В понеделник Румъния официално изтегли от експлоатация флота си от МиГ-21 - наследство от съветската епоха - тъй като членът на НАТО и съсед на Украйна се стреми да модернизира своите въоръжени сили, пише "Дефенс пост".
Сега Румъния използва ескадрила от 17 бойни самолета F-16, закупени наскоро от Португалия, и подписа договор с Норвегия през ноември за закупуване на 32 допълнителни използвани F-16.
На церемония в понеделник самолетите МиГ-21 LanceR започнаха последните си полети.
По време на комунистическия режим Румъния имаше около 400 МиГ-21. Настоящият брой е поверителен, но според неофициални оценки сега е около 25.
Пенсионираните самолети ще бъдат съхранявани във въздушната база Бакау в североизточна Румъния.
"Време беше да преминем към нещо по-добро и да сме в крак със света", каза 37-годишният румънски пилот Адриан Трифа пред АФП преди церемонията във въздушната база Борча в югоизточната част на страната.
Трифа няма да се обучава да управлява по-модерните самолети, тъй като е "стар" - възрастта за започване на обучение за F-16 е под 35 години, казва той.
Миналия май Румъния заяви, че ще използва флота си от МиГ-21 LanceR още една година за мисии за въздушна полиция и летателно обучение, само месец след като реши да ги спре след множество проблеми.
От 1991 г. до 2022 г. е имало "30 авиационни инцидента, довели до унищожаването на самолетите МиГ-21", според Министерството на отбраната.
През март 2022 г. МиГ-21 изчезна от радарите, докато патрулира край Черно море. По-късно се установи, че той се е разбил, пилотът загина.
НАТО укрепи източния си фланг след нахлуването на Русия в Украйна, включително с доставката на подкрепления и оборудване за Румъния.
Миналия месец Висшият съвет по отбраната на Румъния заяви, че има за цел да купи най-новото поколение американски изтребители F-35, но вероятно ще отнеме години, за да се осъществи придобиването.
Пенсионираният генерал Стефан Данила, бивш началник на отбраната и бивш пилот на МиГ-21 LanceR, каза, че преминаването към по-модерни реактивни самолети е трябвало да се случи "най-малко преди десет години".
"Прави се късно, много късно", каза Данила, добавяйки, че някои от пенсионираните самолети все още имат няколко летателни часа и могат да бъдат продадени на други държави, за да бъдат използвани за военни учения.
"Украйна обаче не е проявила интерес към тези самолети", добави той.