Русия и Гърция искат да получат яснота по отношение на българската позиция и заинтересоваността на правителството в София да се осъществи петролопроводът Бургас–Александруполис, цитира думите на външния министър на Руската федерация Сергей Лавров „Росийская газета“ вчера. „Засега конкретен отговор от новото българско правителство дали проявява интерес към този проект ние не сме получили. Аз зная, че и гръцките колеги също много искат да внесат яснота по този въпрос“, отбелязва министърът на външните работи Сергей Лавров.
Лавров визира позицията, изразена от премиера Бойко Борисов през есента на 2009 г., че проектът за петролопровод не е изгоден за България, тъй като не е договорено български танкери да извършват преноса на петрол от Новоросийск. През септември миналата година българската страна поиска да бъде представена и алтернатива на предвиденото около Бургас разтоварване на буйове на петрола – на терминали в пристанището на „Нефтохим Лукойл“ в Бургас.
В крайна сметка за окончателното становище по бъдещия петролопровод решаваща ще се окаже оценката за въздействие върху околната среда, която се подготвя в момента и трябва да е готова до април 2010 г. България не внесе своята част – 5 млн. евро, за бюджета на проектната компания „Транс Болкан пайплайн“, срокът за която изтече на 11 януари. Десетина дни по-късно, по време на срещата на енергийните министри от страните от Черноморското икономическо сътрудничество на 28 януари, българският министър на икономиката Трайчо Трайков заяви, че страната ще внесе парите за компанията, но когато прецени Министерството на финансите.
Според министъра на енергетиката на Руската федерация Сергей Шматко същността на разногласията с България е в това, че София настоява за повишена екологична сигурност. Освен това нея не я устройва икономическият модел на проекта. В досега подписаните документи по проекта се предвижда България да има приход от около 35 млн. долара годишно от транзитните такси, които операторът на съоръжението ще плаща. Въпросът за преференции при определяне на пристанищните такси за руските танкери, които ще транспортират петрола до Бургас, засега остава висящ. Очаква се Москва да инвестира в изграждането на тръбата на наша територия около 350 млн. евро. Тези въпроси предстои да бъдат обсъдени в рамките на междуправителствената комисия Русия–България през пролетта.
Според последните оценки осъществяването на проекта ще струва около 1,5 млрд. евро. Финансиране да бъде структурирано до април 2010 г., след което да се избере и изпълнител на строителството. Тепърва ще се преговаря за размера на транзитните такси и за концесионните такси, които операторът на съоръжението трябва да плаща на държавата за разполагането на буйовете за разтоварване на танкерите край Бургас, обясни Трайков.
Не искаме да тръгваме срещу волята и желанието на хората, които се притесняват за негативно отражение на тръбата върху развитието на туризма и селското стопанство в региона, затова подхождаме толкова внимателно, коментира Трайков. Той обеща при следващите срещи за проекта да бъдат поканени и гражданските и природозащитните организации. По план докладът трябва да обсъден с гражданите и одобрен от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) през март 2010 г. Преди двайсетина дни Русия, която е водещ участник в проекта, съобщи, че обсъжда с турските, гръцките и италианските партньори евентуалното сливане на компаниите, ангажирани с реализацията на “Бургас-Александруполис“ и със смятания за конкурентен “Самсун-Джейхан“.
Запознати сме с предложението, но идеята ще бъде коментирана, след като българското екоминистерство се произнесе по подготвяната оценка за въздействие върху околната среда на “Бургас-Александруполис“, каза Трайков.