Свалянето на руския СУ-24 безусловно е тежък международен инцидент, който ще има големи икономически и политически последствия. Този инцидент обаче не е прецедент. Факти.бг направи за вас справка на по-важните такива инциденти в миналото.
Според руските медии в първите десетилетия на студената война такива ситуации не са били нещо необичайно. От 1950 до 1970 г. Съветският съюз е унищожил около 20 самолети и хеликоптери на САЩ като в тази статистика не влизат свалените самолети в зони на военни действия като тези в Корея и Виетнам.
6 октомври 1951 г.: Патрулен самолет P2V-3 НЕПТУН на американския военноморски флот, извършващ полет за метеорологично проучване, изчезва в близост до бреговете на Сибир, след като е бил обстрелван от съветски изтребители. Загиват и 10 членове на екипажа.
7 октомври 1952 г.: RB-29А Суперфортрис на американските военновъздушни сили изчезва по време на рутинен полет край японските брегове. Вероятно е свален от съветски изтребители. 8-членният екипаж вероятно загива.
29 ноември 1952 г.: Американски товарен самолет е свален над Североизточен Китай.
18 януари 1953 г.: P2V-5 Нептун на американския военноморския флот е принуден да се потопи в Тайванския проток край Шантоу, Китай, след като е бил обстрелван от китайски противовъздушни оръдия. 7 души от екипажа безследно изчезват – вероятно двама са пленени от китайците. Хидроплан на американската брегова охрана се разбива, излитайки да търси липсващия самолет.
29 юли 1953 г.: RB-50 Суперфортрис на американските военновъздушни сили е свален от съветски изтребители над Японско море. Вторият пилот е спасен, но 16 души от екипажа загиват, въпреки че успяват да скочат с парашути, поради което се предполага, че са пленени от руснаците.
4 септември 1954 г.: Патрул P2V-5 Нептун на американския военноморски флот е свален от съветски изтребители на 46 км от сибирския бряг.
7 ноември 1954 г.: RB-29 на американските военновъздушни сили е свален близо до Хокайдо, Япония, от съветски изтребители.
22 юни 1955 г.: Патрул P2V-5 Нептун на американския военноморски флот е нападнат от съветски изтребители близо до о. Св. Лаврентий в Берингово море. Самолетът се разбива на острова.
22 август 1955 г.: P4M-1Q Мъркейтър на американския военноморски флот за ЕЛРАЗ е свален край островите Шъндзъ на 52 км от китайския бряг, докато изпълнява нощна мисия. И 16-имата членове загиват. Телата на някои от тях са открити от американски спасителен самолет.
27 юни 1958 г.: Изпълняващ куриерска мисия за ЦРУ Транспортен С-118 на американските военновъздушни сили с 6-членен екипаж и трима служители на ЦРУ навлиза 160 км в пределите на съветското въздушно пространство и е принуден от изтребители да кацне в съветска Армения. Петима скачат с парашути, преди самолетът да се приземи, двама от които са ранени.
2 септември 1958 г.: ЕС-130 Херкулес на американските военновъздушни сили за ЕЛРАЗ със 17 души на борда е улучен от съветски изтребители и катастрофира в съветска Армения.
1 май 1960 г.: Използваният от ЦРУ U-2 е свален от съветска ракета земя – въздух близо до Свердловск. Пилотът Гари Пауерс е пленен.
1 юли 1960 г.: RB-47 – вариант на В-47 СТРАТОДЖЕТ на американските военновъздушни сили е свален от съветски изтребители МИГ-19 над Баренцево море по време на полет от база в Англия.
7 октомври 1962 г.: U-2 на американските военновъздушни сили е свален от съветска ракета SА-2 земя – въздух. Пилотът е убит.
10 март 1964 г.: RB-66 Дистройър на американските военновъздушни сили е свален над Източна Германия от съветски изтребител.
15 април 1969 г.: ЕС-121М Уорнинг стар (Суперконстълейшън) на американския военноморски флот, изпълняващ мисия край бреговете на Северна Корея, е свален от корейски изтребители. Всички 31 души на борда загиват.
5 февруари 1973 г.: ЕС-47Q Скайтрейн на американските военновъздушни сили е свален по време на разузнавателна мисия над Лаос.
Такива стълкновения са се случвали при явни нарушения на въздушните граници, но и заради лоши метеорологични условия. Сваляни са и самолети на Швеция и Иран.
Един от най-фрапиращите инциденти е свалянето през 1983 г. на южнокорейски пътнически самолет. Този инцидент е най-тежкият в историята на съветската авиация, довел до втвърдяване на позициите между водещите ядрени сили СССР и САЩ в края на Студената война. Начело на 2-те държави са съответно Юрий Андропов, бивш ръководител на КГБ, и Роналд Рейгън, който след инцидента обявява кръстоносен поход срещу комунизма. Това е втори пореден инцидент с южнокорейски самолет „Боинг“ над тогавашното въздушно пространство на СССР. Първият е на 20 април 1978 г. над Карелия, в близост до база на Северния флот на Бяло море.
На 19 април 1981 г. американски самолети F-14 свалят двата либийски Су-22. Случаят е известен като инцидентът в Залива Сидра. През 1989 г. американски F-14 свалят два либийски МиГ-23.
През 1986 г. на афганистанско-пакистанската граница самолет F-16 сваля руския щурмовик Су-25, с който е летял Александър Руцкой, бъдещ руски вицепрезидент. Руцкой попада в плен, но по-късно е върнат на Съветския съюз от Пакистан. На 3 юли 1988 г. е свален с американска ракета пътнически самолет Airbus A300 на Iran Air над Персийския залив, изпълнявал редовен полет между градовете Бандар Абас в Иран и Дубай, ОАЕ.
Самолетът е свален от ракета, изстреляна от ракетния крайцер Vincennes от състава на Военноморските сили на САЩ. Загиват всичките 290 души на борда на самолета
През 1992 г. военновъздушните сили на Перу атакуват американски военнотранспортен самолет C-130 и убиват член на екипажа му.
През 1996 г. кубински военен самолет свалят лекомоторен американски самолет на правозащитна организация.
През април 2001 г. тежък инцидент над Южнокитайско море влошава американско-китайските отношения.
Тогава се сблъскаха американски разузнавателен самолет EP-3 и китайски изтребител J-8II. Загива китайският пилот, а американският екипаж е арестуван след принудително кацане на китайска база.