Поскъпване на храните със седем процента, инфлация от четири на сто - експертите предупреждават германските потребители, че през тази година ги чака истински ценови шок.
Експертите от мюнхенския Институт за икономически изследвания ifo очакват осезаемо поскъпване на цените на хранителните продукти в Германия. "Нашите допитвания сочат, че над две трети от производителите на хранителни продукти планират през тази година следващи увеличения на цените", казва специалистът по конюнктурата в ifo Тимо Волмерсхойзер. Подобно нещо не се е случвало от Обединението на Германия насам. "Респективно цените на хранителните продукти през тази година могат сериозно да допринесат за инфлацията."
Институтът ifo прогнозира, че цените на храните през 2022-а година ще нараснат със седем процента. Затова и предположенията за ръста на инфлацията в Германия са достигнали четири на сто.
Производствените разходи са нараснали с 22 процента
"Поскъпването в супермаркетите едва сега започва", казва Кристиан Янце от консултантската фирма EY. "Цените на производителите растат сериозно, а това естествено дава отражение и върху потребителските цени, поне до следващата реколта." Той прогнозира предстоящ ценови шок.
Последните данни на Федералната статистическа служба показват колко са нараснали цените на селскостопанските продукти - само през декември са се увеличили с 22 процента. "Това е най-големият ръст в сравнение със същия месец през предната година от юли 2011-а насам", казват статистиците. Растителните продукти са поскъпнали с 29 процента, а животинските - със 17.
Слабата реколта - още един фактор за поскъпването
"Ръстът в цените на растителните продукти се дължи наред с другото на увеличаващите се от юли 2020-а година насам цени на зърнените култури", обясняват от Федералната статистическа служба. При това голямото търсене - както в страната, така и от чужбина - си остава, макар реколтата да е по-слаба.
Големият ръст в цените на рапицата с 68 процента се обяснява от статистиците с това, че тя се използва и за добив на енергия. Предлагането в световен мащаб намалява, а търсенето расте.