Атина, Гърция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Що се отнася до пазара на нови автомобили в България, е добре известно, че SUV-то на Dacia е един от ключовите играчи. Отличната проходимост и атрактивната цена са основните козове на Duster. След като претърпя един рестайлинг, първото поколение на Duster вече е в миналото. Сега на ход е новото, второ поколение на модела. То беше представено статично в средата на септември, а сега се проведоха и първите динамични тестове. Те се проведоха в Атина, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и първоначалните ни впечатления от новия Duster.
Екстериор
Както може би ви е известно, новата генерация на румънския всъдеход е проектирана от българин. По-конкретно става дума за екстериорния дизайн на колата, който е дело на Емануил Клисаров - старши дизайнер в Groupe Renault. Той сподели пред нас, че неговата задача е била да направи нова визия, която обаче да не е радикално различна от досегашната. Виждайки автомобила, трябва да признаем, че Емануил е успял с поставената му задача.
Новият Duster изглежда модерно, но идентичността е запазена. Радиаторната решетка е нова, по-широка, като фаровете са изтеглени максимално встрани. Предните калници са раздути още повече, като прехода към вратите е рязък, но много ефектен. Дизайнерът е интегрирал там интересен вертикален детайл в черно, който придава завършен вид на агресивната визия. В предната броня е интегриран сребрист трапец от устойчива на надраскване пластмаса, който пунтира "ролбар".
Още една характерна разлика се открива във ветроупорното стъкло. Клисаров е изнесъл долната част на ветроупорното стъкло с 10 сантиметра напред, което го прави по-полегато. Отзад разликите също не са малко, но най-забележимата е в стоп светлините. Те са доста сходни с тези на Jeep Renegade, но пасват идеално на новата визия на Duster. Като цяло Duster II изглежда като еволюция на досегашния - по-зрял, модерен и елегантен.
Интериор
Вътре обаче няма никаква еволюция - всичко е изцяло ново и правено от нулата. На очи се набиват новото арматурно табло с голям екран разположен по-високо, новият многофункционален волан с електроусилител, както и новите и далеч по-ергономични седалки. Бутоните на централната конзола също са различни, модерни и същевременно удобни за управление. Самата пластмаса е твърда, но в никакъв случай не изглежда евтина.
Сглобката е на високо ниво - дори и по разбит път липсват паразитни шумове. Още нещо, което ни направи впечатление, е, че шумоизолацията в салона е чувствително подобрена. Мястото за водача и пасажерите е оптимално за автомобил от този клас, а багажникът е голям и функционален. Дизайнът на кормилото, на скоростния лост и на корите на вратите е променен, като всичко това, наред с новите "жабки", прави салона на Duster II по-комфортен и по-функционален.
Двигател и ходови характеристики
Новият Duster се прави на платформата, на която се изграждат всички модели на румънската марка. Трябва обаче да кажем, че возията при новата генерация е силно променена. Колата е значително по-стабилна в завои, като това не е за сметка на твърда возия. Последната можем да определим по-скоро дори като мека. Инженерите от румънската марка ни разкриха, че освен в подобреното окачване основната тайна се крие и в новите ергономични седалки. Воланът е много по-информативен, като това пък се дължи на новия електроусилител.
Двигателите са два бензинови и два дизелови, а моделът се предлага, както с предно, така и с 4х4 предаване. Дизеловите мотори са с обем 1.5 литра и с мощност 90 и 110 конски сили. Бензиновите агрегати са два - с мощност 115 и с обем 1.6 литра, а върховият бензин е TCe 125 к.с. Нашето становище е, че по-мощните и бензин, и дизел са по-добри за новия Duster. Като оптимален вариант препоръчваме дизеловия мотор със 110 конски сили, който е изключително икономичен и предлага прилична динамика. Всички модификации се предлагат с механична шестстепенна скоростна кутия, но някои от версиите могат да се поръчат и с автоматик.
Автоматичната трансмисия е шестстепенна EDC с двоен съединител и пасва отлично на дизеловите мотори на Duster. Тя предлага много добра динамика, като почти не повишава разхода на гориво. Недостатъкът е, че се предлага само за Duster с предно предаване и 1.5-литров дизел със 110 коня, като не е налична за версиите 4х4. Така че и при новия Duster липсва версия дизел, автомат и 4х4. Този недостатък обаче е пренебрежим на фона на подобренията извършени по автомобила и най-вече по отношение на цената.
Цена
Тенденцията при новите модели е всяка следваща генерация да е надградила над предишната, което обаче води и до поскъпване на автомобила. При Duster II надграждането е много отчетливо, но интересното е, че цените се запазват. В ценовата листа е добавено и едно върхово изпълнение, което разполага с много повече екстри, което е малко по-скъпо от досегашния топ модел.