От днес се приемат заявления за социалните услуги „Асистент за независимо детство“ и „Асистент за независим и активен живот“, предаде БТА. Това се посочва на интернет страницата на Столична община (СО). Заявленията ще се приемат до 31 октомври 2024 г. включително.
Услугата се предоставя по Наредба за предоставяне на социалните услуги „Асистенти за независим живот” (НПСУАНЖ). Документите за кандидатстване за календарната 2025 г. следва да се подават в Бюрата за социални услуги по местоживеене на кандидатите за ползватели, посочват от СО.
От там поясняват, че с цел да не се получи струпване на хора, ще бъдат изготвяни графици за подаване на документите. Поради това желаещите е необходимо да запазят предварително ден и час за подаването им в съответното Бюро за социални услуги.
Класирането ще се извърши след индивидуално и обективно решение на комисията по чл. 15 от НПСУАНЖ, поясняват от СО.
Списъците на включените кандидати за ползватели ще се публикуват на официалния електронен портал на Столична община не по-късно от 10 дни преди началото на ползване на услугите.
Наредбата за предоставяне на социалните услуги „Асистент за независим живот“ е приета от Столичния общински съвет (СОС) през 2007 г., посочиха в отговор на запитване на БТА от пресцентъра на СО. Столична община е доставчик на тази услуга от март 2008 г. Финансирането ú е изцяло със средства от бюджета на Общината.
Промени, изменения и допълнения на Наредбата са правени през годините, като последното изменение е от 2021 г.
„Асистенти за независим живот“ е социална услуга за компенсиране на дефицита при хора с трайни увреждания и затруднения при активното им социално включване и в ежедневното обслужване, посочиха от пресцентъра на СО.
От 2008 г. до момента ползватели на социалната услуга „Асистенти за независим живот“ са общо 19 747 души. Като през настоящата година ползвателите са общо 1226 души.
Предвид специфичните характеристики на потребителите услугата се разделя по възраст на „Асистент за независим и активен живот” и „Асистент за независимо детство", поясниха от пресцентъра на СО.
Условията за ползване на социалната услуга „Асистент за независим и активен живот“ са лицата да са навършили 18-годишна възраст към момента на започване ползването на социалната услуга, да имат 90% и над 90% трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ, притежаващи валидно решение на Териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК) или Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК); да имат постоянен адрес на територията на Столичната община, а за учащи и студенти - имат и/или настоящ адрес на територията на Столичната община. Също така сред условията е и да не са ползватели на сходни социални услуги през периода на ползване на настоящата услуга.
Потребители на социалната услуга „Асистент за независимо детство“ са деца, които отговарят едновременно на следните условия: да са над 5-годишна възраст през периода на ползване на настоящата услуга с 50% и над 50% вид и степен на увреждане с определена чужда помощ, притежаващи валидно решение на ТЕЛК или НЕЛК, заявено чрез техен законен представител; да имат постоянен адрес на територията на Столичната община, а за учащи - с и/или настоящ адрес на територията на СО и да не са ползватели на сходни социални услуги през периода на ползване на настоящата услуга, поясниха още за БТА от Общината.
От днес е възможно електронното известяване на пациентите за профилактичните прегледи, които им се полагат по пол и възраст. За целта е необходимо използването на електронното приложение "еЗдраве", което да е сдвоено с електронното пациентско досие. Сдвояването може да бъде направено в офисите на „Информационно обслужване“ АД, както и в районната здравноосигурителна каса или в регионалната здравна инспекция. Необходимо е гражданите да представят лична карта. Няма да е нужно хората повторно да посещават някой от офисите, освен ако не сменят телефона си или не изтрият приложението. Новото сдвояване е алтернатива на методите за сдвояване чрез Квалифициран електронен подпис, като тази възможност ще остане валидна.
Сдвояването ще бъде безплатно.
Един от най-големите интереси на пациентите е да имат достъп до информацията, засягаща здравното им състояние и точно какви данни се включват в пациентското досие, каза преди дни и.д. управител на НЗОК проф. Момчил Мавров. По думите му по този начин ще се оптимизират и процесите със заплащането и използването на публичния ресурс.
От днес Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще изпраща съобщение по телефона или чрез платформата Viber на пациентите, които ползват помощни средства или скъпоструващи лекарства за домашно лечение.
Пациентите, лекувани с медикаменти, отпускани по протокол, ще бъдат известявани, когато се регистрира новият им протокол, при одобрението му, при анулирането на документа, при получен отказ, при изтичане на срока на протокола, при необходимост от допълнителни документи и др.
Пациентите, които използват помощни средства, ще бъдат уведомявани със съобщение, когато постъпи заявлението им за помощното средство, заявлението за ремонт, при издадено одобрение или отказ, при анулиране и др.
Електронизацията на процесите в НЗОК доведе до драстично намаляване на времето за обработка на протоколите за скъпоструващи лекарства за домашно лечение, каза преди дни Ивайло Стойчев, мениджър „Проекти“ в „Информационно обслужване“ АД. Преди въвеждането на системата заверката на протоколите за лекарства отнемаше средно 20 дни, а сега ще бъде достатъчен един ден. Процесът по обработка на заявленията за помощни средства отнемаше около 40 дни, а сега ще бъде два дни, добави той.
Към получените от пациентите съобщенията няма да има прикачени файлове или линкове, няма да се съдържат и текстове за изискване за заплащане.
Всички хора с увреждания, независимо дали са здравноосигурени, имат право да получават помощни средства и ремонтни дейности за тях.