Историята на дизелостроенето започва далеч преди Втората световна война. Още тогава най-напредничави и в това отношение са техничарите на цяла Европа - германците, а първи оценяват достойнствата на дизеловия мотор таксиджиите.
Възстановяващата се след Войната Европа започва първоначално да прави малки автомобили, в които е трудно да се интегрират дизелови мотори. Много скоро обаче и немските, и френските, и италианските автомобилни инженери започват да се занимават с дизелови агрегати.
80-те години на миналия век се наблюдава най-голямото унифициране на горивни системи. Голяма част от пазара е завзета от Bosch с нейните знаменити горивни помпи от серията VE, а друга част от пазара е обхваната от помпите Lucas.
Именно това са златните години на европейското дизелостроене. Надеждните и дълговечни възли и агрегати правят дизеловите коли много популярни. Двигателите са максимално опростени, като принципно не се нуждаят от каквато и да било електроника. Що се отнася до екологията, то в онези години никой не ѝ обръщаше внимание.
Съвременният дизелов мотор обаче е доста различен от по-горе описаните. Сложни системи за управление на подаването на гориво и задължителните турбокомпресори променят нещата. Високото налягане на горивото, използвано в системите common rail води до съществено оскъпяване на горивната система, като тя става недотам ремонтнопригодна.
Въпреки това дизеловите мотори си остават икономични, сравнително надеждни, а по-високият им въртящ момент ги прави динамични без това да се отразява на разхода. Сравнително меката зима в Европа също играе роля в популярността на дизелите и те и до ден-днешен си остават предпочитани в Европа и особено в Германия.
Скандалът с дизеловите автомобили на VW, добил популярност с прозвището "Дизелгейт" бе сериозен удар по европейското дизелостроене. Той беше умишлено нанесен от "зелени" американци, в резултат на което много компании започнаха да преориентират политиката си по отношение на дизелите.
Тези мотори бяха обвинени, че са мръсни и компании начело с Volvo побързаха да заявят, че много скоро ще се откажат от дизелите. Много градове забраниха използването на дизелови автомобили в централните си части.
Въпреки това европейците продължават да купуват дизели, макар процентът им спрямо бензиновите и тези с алтернативно задвижване (хибриди и електромобили) да спада, то дизеловите коли ще се харесват в Европа, а и у нас още дълго време.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 12312
Коментиран от #6, #7, #14
11:01 09.03.2018
2 Ввв
Коментиран от #13
11:07 09.03.2018
3 Guest10
Коментиран от #18
11:08 09.03.2018
4 ссср
11:09 09.03.2018
5 Антисажди
11:10 09.03.2018
6 12414
До коментар #1 от "12312":
харчат малко да но ремонтите и поддръжката им са много по-скъпи! ако бай ганьо не пестеше от катализатори и гнп и други подобни никак нямаше да му е по-евтино! Но ганьо нещо като стане за ремонт просто го маха да не му бърка в джоба и за това си мисли че му е по-евтиноКоментиран от #12, #68, #78
11:14 09.03.2018
7 гост
До коментар #1 от "12312":
И високият въртящ момент при ниските обороти допринася. То реално колите се карат в ниски обороти.Коментиран от #15
11:14 09.03.2018
8 Антисажди
Коментиран от #76
11:17 09.03.2018
9 Надежност
11:20 09.03.2018
10 Гост
Коментиран от #36
11:21 09.03.2018
11 GTE
За мека зима няма проблеми, но дизеловите автомобили ги мори лютата зима в съчетание с боклучавата нафта в България. Старите простички дизели не се повлияваха толкова, но на новите гърмят турбини, егр клапани и най-вече дюзите. В Германия дори и да е люта зимата температурите не спадат под -5 и то за ден, два, освен в планините, където може да е малко по-люто.
