Добре известен факт е, че огромен брой параметри от съвременните автомобили са достъпни за наблюдение от производителя (включително в реално време). Сега, експертите отново обърнаха внимание на това, след като официалният сервиз на една от китайските марки автомобили съобщи за дистанционно „изследване“ на параметрите на автомобила с помощта на интернет връзка. Какви данни за собственика може да извлече производителят на автомобила и могат ли течовете да бъдат предотвратени?
От десетина години насам собствениците на премиум модели (предимно европейски марки) са свикнали с отдалечени безжични услуги, които изискват постоянно предаване на телеметрични данни. Сега се оказва, че и китайските марки, които започват все по-често да се появяват по пътища на на Европа, са не по-малко алчни за информация.
„В момента представителството и дилърът извършват проверка“, каза представител на една от китайските марки, коментирайки проверката на изгорял по технически причини кросоувър. Дилърът е в постоянна комуникация със собственика на автомобила. В допълнение към диагностиката на автомобила на място, китайският екип за развитие извършва дистанционен онлайн анализ, за да ускори определянето на техническото състояние на автомобила.
С други думи, някои видове диагностика се извършват в „теле режим“, през интернет, от китайска страна - по някаква причина производителят не се доверява на тези процедури на дилъра в съответната страна. Точно както, да повторим, правят и европейските компании, а и американските през последното десетилетие.
Наред с тази отдалечена диагностика обаче, производителите могат да събират и лична информация за колата и нейния собственик-шофьор. При диагностика в технически център по правило комуникацията с производителя се осъществява чрез оборудването на дилъра (и най-често автомобилът е свързан към оборудването на дилъра с помощта на кабел).
Но като минимум бордовата медийна система има способността да предава данни към мрежата и производителите често я използват. Някои автомобили имат много повече изходящ трафик на вградената SIM карта, отколкото входящ трафик, това просто показва, че от колата постоянно изтича информация. Освен това е ясно, че колата може да предава не само технически данни като скоростта и местоположението на колата, но и да записва звук и дори видео от интериора. Някои оператори на коли за споделяне съвсем открито използват технологията, ката че няма нищо невъзможно в шпионирането и на частни автомобили.
Но какво трябва да направят обикновените шофьори, които не искат да споделят лични данни?
Ако говорим за основни конфигурации на автомобили, с минимум електронни асистенти и проста медийна система, тогава с деактивирането на SIM картата е напълно възможно, да се спре предаването на данни и това няма да доведе до катастрофа. Но колкото „по-богато“ е оборудването, толкова повече автомобилни системи ще откажат да работят.
Следващото нещо, с което ще трябва да се справите в името на неприкосновеността на личния живот, е модерната алармена система със сателитен „маяк“ и мобилно предаване на данни, която трябва да се изключи. Трето, някои от електронните асистенти, които повишават активната безопасност (активен круиз контрол и др. ), също трябва да се деактивират. Що се отнася до GPS модула, изключването му не е особено трудно, но към момента не доказано обаче, че предава данни - освен за местоположението на автомобила.