Милиони автомобили в Германия ще бъдат засегнати от бъдещите мерки за забрана на дизеловите двигатели в Европа. Немското правителство свика среща с представители на големите автомобилни производители в страната, за да обсъдят и вземат спешни мерки за справяне с по-високите емисиите от вредни газове. Причината - германското правителство обмисля страната да се присъедини към останалите големи европейски държави в ограничаването на дизеловите коли, а автопроизводителите са готови на всичко, за да не се стигне до забрана на тези превозни средства.
След срещата с политиците, в която взеха участие топмениджъри от Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Mercedes-Benz и Opel, се взе решение дизеловите коли, отговарящи на екологичните стандарти euro 5 и 6, да бъдат преоборудвани с нов софтуер. Към момента не е ясно какво точно ще е програмното обезпечение, но според автомобилните производители то ще доведе до намаляване на емисиите азотен окис с 25-30%. Съюзът на автомобилната индустрия смята, че така емисиите ще бъдат намалени достатъчно, за да забавят драстичното замърсяване на въздуха в големите градове.
Средно преоборудването на един автомобил ще струва около 100 евро, като основно разходите трябва да се поемат от автомобилните производители, но ще бъде отпусната и немалка държавна помощ. Засега не е ясно и дали на оборудване с новия софтуер подлежат само автомобили регистрирани в Германия. Дизеловите коли с еко стандарт euro от 1 до 4, към момента не са приоритет. Такива обаче масово се карата у нас.
Министерството на пътищата пък предвижда създаването на фондове за пречистване на въздуха и по-модерно движение в градовете. От германското правителство настояват в тази програма, която ще струва няколкостотин милиона евро, финансово да участва и автомобилният бранш. В германските медии се прокрадват и схващания, че спешните мерки, които идват по-малко от два месеца преди изборите за Бундестаг, са колкото от екологична гледна точка, толкова и от политическа.
Така, немското правителство се подготвя за мащабно отзоваване на дизелови коли, които подлежат на доработка, за да отговарят на новите екологични стандарти. Най-вероятно кампанията ще започне от септември тази година, като за нея ще бъде похарчена сума в размер на 12 млн. евро. Не всички дизели обаче подлежат на доработка. Според експертите в бранша останалите просто ще бъдат обявени за продан и ще се изнесат в страни като нашата.
Първи, строгите мерки по отношение на "мръсните" дизели ще бъдат приложени в Мюнхен. Там, градската управа е с намерение да забрани на автомобили, неотговарящи на стандарта euro 6 да се движат по улиците на града. И докато в Германия мерките по отношение на дизеловите коли се затягат все повече и повече, то у нас няма достатъчно категорична позиция по въпроса, касаещ предприемането на мерки за ограничаване на автомобилите с дизелови двигатели, неотговарящи на еконормите. И ако това бездействие продължи, то вносът на стари и замърсяващи дизели у нас не само ще продължи, но и ще се увеличи, при това драстично.