По-добре късно, отколкото никога. Това пише списание The Economist, коментирайки закъснялата доставка на западни изтребители F-16 в Украйна.
В последния ден на месец юли бе потвърдено, че Киев е получил първите обещани изтребители американско производство. Дни по-късно се появиха и снимки на F-16 в небето над Украйна. Киев пази в дълбока тайна точния брой на получените самолети от съображения за сигурност.
The Economist обаче разкри колко точно самолета са доставени: 10. До края на 2024 година Украйна ще получи още десет, а през 2025 г. трябва да пристигнат всичките общо 79 бойни изтребителя.
Вестник The New York Times пише, че Украйна няма да може да използва повече от десет самолета F-16, защото няма достатъчно пилоти. „Дългоочакваното пристигане на реактивни самолети от Запада трябва да укрепи отбраната на страната, въпреки че Киев изглежда е получил твърде малко от тях, за да имат незабавно въздействие върху бойното поле“, отбелязва вестникът.
Бившият командващ въоръжените сили на САЩ в Европа ген. Бен Ходжис изрази разочарованието си колко време е отнело на западните страни да прехвърлят така нужните на Украйна F-16. Една от причините е свързана с обучението на украински пилоти.
Друга причина за забавянето е изграждането на инфраструктура за приемане на западни изтребители. По-специално F-16 изискват различна поддръжка, за разлика от съветските самолети.
Логично, F-16 в момента се превръщат в основна мишена за руската армия. Поради това те ще бъдат добре пазени, включително и в подземни бази. F-16 изискват голям брой помощен персонал, като квалифицирани инженери по поддръжката, зареждащи на боеприпаси, анализатори по разузнаването и аварийни екипи.
Президентът на САЩ Джо Байдън даде през август 2023 г. зелена светлина за разполагането на използвани F16 в Украйна, въпреки че САЩ няма да предоставят свои самолети. Белгия, Дания, Нидерландия и Норвегия се ангажираха да предоставят на Украйна десетки такива изтребители през следващите месеци.