Спа-Франкоршан. Наш екип от мястото на събитието.
Не са много серийните автомобили, които безпроблемно могат да се движат със скорост от 300 км/ч. Сега ще ви разкажем за една такава кола, която се ползва с респект и уважение както сред феновете на Nissan, така и сред всички привърженици на спортно ориентираните превозни средства. Става дума за GT-R и по-конкретно за неговата последна версия 2017. Автомобилът ще се появи на пазарите в Европа и у нас съвсем скоро, а ние имахме възможността да изпробваме възможностите му не къде да е, а на култовата белгийска писта "Спа".
Екстериор
Японските инженери, които присъстваха на "Спа", ни разказаха за това как основният акцент в екстериорните изменения е с единствената цел подобряване на аеродинамиката. Външно новата версия се отличава по различния капак на двигателя, променените брони, модифицираните дневни светлини и радиаторната V-motion решетка. Последната е с по-голям размер, като целта е да се увеличи въздушният поток за охлаждане на двигателя, без това да доведе до увеличаване на челното въздушно съпротивление.
Променената форма на предния капак пък води до по-добро аеродинамично притискане на предната част на автомобила при скорости от над 200 км/ч. Задната част на новия GT-R продължава да се определя от емблематичните кръгли стопове, но ако се загледате внимателно, в новата версия ще забележите сребрист дифузьор и нови странични вентилационни отвори, които са вградени до двете двойки титаниеви ауспуси, като тяхната цел също е подобряване на аеродинамиката. Нови извивки, заимствани от NISMO версията пък намаляват турбулентните завихряния зад автомобила. Като цяло почти всички визуални промени, направени по екстериора на GT-R, повишават аеродинамичната ефективност в три направления - генериране на притискаща сила, намаляване на въздушното съпротивление и оптимизиране на охлаждането на основните системи на автомобила.
Интериор
Отзад обаче нещата не стоят по същия начин. Седалките там са две, но са доста твърди, а място за краката на пасажерите почти липсва. Скосеният таван пък би бил сериозна пречка за по-ръстови пътници. Така или иначе това е автомобил предназначен основно за двама и задната седалка е бонус, позволяващ превоз на още двама души на кратки разстояния. Багажникът също не блести с обем, но не е и малък. Накратко, достатъчен е за два средно големи куфара.
Връщайки се отново отпред, трябва да отбележим изключително опростеното и информативно арматурно табло. Основният уред пред погледа на водача е оборотомерът, а до него е разположен скоростомерът, който е нетипично разграфен до 340 км/ч. За да се осигури по-добра видимост напред за водача и пътника отпред, бутоните за навигационната система и дисплеят са позиционирани малко по-ниско на таблото. Гран туризмо картинката се завършва от мощната Bose аудиосистема, субуферът на която е позициониран в средата на задната седалка. Освен всичко това, инженерите са редуцирали броят на бутоните по таблото. Те са намалени от 27 на 11. В заключение можем да кажем, че новият интериор е по-луксозен и по-пригоден за ежедневно ползване.
Двигател и ходови характеристики
Що се отнася до окачването, при скорост от над 200 км/ч и навлизане в завой, при това на мокра писта, автомобилът стои като залепен за асфалта. Крен почти не се усеща, а благодарение на отличното притискане на колата към пътя и на спомагателните стабилизиращи системи поднасянето е предсказуемо и лесно за контролиране. С други думи този автомобил може да се кара от всеки шофьор с малко повече опит и не е нужно специално обучение. За запознатите с трасето "Спа-Франкоршан" ще кажем, че подходът към култовия завой "Червената вода" безпроблемно може да бъде преминат със скорост от 200 км/ч.
Както е добре известно, при GT-R въртящият момент се предава и на четирите колела. По време на нормално движение, Годзила се държи като автомобил със задно предаване, като тягата се подава изцяло към задната ос. Въртящият момент обаче може да се разпредели в съотношение 50:50 в зависимост от скоростта, страничното ускорение, ъгъла на завиване, превъртането на колелата, пътната настилка и страничното ускорение. За последното грижата има специален сензор, специфичен за GT-R. Той измерва разликите между целевото странично отклонение, изчислено на база ъгъл на завиване и реалното странично отклонение, засичан от G-сензор, съобразно което се регулира разпределението на въртящия момент.
Premium Midship платформата на GT-R пък дава възможност за монтиране на трансмисията и раздатъчната кутия в задната част на автомобила. Това позволява на окачването да работи значително по-добре, оптимизирайки разпределението на теглото и сцеплението на всяко от четирите 20-цолови колела. Благодарение на всичко това автомобилът притежава уникално ускорение в рамките на 3 секунди до 100, както и максимална скорост от 315 км/ч, а усещането при управлението на Годзила е умопомрачително.
Цена
Продажбите стартират през юли, но цената за България и Европа все още не е ясна. Най-вероятно тя ще е под 100 000 евро, което предвид преките конкуренти определено ще накара феновете на расови резачки да обърнат сериозно внимание на новата Годзила.
Подробни ТТ данни за генерациите на GT-R ТУК