционната система Android.

"Звучи чудесно. Архивирането на данни или настройки прави преместването им на ново устройство с Android много по-лесно", пише изданието, позовавайки се на начина, по който компанията е продала тази функция за потребителите. "Това позволява на Google да конфигурирате новото си устройство почти по същия начин, както е било старото. Това, което се премълчава, обаче е, че Google може да чете WiFi паролите ви". Добрата новина е, че тази функция може да бъде изключена, лошата - че както всяка американска компания, Google може да бъде принуждаван от правителствени агенции на САЩ да мълчи".

ComputerWorld обаче много внимателно и деликатно завърта темата за шпионажа не само около Google. DropBox, Microsoft, Apple, Yahoo, Facebook, Skype и много други интернет компании - всички правят почти едно и също нещо: четат и събират потребителски данни и ги предоставят на правителството. Но някак си мисията на Google, описана подробно в неговите патенти, се откроява. Неговата дейност се основава на анализ на потребителските показатели с все по-нарастваща прецизност и продажбата им на рекламодателите.

Освен това Google (както и други компании) се оказа един от най-елитните шпиони на Америка, след като бившият сътрудник на ЦРУ Едуард Сноудън изнесе информация, че Агенцията за национална сигурност на САЩ е събирала информация чрез интернет платформите.

По-късно това лято Google ще започне да продава и своите ултратехнологични очила, които записват звук и картина. Google Glass може да бъде фантастична изчислителна платформа, която държи ръцете ви свободни, но тя също така дава възможност на своите потребители да снимат, анализират или шпионират другите отдалеч. От нас зависи да кажем къде е червената линия, когато става въпрос за защита на неприкосновеността на личния живот и личните права.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини