9 Февруари, 2024 14:11 7 783 23

Защо фаровете на съвременните коли заслепяват

  • фарове-
  • заслепяване-
  • технологии-
  • съвети

Това може да се дължи на мръсни фарове, но също и на новите технологии

Защо фаровете на съвременните коли заслепяват - 1

Според актуално проучване на ADAC две трети от всички шофьори често се чувстват заслепени от насрещнодвижещи се автомобили през тъмната част на денонощието. Това се дължи не само на мръсни фарове, но и на една популярна тенденция в дизайна на автомобилното осветление.

Мразите ли шофирането през нощта? Не сте само вие: един на всеки трима души, които шофират през нощта редовно или почти винаги се чувстват заслепени от светлините на други превозни средства, установява проучване на ADAC. Резултатът: присвиване на очите, мигане или дори отместване на погледа от пътната обстановка за момент – неприятно и в най-лошия случай - опасно.

Почти половината от анкетираните, 49.5 процента, казват, че понякога се чувстват заслепени

Младите шофьори се чувстват най-заслепени: 32 процента от тези под 35 години казват, че са заслепявани от насрещнодвижещи се коли редовно или почти винаги, докато сред тези над 50 години това е само 22.6 на сто от случаите. И всеки пети водач избягва шофирането по тъмно.

Не е изненадващо, че "дългите светлини "се възприемат като най-голямото смущение (82 процента от анкетираните). Но късите светлини (41 процента) и задните светлини за мъгла (26.7 процента) също дразнят водачите. Последните трябва за се включват само ако видимостта в мъгла е по-малка от 50 метра, но това не винаги се спазва.

Всъщност опитът потвърждава, че дори и на "къси" светлини, идващият трафик често ви смущава, Защо? Новите LED високотехнологични фарове, често свити в малки светлинни ивици по дизайнерски причини, очевидно имат по-висок потенциал за отблясъци от халогенните и ксенонови фарове при по-старите коли. И това е поради високия им интензитет на светлина.

ADAC призовава тази тенденция да бъде смекчена чрез промяна на разпоредбите: „По-голям фар с по-ниска яркост осигурява същата светлинна мощност като по-малък с по-висока плътност, но заслепява значително по-малко другите участници в движението“, обяснява експертът по осветление на ADAC Буркхард Бьотчер.

Производителите на автомобили няма да харесат да чуят това, защото тесните LED светлинни ленти в момента са най-новата мода в автомобилния дизайн. Според ADAC обаче, дневните светлини заслепяват не само през тъмната част на денонощието, но и заслепяват водачите два пъти повече през деня от нормалните къси светлини – а именно при лоша видимост, например поради мъгла.

Мръсните фарове

Те пък произвеждат разсеяна светлина и намаляват светлинния поток, но едновременно с това заслепяват повече. Така че почиствайте редовно фаровете - и, разбира се, също и предното стъкло.А ако сте заслепени, ADAC съветва: „Не гледайте в лъча на приближаващите превозни средства, а вместо това гледайте в собствената си лента или в дясната страна на пътя.“


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 37 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Иванчо Сериозния

    79 2 Отговор
    По пътищата е ужас от тия нови нерегулирани ЛЕД фарове, всяка втора нова октавия/рено/дачия свети в небето.
    Да не говорим за умниците дето "ретрофитват" лед на разни коли от преди 20-30г.
    Фаровете предвидени за халогени НЕ СТАВАТ за лед крушки, разберете го.
    Дори да са с лупа и да режат отгоре, отблясъците, когато набуташ толкова силен източник на светлина, са в пъти повече от тези с халоген. За рефлектор да не повдигаме темата, че там собствениците трябва да се арестуват.

    Коментиран от #16

  • 2 Шо ме ядосвате сега...?

    46 2 Отговор
    Щот са гадни, грозни, тъпи фарове, дето не мое си ги ремонтираш сам на пътя. Сакам си старите ламби дет се сменат за минути и да се спре с това светене посред бял ден, само щот некой идиот е решил, че требе да надсветим Слънцето. Кат светят кво...спряха да се тепат преди обед или след обед?

    Коментиран от #12

  • 3 Така е

    62 5 Отговор
    Тия лед фарове за нищо не стават. За водача, който е с тях е по добре, защото светят по силно, но за останалите участници в движението е ужас. Новите лед стопове също са много неприятни и твърде ярки
  • 4 ...

    23 21 Отговор
    9 от 10 пъти като видя кола с нерегулирани фарове е някакъв френски отпадък

    Коментиран от #5

  • 5 Не са само франсетата

    21 2 Отговор

    До коментар #4 от "...":

    То вече всичко е отпадък....Кръстиш се до гаранцията, после малко бонус...ако уцелиш и хвърляш!

    Коментиран от #6

  • 6 12345

    23 13 Отговор

    До коментар #5 от "Не са само франсетата":

    Карал съм две Пежа, чисто нови, едното го продадох на седмата година, другото още го карам, вече е на 9 години. Правя около 30 000+ км годишно.

    НИКОГА не съм имал ПРОБЛЕМ с НИЩО! Просто си карам.

    На колите са извършвани само системни операции - смяна на масло, антифриз, гуми, такива неща.

    Така че, айде да престанем с легендите и обощаването на неща дето явно не са точно така.

    Коментиран от #9, #15, #18, #21

  • 7 Елеметарно е

    0 15 Отговор
    Радо , но това дето си го написал/преписал НЕ Е истина!
  • 8 Азазел

    21 2 Отговор
    "задните светлини за мъгла (26.7 процента) също дразнят водачите. Последните трябва за се включват само ако видимостта в мъгла е по-малка от 50 метра, но това не винаги се спазва."
    Винаги ги включвам когато някой кара на дълги зад мен и няма намерение да смени на къси.

    Коментиран от #13, #17

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Гост

    21 1 Отговор
    Не само фаровете, но и стоповете на по-новите автомобили направо вадят очи. Тази дразнещо силна светлина може да заслепи някой шофьор. Трябва да има изискване за граница на силата на светлините.
  • 12 Гост

    19 2 Отговор

    До коментар #2 от "Шо ме ядосвате сега...?":

    Дневните светлини не намалиха случаите на ПТП, но пък как яко е захлебил някой вносител на крушки....

    Коментиран от #19

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Внимание

    4 3 Отговор
    Евтините крушки боядисани в син цвят,не могат да се регулира светлината.Затова блестят в насрещното.
  • 15 и аз

    1 8 Отговор

    До коментар #6 от "12345":

    мога да ти кажа че съм карал ново бмв и никига не съм имал технически проблеми само редовнна поддръжка и така 12 години но форумните специалисти друго ще кажат и знаят по-добре коя кола е по-здрава…

    Коментиран от #20

  • 16 Селянина с колелото

    8 0 Отговор

    До коментар #1 от "Иванчо Сериозния":

    Не само новите, но и старите дрънгели с китайските LED-крушки. Не са пригодени за старите фарове с крушка с нажежаема жичка. Свтлинния поток на двете е много различен. Вадят ми очите през ноща, а се чудят защо карам на "дълги" срещу тях.
  • 17 Лумпен

    5 4 Отговор

    До коментар #8 от "Азазел":

    Може би е по добре да го пуснеш да те изпревари.....?
    Вместо да дразниш ...!
  • 18 Смешно

    11 4 Отговор

    До коментар #6 от "12345":

    Първо, че си мазохист да караш 30000 км. годишно трошките Пежо едно, ама да кажеш,че тези еднодневки не се чупят е направо престъпление, което ти много добре знаеш,че не е вярно. Доста коли съм карал и единствените,които дават постоянни дефекти и се чупят са Пежо. Дори Рено не е такава трошка. А Дачия е здрава кола. Пежата имат постоянни проблеми с електроника,всякакви грешки, изписва на дисплея и светят всякакви лапи по таблото, слаба ходова част, дори километража работи когато иска, понякога просто не сработва. Не ми се изброява, повредите са много повече.
  • 19 Смешно

    2 3 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    И то понеже всички купуват крушки само от тоя вносител, та той е захлебил. Не говори глупости, които нямат връзка с логиката и разсъдъка. Пък и плюсове ти слагат други като теб не разсъждаващи.
  • 20 Смешно

    14 1 Отговор

    До коментар #15 от "и аз":

    Няма що. Най-трошливата германска кола е БМВ. След тях са Мерцедес. Най-здравата немска в момента е Ауди и някои Фолксвагени като Голф и Голф плюс най-вече. Настигнатаха по здравина японските коли, което е забележително постожение за тези две марки. БМВ обаче са на нивото на Пежо като здравина, тоест дъното.
  • 21 карал само две пежа

    0 1 Отговор

    До коментар #6 от "12345":

    Чел съм само "Винету", никъде няма толкова много индианци! Верно ли?
  • 22 Защото

    1 0 Отговор
    Първо - защото както и вие сте казали, новите просто ги правят да светят по-силно , или самите водачи слагат такива (не знам защо няма уеднаквени стандарти за това) ! И второ , защото на много от съвременните коли, особено джипове , ванове и бусове, фаровете им са много високо - за това също би трябвало да има единен стандарт !!
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.