Руският президент Владимир Путин би могъл да се опита да използва опасенията, които предизвикват неговите действия в АЕЦ Запорожие и Енергодар, за да принуди МААЕ и международната общност да признаят де факто правото на Русия да участва в експлоатацията на АЕЦ-а, което пък руската страна би могла да се опита да представи като фактическо признаване на руската окупация на Южна Украйна, цитира news.bg.
В ежедневната си сводка за ситуацията в Украйна Институтът за наблюдение на войната (ISW) поставя акцент върху доклада на МААЕ, публикуван след посещението на мисията в АЕЦ Запорожие. Наблюдателите повтарят основните изводи от доклада, който описва многобройните начини, по които руските окупационни власти и руските военни застрашават безопасната експлоатация на централата. Докладът не се опитва да определи коя страна е отговорна за обстрела, който е повредил съоръжението, и многократно призовава "всички заинтересовани страни" да предприемат мерки за подобряване на ситуацията. Умереността и привидната неутралност на този език могат да засенчат изключително ясното формулиране на руските действия, които подкопават безопасността на централата, както и факта, че докладът не приписва на Украйна никакви опасни действия. По този начин докладът на МААЕ представлява кодирано осъждане на руските действия, които са създали и поддържат опасността от ядрена катастрофа в Украйна.
Докладът на МААЕ показва, че руските служители са разположили военно оборудване на места, възпрепятстващи достъпа до основни съоръжения, поставили са свой персонал, който да наблюдава работата на централата по начин, който според МААЕ може да подкопае ефективната реакция при ядрена авария, ограничили са достъпа на украинския оперативен персонал до ключови части на съоръжението и са преместили аварийния център на място, където липсват основни компоненти, жизненоважни за ефективна реакция при сериозна ядрена авария. По този начин руснаците са създали условия в АЕЦ, които увеличават риска от възникване на авария и значително увеличават опасността експлоатационният персонал да не може да реагира ефикасно и ефективно в такъв случай.
Донякъде кодираният език на доклада на МААЕ отразява факта, че Украйна остава оператор на АЕЦ и страна, отговорна за безопасната ѝ експлоатация и за спазването на изискванията на МААЕ съгласно международното право. МААЕ не може да ангажира пряко Русия по отношение на експлоатацията на централата, без поне мълчаливо да признае, че Русия има някакво право.
Руският президент Владимир Путин, посочват от ISW, обаче може да се опита да се възползва от тази ситуация, за да се опита да създаде процес, аналогичен на Минските споразумения, които установиха "прекратяване на огъня" в Украйна след нахлуването на Русия през 2014 г. Споразуменията от Минск и Минск II третираха Русия като неутрална страна, а не като участник, като по този начин мълчаливо приеха твърдението на Путин, че Украйна е в гражданска война, а не е жертва на руска агресия. Путин може да се опита да използва условията, които е създал в ядреното съоръжение, за да установи паралелна международна рамка, подкопаваща суверенните права на Украйна върху много по-голямата площ от украинската територия, която сега е окупирана от руските сили.
ISW потвърждава информацията, че вчера украинските сили са провели контраатака в Харковска област близо до Балаклея, която вероятно е отблъснала руските сили до левия бряг (северната страна) на реките Северски Донец и Середня Балаклия. Геолокализирани кадри и множество руски източници признават украинските успехи във Вербовка и съобщават, че руските сили са разрушили мостове в източните околности на Балаклия, за да предотвратят по-нататъшния украински напредък.
Още на 30 август руските сили са взривили мост над река Северски Донецк край Байрак, което показва планирано руско изтегляне, а Генералният щаб на Украйна съобщи за украински удари по селището.
Разполагането на руски сили от Харков и Източна Украйна в южната част на страната вероятно ще даде възможност за контраатаки от страна на Украйна. Украинското контранастъпление в Харков на 6 септември вероятно е опортюнистично усилие, което е предизвикано от пренасочването на руски сили към Херсонска област. Данните от некролозите на руските военнослужещи показват, че Русия е разположила елементи от 147-и артилерийски полк на 2-ра мотострелкова дивизия на 1-ва гвардейска танкова армия в Херсонска област не по-рано от края на август, като това е първият случай, в който ISW наблюдава елементи от елитната 1-ва гвардейска танкова армия на Русия да действат в Южна Украйна. Преди това 147-ма дивизия се сражава в Буча и край Киев през март, а след руското изтегляне от столицата действа предимно по оста Харков.
В южното направление - Херсонска област - анализаторите откриват доказателства, че украинското настъпление продължава със стремеж да се пресече на оперативно ниво руската логистика и контролни пунктове по цялата южна ос.
ISW обръща внимание на дискурса на руското министерство на отбраната, което възприема по-умерен тон в твърденията си за ситуацията в Украйна и призна, че украинските войски продължават опитите за атака по направлението Николаев - Кривий Рог. От началото на контраофанзивата на 29 август изявленията на руското МО обикновено са остри с явната цел да се представи контраофанзивата като неуспешно. По-неутралният тон на изявлението на руското МО от 6 септември може да подсказва, че руските военни се стремят да не влизат в сериозно противоречие с руските военни блогъри.
Руските окупационни власти продължават да се подготвят за референдумите за анексиране. Назначеният от Русия началник на военно-гражданската администрация на Запорожка област Владимир Рогов твърди, че "Избирателната комисия на Запорожка област" подготвя избирателните списъци за референдума. Рогов заявява, че избирателите ще гласуват в стационарни кабинки и урни и че членовете на комисията са инспектирали всички избирателни секции и са подбрали служители на правоохранителните органи, които да обезпечат изборния процес. Подкрепяната от Русия председателка на избирателната комисия Галина Катюшченко твърди, че избирателната комисия е започнала да анализира и коригира избирателните списъци, за да гарантира, че "всеки жител на областта може да участва в изразяването на волята си".