Сицилия, Италия. Наш екип от мястото на събитието.
Дългоочакваният пълноразмерен SUV на Skoda, носещ наименованието Kodiaq, вече все по-често се среща по родните пътища. И точно когато започнахме да свикваме с новата визия, чехите представиха още един кросоувър. Той е по-малък от Kodiaq, а името му е Karoq. Този компактен автомобил с повишена проходимост беше показан пред публика през септември във Франкфурт, а месец след това колата дебютира и на автосалона у нас. По същото време от Skoda направиха първите тестове на модела. Това се случи на остров Сицилия, където беше и наш екип.
Екстериор
Karoq е смятан за наследник на Yeti, но всъщност визията му е коренно различна. Габаритите му също са доста по-големи както от тези на Yeti, така и от тези на първото поколение на VW Tiguan. Но да се вмества между утвърдените сегменти не е нещо ново за Skoda и сега чехите демонстрират този прийом отново. Колата е доста сходна с дизайна на по-големия Kodiaq, но като цяло е с по-консервативна екстериорна визия. Отпред двата автомобила са почти като близнаци, а основните разлики се откриват в задната част. При Karoq чехите залагат кубизма. Като цяло дизайнът е стилен, но доста консервативен.
Интериор
Скептиците може би ще кажат, че салонът е скучен, но ние сме на мнение, че той е класически за съвременните разбирания за автомобили от типа кросоувъри. По-важното обаче е, че качеството на материалите и това на самата сглобка са на много високо ниво. При по-високите нива на оборудване приборите са електронни, а при стандартните версии те са аналогови. Един от малкото минуси е свързан с това, че белите цифри не контрастират добре на сивите циферблати.
Иначе мултимедийната система е много добра, като особено впечатляваща е голямата Canton, монтирана във високите нива на оборудване. Що се отнася до седалките, те не са големи, но са ергономични и се характеризират с добре изразена странична поддръжка. Отзад е просторно, но трябва да имате едно на ум, че все пак се намирате в автомобил от класа на компактните кросоувъри. Багажникът е функционален, а обемът му може да се увеличи значително както за сметка на сгъваемите задни седалки, така и с възможността те да бъдат демонтирани изцяло. Последното става изключително лесно и бързо. Салонът не блести с лукс, но пък е качествено изработен от класни материали.
Двигател и ходови характеристики
Karoq е построен на Volkswagen-ската модулна платформа MQB, която отдавна е доказала предимствата си. Малкият чешки всъдеход се предлага както само с предно предаване, така и с 4х4 задвижване. При първия вариант задното окачване е на цял мост, а при 4х4 версиите то е многолостово. И при двата варианта обаче возията може да се определи като твърда. Това влияе малко негативно на комфорта, но пък в същото време прави Karoq много стабилен в завои. Дори и при висока скорост кренът е много малък. Извън асфалта Karoq обаче е по-добър от Kodiaq.
Това се дължи основно на по-късото междуосие. За включването в действие на задните колела отговаря последно поколение на муфата Haldex, която ги задейства само при нужда. Иначе въртящият момент се предава само на предните колела. Проходимостта е много добра за SUV от този клас, като единственият недостатък е по-малкият клиренс на Karoq. Тук обаче не говорим за офроуд машина, а за кросоувър с повишена проходимост, който трябва да се държи добре и на асфалт, и в лека пресечена местност. След двудневния тест, който направихме, без колебание можем да кажем, че в Karoq е намерен оптималният вариант между лека кола и такава с повишена проходимост.
Двигателите, на които акцентираха чехите по време на теста в Сицилия, бяха добре познатият ни двулитров дизел TDI и новият 1.5-литров TSI мотор, работещ по цикъла на Милър и разполагащ с мощност от 150 конски сили. Именно новият 1.5-литров бензинов мотор ни допадна най-много. Той е динамичен и сравнително икономичен. По множеството завои в сицилианските възвишения разходът, който показа Karoq с 1.5-литров TSI, не надхвърляше 7 литра на 100 километра.
Що се отнася до трансмисиите, Karoq е идентичен с Tiguan и Kodiaq. За предаването на въртящия момент към колелата отговаря седемстепенна DSG скоростна кутия и муфа Haldex от пето поколение. Разликата е, че при стандартни пътни условия пиковият момент се предава само на предните колела. Ако трябва да обобщим динамиката и ходовите качества на Karoq, това е един много добре балансиран автомобил, който е подходящ както за града, така и за магистрала, и за лека пресечена местност.
Цена
Karoq е приятен автомобил във всички отношения. Консерватизмът му може да е недостатък за някои, но пък това се компенсира с отлично качество и много прилични динамични и ходови характеристики. Колата разполага с просторен салон и багажник и определено не се плаши от тежки метеорологични условия, а относно това дали е скъп или евтин, преценете сами. Ето и пълната ценова листа на модела.