Макдоналдс в Русия е история: руски бизнесмен купи 850 филиала на американската верига за бързо хранене. Те ще се казват “Вкусно и точка”. Първите 15 ресторанта в Москва вече са отворени - с ново име и лого, но на същите места, със същия персонал и почти идентични ястия.
След повече от 30 години на руския пазар, в началото на март Макдоналдс последва другите западни компании и спря работа заради войната, която Русия води в Украйна. По-късно американската компания реши напълно да изтегли бизнеса си от страната, където беше работодател на 62 хиляди души. Само на гарите и летищата отделни ресторанти засега ще продължат да работят с известното жълто лого поради специални договори за франчайз, които не могат лесно да бъдат прекратени.
Макдоналдс има символично значение за руснаците
Новият собственик на веригата в Русия се казва Александър Говор и доскоро е управлявал 25 ресторанта на Макдоналд” в Сибир. За неназована цена той закупи 825 филиала на компанията в Русия и твърди, че в следващите два месеца ще отвори отново всеки един от тях.
Завръщането на Макдоналдс в нова руска опаковка от дни се дискутира в социалните мрежи в страната. Правителственият вестник “Российская газета” пък посвети на “руския Макдоналдс” цяла една страница. Интересът е свързан с факта, че за много руснаци Макдоналдс има символично значение: в началото на 1990-те години отварянето на първите ресторанти на територията на Русия се приемаше за символ на промяната в страната, а пред ресторантите се образуваха дълги опашки.
Сега затворените ресторанти на Макдоналдс са друг символ: на сериозно влошените отношения между Москва и Запада. От американската верига за бързо хранене задължиха новия собственик да остави на работа служителите на компанията поне две години при същите условия. Той обаче няма право да използва логото на компанията. Новото лого, макар да включва червен кръг и две оранжеви линии, все пак напомня на буквата “М”.
“Вкусът е останал същият”
По отношение на менюто малко неща явно ще се променят. Поне на снимките различните менюта изглеждат почти идентично с тези на Макдоналдс. Filet-o-Fish вече се казва “Фиш бургер”, бургерът Royal вече е “Гранд”, двойният Royal - “Двоен Гранд”, само Big Mac явно ще остане в историята. Фактът, че веригата се снабдяваше с продукти от Русия, означава, че и по вкус те вероятно няма да се различават много.
Но ястията са малко по-евтини от преди. Според новата компания рецептата на бургерите не се е променила, а оборудването на Макдоналдс е останало. 15-годишният Сергей изпробва храната в клон в центъра на Москва. “Вкусът е останал същият”, казва той. “Кóлата е различна, но бургерът наистина не се е променил". Дали “Вкусно и точка” ще се радва на същия успех като Макдоналдс предстои да видим. Необходими са десетилетия, за да бъде наложена една марка, казват експерти.
С колко олеква Макдоналдс?
За Макдоналдс оттеглянето е сериозна стъпка: миналата година американската компания е реализирала около девет процента, или два милиарда долара, от оборотите си в Русия и Украйна. Концернът планира да отпише от активите си между 1,2 и 1,4 млрд. долара в резултат от продажбата.