Новата система „бонус – малус” за задължителната застраховка „Гражданска отговорност” няма да влия на базовата ѝ цена. Тя просто ще въведе по-справедлив модел на формиране на цената и няма да облагодетелства по никакъв начин застрахователите. Това обяви в предаването „Денят на живо” по Канал 3 генералният секретар на Асоциацията на застрахователите в България Нина Колчакова.
Преди ден министърът на вътрешните работи Младен Маринов обяви, че „Пътна полиция” има готовност да осигури достъп на застрахователите до системата си, който на тях ще им е нужен при въвеждане на „бонус – малус”.
„Нужна е информация за пътнотранспортните произшествия, нарушенията и наказателните постановления, които са влезли в сила по отношение на шофьорите и собствениците на колите. Необходимо е да имаме достъп, за да се сметнат коефициентите за бонус и малус. Защото според наредбата, която е публикувана в момента, те ще се смятат на база два параметъра – история на щетите на съответния автомобил, шофьор или собственик и история на поведението на шофьор или собственик. Т.е., за да тръгне системата, застрахователите трябва да имат достъп, което вече е технически възможно и предполагам, че в момента, в който Министерския съвет одобри тази наредба, тогава и технологично ще се случат нещата”, коментира Колчакова.
Един от най-конфликтните въпроси в наредбата на Комисията по финансов надзор бе, че този бонус и този малус ще се формира и на базата на историята на самия автомобил.
„Най-вече ще се формира от поведението на водача. Към наредбата има едно приложение, в което са изброени всички случаи, при които се налага малус, т.е. се налагат наказателни точки. 90 процента от тези случаи се отнасят до поведението на шофьора. Има само два или три елемента, които се отнасят до щетите, които този шофьор е причинил на автомобила”, каза още тя и поясни, че застраховката ще бъде по-скъпа за шофьорите нарушители, независимо дали са причинили щети.
„Доколкото разбирам от наредбата в момента, в който се въведе системата, всички започват от нула”, добави Колчакова, като така поясни, че нарушенията със задна дата няма да се вземат предвид.
По думите ѝ още не е ясно обаче каква точно информация ще получават застрахователите от МВР – дали ще е цялата история на шофьорите или пък само някакъв коефициент, според който те да изчисляват цената на полиците.
„В момента сме още на етап на обсъждане как точно да се случват нещата и ми е трудно да отговоря как точно ще стане технологично”, поясни секретарят на съсловната организация на застрахователите.
По думите ѝ с новата система застрахователите няма да се облагодетелстват.
„Системата е така сметната, че да има нулев ефект върху застрахователите. Т.е. няма да печелят повече. Изчислява се на база нулевата тарифа – т.е., колкото получават малус лошите шофьори, толкова е и бонусът за добрите. Това пише в доклада на консултанта, който е смятал на база на статистически и исторически данни на нарушенията и пътнотранспортните произшествия и щетите. И това изрично го пишеше в доклада. За нас единствената причина, поради която подкрепяме „бонус – малус” системата, каквато и да е тя, е дългосрочният ефект върху поведението на водачите и намаляването на пътнотранспортните произшествия”, заяви Колчакова.
„Знаете, че ние сме страната, която има най-много убити на пътя, затова трябва да подкрепим някакви стъпки в посока те да бъдат намалени, дори и тези мерки да изглеждат драстични като тази система”, добави представителката на застрахователите.
Тя потвърди, че в доклада на консултанта на КФН, който не е представен публично, вариантите на системата са повече от един – 11 или 12 по думите ѝ.
„Вариантите са единствено по отношение на точките, които да се отнемат и дават бонус и малус. Останалата част на кого да се налага малуса, каква информация да се взима – за всичко това предложението е едно, което консултантът е базирал на статистическа информация”, каза още Колчакова.
По думите ѝ застрахователите са искали въпросният доклад да бъде представен пред обществото, за да се разбере, че те нямат финансова изгода от въпросната система „бонус – малус”.
„Бонус – малус” не влияе на базата. Увеличение на полиците заради „бонус – малус” системите няма да има. Тя е предназначена да индивидуализира цената и да я прави по-честна спрямо поведението на шофьорите на пътя. Нека бъдем честни – в момента „Гражданска отговорност” е задължителна застраховка, въведена от държавата, с общи условия, измислени от държавата. Застрахователите всъщност единствено я продаваме. Цената е солидарна и е предназначена да бъде достатъчна, за да изплаща обезщетенията на пострадалите. Колкото повече се увеличават жертвите на пътя, колкото повече се увеличават обезщетенията, присъждани от съда, толкова повече расте цената. Но всички останали параметри са държавна политика. А както се вижда и от докладите на КФН, застрахавателите всъщност я продават на загуба в последните години. Това, което ще промени „бонус – малус” е, че няма да е толкова солидарен елементът на заплащането на тази застраховка”, обясни експертът.