Коментиран от #31, #72
11:23 09.03.2018
12 Антисажди
До коментар #6 от "12414":
А ДПФ-а се чисти сам. Ко го бърка дизелджията да изкара таралясника в събота на малко извънградско? Ке спести 2 лв за нафта.... Мама му и пинтии... . А аз мотора не го и спирам като трябва да сляза за малко. И карам на бензин при това!11:30 09.03.2018
13 МИ ДА
До коментар #2 от "Ввв":
Защо бе джанъм? Я кажи къде е тази бензиностенция дето нафтата е без пари???11:40 09.03.2018
14 ФрауДупединхен
До коментар #1 от "12312":
Щото българина е немецо-поклонник. Всичко немско - калкулатори, телевизори, уреди, коли, мислене, култура и.т.н са гуру, култ и канон за булгаристанеца„ Ако дойчовеца скочи в Рейн да се удави, Бай Ганьо ще го направи същото в Ѝскъру.Коментиран от #17
11:41 09.03.2018
15 ТАД
До коментар #7 от "гост":
Като сравняваш, сравнявай правилно. Турбо двигател с турбодизел и атмосферен двигател с атмосферен дизел. и Тогава да ти видим теорийката;)Коментиран от #84
11:44 09.03.2018
16 kavkaz
11:46 09.03.2018
17 Друг път
До коментар #14 от "ФрауДупединхен":
И като отиде един път в Германия и като види как немеца гълта черни арапски уйове и да видиш как се променят.Коментиран от #24
11:46 09.03.2018
18 гост
До коментар #3 от "Guest10":
Няма как да харчат колкото дизел, принципа и характеристиките на горивата са различни. Ето Мазда правят опити за бензинов със запалване без свещи, но не е съвсем готова тази технология. При нея трябва да се изравнят характеристиките на мощност и разход, но пък технологията е много сложна и оттам скъпа. Аз карам бензин, умишлено, защото е по-чист, по-тих, по-спокоен и по-прост. Не съм за 1литър повече на 100км, а съм за чисто изгаряне, не черни и токсични пушилки. Хора, моля ви се, замислете се дали за 3-4х.км на година ви е нужен изкормен дизел, който е податлив на скъпи ремонти, шумен е и трови не вас, а околните околко вас. Деца, възрастни, всички дишат канцеронените от вашият ауспух, понеже е изрязан и изкормен всякаква, екологична приставка.Коментиран от #73, #89
11:52 09.03.2018
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Иво
Коментиран от #22
12:04 09.03.2018
21 smeh
Ама ако им отвориш капака на колата и ги питаш - Това дизел или бензин е, ще падне едно чудене, едно гадаене...
А сега по темата - естествено, че пречат - по-здрави и по-икономични са. И добрите мотори си пляскат по 500 000 км за здравей-здрасти. Като добавим и въртящия момент, ето ти и фън-фактор. На масовия шофьор обикновенно повече не му трябва.
Обаче според консуматорските ценности, така икономика не се гради - трябва да се сменят често И ДА СЕ ПЛАЩА. Не ме разбирайте погрешно. Всеки, който има възможност, му харесва да плати повече за да има нещо по-добро от останалите. Само, че тук става въпрос за периодичното ДОЕНЕ, което дразни. Какво й е на 2-3-5 годишната кола(50-100к км пробег), която не е вече последен модел и най-висок ЕКО-Шит-Стандарт? - Според Зелените - Ма, тя е за боклука бе...
12:07 09.03.2018
22 смех
До коментар #20 от "Иво":
Хахаха, толкова подобен коментар, браво колега изпревари ме :)12:09 09.03.2018
23 Вронски
12:17 09.03.2018
24 Ceco
До коментар #17 от "Друг път":
Като ще сравняваш сравнявай правилно - едни и същи конски сили при дизел и бензин. С турбо без турбо колата се движи от въртящ момент.Коментиран от #38
12:29 09.03.2018
25 до Тряс
До коментар #19 от "Тряс":
Написал ти е самата истина човека - а ти имаш много да учиш макар да мислиш че знаеш всичко ...Коментиран от #26, #33
12:29 09.03.2018
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Driving pleasure
13:10 09.03.2018
28 555
И след толкова километри служба ми остана докрай верен, като спаси мен и приятелката ми в тежка катастрофа, след като пиян ром се вряза в нас.
Завинаги ще остана верен на марката и особено на този модел, въпреки, че вече карам много по-нов автомобил. А за дизеловите автомобили..те не са никак лоши, просто в днешно време всичко е политика и лични интереси на някои по-големи производители. ;)
Коментиран от #64
13:20 09.03.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Алфа Ромео
13:22 09.03.2018
31 qwerty
До коментар #11 от "GTE":
От началото на седмицата ми прави впечатление, буквално превземането на столичните булеварди от автомобили с по ЕДИН човек в тях. При минусовите температури в комплект с непочистените улици почти нямаше автомобили.Коментиран от #37
13:28 09.03.2018
32 Да да
13:30 09.03.2018
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Тряс
Коментиран от #43
13:57 09.03.2018
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Гост
До коментар #10 от "Гост":
Аууу, ама то всеки си купува кола за да тегли с нея каравана и ремарке, ШЪ ЗНАЙШ!Стига глупости, съединителя заминавал и бензиновата кола буксувала зимата - в кой век живееш? Да си чувал за автоматични скоростни кутии и за ESP?
Теглителна сила трябва на тракторите, на обикновените МПС им трябва комфорт и динамика!
Коментиран от #41
14:17 09.03.2018
37 Алфа Ромео
До коментар #31 от "qwerty":
И в Ст Загора беше готино да се кара като ни затрупа снега, имаше малко коли по улиците, сега като се оправи времето и стана пак ужасна навалица от коли.14:20 09.03.2018
38 Гост
До коментар #24 от "Ceco":
Добре, че си ти да пренапишеш основите на двигателите! Сравнявало се к.с. с к.с. - няма такава тъпотия!Дай акъл на всички производители вече да не правят двигателите си по кубатура, а по въртящ момент и к.с.
