Историята на дизелостроенето започва далеч преди Втората световна война. Още тогава най-напредничави и в това отношение са техничарите на цяла Европа - германците, а първи оценяват достойнствата на дизеловия мотор таксиджиите.
Възстановяващата се след Войната Европа започва първоначално да прави малки автомобили, в които е трудно да се интегрират дизелови мотори. Много скоро обаче и немските, и френските, и италианските автомобилни инженери започват да се занимават с дизелови агрегати.
80-те години на миналия век се наблюдава най-голямото унифициране на горивни системи. Голяма част от пазара е завзета от Bosch с нейните знаменити горивни помпи от серията VE, а друга част от пазара е обхваната от помпите Lucas.
Именно това са златните години на европейското дизелостроене. Надеждните и дълговечни възли и агрегати правят дизеловите коли много популярни. Двигателите са максимално опростени, като принципно не се нуждаят от каквато и да било електроника. Що се отнася до екологията, то в онези години никой не ѝ обръщаше внимание.
Съвременният дизелов мотор обаче е доста различен от по-горе описаните. Сложни системи за управление на подаването на гориво и задължителните турбокомпресори променят нещата. Високото налягане на горивото, използвано в системите common rail води до съществено оскъпяване на горивната система, като тя става недотам ремонтнопригодна.
Въпреки това дизеловите мотори си остават икономични, сравнително надеждни, а по-високият им въртящ момент ги прави динамични без това да се отразява на разхода. Сравнително меката зима в Европа също играе роля в популярността на дизелите и те и до ден-днешен си остават предпочитани в Европа и особено в Германия.
Скандалът с дизеловите автомобили на VW, добил популярност с прозвището "Дизелгейт" бе сериозен удар по европейското дизелостроене. Той беше умишлено нанесен от "зелени" американци, в резултат на което много компании започнаха да преориентират политиката си по отношение на дизелите.
Тези мотори бяха обвинени, че са мръсни и компании начело с Volvo побързаха да заявят, че много скоро ще се откажат от дизелите. Много градове забраниха използването на дизелови автомобили в централните си части.
Въпреки това европейците продължават да купуват дизели, макар процентът им спрямо бензиновите и тези с алтернативно задвижване (хибриди и електромобили) да спада, то дизеловите коли ще се харесват в Европа, а и у нас още дълго време.