На въпроса дали все пак наистина един водач, закупил автомобил на старо, ще наследява нарушенията на стария тя заяви:
„Честно казано и аз така прочитам наредбата. Трудно ми е да коментирам мотивите за това предложение. Мога единствено да спекулирам защо е така – предполагам, че са решили, че наистина трябва да има драстични мерки. Това наистина носи тройно наказание – един път водачът е глобен, един път му се налага по-висока цена на застраховката и трети път цената на автомобила му ще бъде повлияна в дългосрочен план. Така изглежда”.
Колчакова коментира и другата гореща тема от последните дни, свързана с „Гражданската отговорност”, а именно въвеждането на таван на обезщетенията при смърт и предупрежденията, че ако няма такъв, то цената на застраховката може да скочи до 1000 лева.
„Не говорим за таван при всички обезщетения. Говорим за един малък дял от обезщетенията, т.нар. обезщетения за морални болки и страдания при загубата на близък човек – т.нар. неимуществени вреди. Които от малък дял се превръщат на практика в почти цялото обезщетение. Това е практика, която адвокатите възприемат, когато съдят застраховател за обезщетения – не търсят имуществено обезщетение - за загуба на доход, за издръжка на членовете на семействата, те търсят обезщетение за болки и страдание. На практика стигаме до едни обезщетения, които са от порядъка на 100-120 хиляди лева. Статистиката за 2017 г. показва средно 118 хиляди лева. Това е отпреди решението на Върховния касационен съд. Те на практика заменят имуществените щети. Което пък значи, че за едно семейство от 3-4 членове това би била една сума от половин милион”, каза тя.
Застрахователите вече обясниха, че след разширяването на кръга на тези, които могат да търсят обезщетение, ще се отвори дупка от 1 милиард лева, заради което и бе предупреждението, че „гражданската” може да стане 1000 лева. Тази сметка, пък те са направили на база няколко взети вече съдебни решения.
„Първите решения бяха за 50 хиляди лева за двама души. А след това за 70 хиляди. Нашата сметка е за целия сектор – каква дупка липсва. А спекулации каква ще стане цената, може всяко дружество да каже каква ще стане неговата цена, според неговите сметки.
Ние само знаем каква дупка има в целия сектор. Тя е между 800 милиона лева и 1 милиард, в зависимост от това дали ще са 2,5 нови наследници, 3-ма или 4-рима. При 2,5 са 800 милиона лева, а при 4 допълнителни появили се наследници е 1,3 милиарда. Обобщената сметка е на базата на разчетите на всяко дружество”, каза застрахователят.
Тя заяви, че за 2017 г., според официално изненесените данни от КФН по „Гражданска отговорност” застрахователите са на загуба от 55 млн. лв. и бе категорична, че единствената причина за покачване на цената на застраховката би била увеличените обезщетения.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гларус кръстоносец
09:52 10.11.2018
2 Усмивката
Коментиран от #5, #13, #27
09:54 10.11.2018
3 Гербераси долни
09:58 10.11.2018
4 Schmidt
10:00 10.11.2018
5 Гербераси долни
До коментар #2 от "Усмивката":
На моменти с такива усмивки чак се озъбва ме ,може ли страна от евросюза чакаща за "Шенген" да има 30 години преход ,то е ясно че партиите пак ще се разберат как да одерат народа.Коментиран от #7
10:02 10.11.2018
6 тоя с гъските
10:08 10.11.2018
7 Усмивката
До коментар #5 от "Гербераси долни":
В миналото царската корона се е лигитимирала от Папата ,Византия.Тия никой не ги брои.Затова иде реч.Така, получили „международно признание” си мислят да подобрят стария рекорд на Тодор Живков... за това иде реч ...а овцете блеят.Търсят си пастир10:18 10.11.2018
8 Коментар
10:25 10.11.2018
9 С. А.
10:25 10.11.2018
10 Ментос
10:26 10.11.2018
11 Петдесет и пет милиона загуба
10:30 10.11.2018
12 Димо
10:39 10.11.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Баш Гост
10:51 10.11.2018
15 Усмивката
До коментар #13 от "да се знае":
Не вярвам да си така проз като Бойко Борисов....а ако отнесе некоя къща на завой какво ,забележка ли ще му направиш на шофьора .Или ако при първи тур му се лепне камион убиец ,пак с порицание ли ще изпратиш шофьора на камиона да си ходи ...помисли малко.Има птп и птпКоментиран от #19
10:59 10.11.2018
16 Усмивката
До коментар #13 от "да се знае":
Втори въпрос о простото стадо според правоверните от ГЕРБ .Личният автомобил в преносен или буквален смисъл се тълкува по новия посткумонистически строй.Може ли да стане така че всеки да си купи и има автомобил .От страх други да не ползват .Чий извънземен разум е тази античовешка идея.Тия ни докараха до този хал след 70 годишно управление ...що ги мислим11:08 10.11.2018
17 Престани да плюеш бай Ганьо !
До коментар #13 от "да се знае":
Какъв е героят, според сегашните представи? Креативен, търговец, въвел личната реклама! За награда е! Колко по-нагли и глупави реклами ни заливат сега! А Алеко е комплексар, кариерист, нечестен търговец и българомразец! Пътеписите, до изложението в Чикаго продава незаконно два пъти. Масрафът ме е платен от вестниците, които са го командировали. Дописките са собственост на печатните издания! Алеко наглеца ги издава в книжка!11:42 10.11.2018
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 само факти
До коментар #15 от "Усмивката":
Чакай сега, естествено че ще има недомислици или откровени простотии в това което се създава, все пак сме Българи и сме в България...идеално щастие няма никъде, но е в пъти по-добре от сегашното статукво, а именно невменяем убиец на пътя, със стотици актове фишове и птп да плаща колкото един съвестен човек, който всяка година сама харчи пари без да набутва застрахователя си. От тази по порочна и педалска практика няма, спрямо нея всичко друго е добре дошло, именно за това подкрепям твърдо промените, и ако всеки се стегне в кръста и направи малко повече гънки в мозъка си , мисля че нещата биха изглеждали много ама много по добре, и на почти същата цена. А цената няма да коментирам, глупавият и инфантилен нашенец може да плати всяка една цена, щом може да оставя 200 лева на вечер за да играе на Фики , и да ползва айпфон за 2000 на кредит, който ще му излезе 4000 ......значи цени няма да коментираме. Простата и малодушна овца я стрижат и после я правят на курбан, не защото е овца, а защото е проста и малодушна, същото е и с нас, що да не е 1500 лева застраховката ? Пак ще се карат колите, говнярите с 25 годишните таратайки пак ще си обикалят по кварталите и ще се правят на гъзари, а коя е добрата новина ли? Ми как коя, застрахователите ще богатеят на гърба на идиотите , че какво му е? Не е луд този дето яде баницата, лудия е другия ама какво от това, колко хора ще разберат това което пиша, не повече от 4-5 човека! Проф. Хрисов беше до болка прав, че 80% от бъКоментиран от #20
12:02 10.11.2018
20 Усмивката
До коментар #19 от "само факти":
Много народ оплю,пък за дискраменация да не говорим,кой бил беден кой въшлю кой харчел и как.Това малко прилича на говоренето на Бойко Борисов.Народа казва...„ дай на бедния да се нахрани,пък недей бера грижи къде ще изсе.ре.”.Закони и държавност има когато така са устроини така ,че да облагодетелстват и защитават и последния неин поданик.От това което предлагаш ,излиза че трябва незабавно да ги променим защото някои си бил ощетен.Разбирай задтрахователите ,какъвто е бил и настоящия премиер.Застрахователите никой и никога не ги е канил първо.Второ ,ако на мене бизнеса не ми върви го закривам.Такива преди 89 нямаше .Как се случи така че без тях държавата не може да функционира ,задай и си отговори сам .Нали имаш ум.17:26 10.11.2018
21 Глас Народен
17:55 10.11.2018
22 Мнение
Коментиран от #28
18:52 10.11.2018
23 БЕЗ ОБЕЩЕТЕНИЯ
21:10 11.11.2018
24 Долу КрадусМалус
21:12 11.11.2018
25 Колю
21:12 11.11.2018
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Бай Благой
До коментар #2 от "Усмивката":
Като напуска шофьора с нарушенията му удържаш последната заплата и готово!Ама ако взима 1 000лв няма как да му го удържиш нали?!
16:08 13.11.2018
28 Бай Благой
До коментар #22 от "Мнение":
Ако системно минаваш на червено, превишаваш скоростта, не отстъпваш на пешеходни, караш пиян това не те ли прави рисков шофьор?На мен лично ми допада идеята за бонус - малус защото в крайна сметка като отидеш и трябва да платиш 1000лв ГО ще си помислиш как ще караш.
Имах колега който пиян беше предизвикал ПТП преди 10-тина години. Бяха го осъдили...бяха му отнели книжката и т.н. ...след време го попитах...колко ГО плаща той вика 350лв...а аз за същия двигател плащах 150лв примерно. След като му изтече давността на престъплението му се върна старата застраховка.
Мога да ви кажа че в момента е абсолютно съвестен шофьор!! Нито кара пил, нито превишава скоростта и няма нарушения от поне 3-4 години.
Така че пичове.....бонуса е за добрите шофьори....(ф)Малуса е за джигитите!!
16:16 13.11.2018
29 Бай Благой
'Проблема на човечеството е не че не можем да нахраним бедните...проблема е че не можем да заситим богатите" - та същото е и с нашите застрахователи.
16:17 13.11.2018
30 Бате СЕР ГЕИ
08:42 23.11.2018