Понякога се чудя на простотиите, които може да напише един дизелджия!!!
14:24 09.03.2018
39 Dan
14:37 09.03.2018
40 Иванов
Коментиран от #60
14:58 09.03.2018
41 Гост
До коментар #36 от "Гост":
Имаш разрешението и благословията ми да си купиш бензинова кола, да ѝ сложиш газова уредба и да се хвалиш какъв си пич. Ще спомогна в организацията на площада пред Парламента, в която ще изнесеш лекция от слагането на газова уредба и как това ще пощади половината ти заплата.Коментиран от #42
15:16 09.03.2018
42 Гост
До коментар #41 от "Гост":
Като започнеш ти да ми купуваш колите и да ми плащаш, тогава ми давай наклон. А като няма какъв довод да дадеш по темета, това словоблудство, те прави доста нелеп!Винаги съм карал бензинови коли над 200 к.с. и никога не съм им слагал газ!!!
Пък ти живей в 80-те години на миналия век, където бензиновите коли буксуват на сняг и износват съединителя и си дърпай ремаркето с печката си, която мислиш, че е връх на технологията!
15:24 09.03.2018
43 Гост
До коментар #34 от "Тряс":
Говориш за рак причинен от изгорелите газове , и че твърдите частици са канцерогенни. А знаеш ли че една препечена филийка хляб е също е канцерогенни ама всички я хапваме .15:38 09.03.2018
44 Бай Санде
Никъде другаде по света дизела не се използва за леки автомобили толкова, колкото в Европа. Навсякъде хората карат автомобилите си на бензин, пропан, метан, етанол и т.н. Дизел за леките автомобили се толерираше и налагаше единствено в Европа. Та и затова европейците си ги харесват, щот им промиха мозъците. Преди 90-те и в Европа се караха предимно бенз. коли, изключая товарните.
Коментиран от #79
15:47 09.03.2018
45 Гост
Коментиран от #80
16:19 09.03.2018
46 Анонимен
16:22 09.03.2018
47 бмв е61
16:25 09.03.2018
48 Solved
16:46 09.03.2018
49 Истината
16:46 09.03.2018
50 Петър
16:52 09.03.2018
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Анти др о х пърди
17:01 09.03.2018
53 roko
Коментиран от #59
17:13 09.03.2018
54 vasik atanasova
ДОРИ И МИРИСА МУ
А ДИЗЕЛА МЕ ОТВРАЩАВА
17:24 09.03.2018
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Plovdiv
18:19 09.03.2018
58 галапагос 78
Коментиран от #66, #85, #90
18:26 09.03.2018
59 Доктор Ох Боли
До коментар #53 от "roko":
.... ха ха ха...аз имам и дизелова и бензинова резачка ....у гаража..... ха ха ха....19:16 09.03.2018
60 777
До коментар #40 от "Иванов":
Няма великолепна италианска кола.Коментиран от #62
19:34 09.03.2018
61 Анти др о х пърди
19:44 09.03.2018
62 Алфа Ромео
До коментар #60 от "777":
Има много хубави коли внос от Италия, без ръжди и по-евтини от германския ръждясал нов внос.19:49 09.03.2018
63 ;) кукуруку
Коментиран от #86
20:07 09.03.2018
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Уке Цветко
20:43 09.03.2018
66 Защото
До коментар #58 от "галапагос 78":
Прав си, но една от причините да пушат е ЕКО ДИЗЕЛЪТ! Американска бизнес програма за земеделците, със доказано отрицателен екологичен ефект. Още от 18 век химиците знаят какво се получава при изгаряне на тежки въглеводороди, но правенето на пари, бизнесът, жертват всичко в свой интерес!20:59 09.03.2018
67 Ааа
21:48 09.03.2018
68 Марио
До коментар #6 от "12414":
Е то на електричките и бензините частите са още по'-скъпи.Но всичко зависи от марката.21:50 09.03.2018
69 Disela
21:53 09.03.2018
70 Disela
21:53 09.03.2018
71 Disela
22:04 09.03.2018
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Антон 1
До коментар #18 от "гост":
Аз шофирам между 25-40 Хил на година , какво да се замисля ?30/70 градско / извънградско !
22:26 09.03.2018
74 Mercedes-Benz
22:50 09.03.2018
75 НАФТОВА ПЕЧКА
22:51 09.03.2018
76 Mercedes-Benz
До коментар #8 от "Антисажди":
Наричаш България Циганистан и обиждаш сънародниците ми, чудно ми е ти мишок такъв къде се подвизаваш, че си толкова надъхан, защо влизаш в "циганистански" сайтове?Коментиран от #92
22:55 09.03.2018
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Уаъ
До коментар #6 от "12414":
Как че махнеш гнп бе мой08:06 10.03.2018
79 Язе
До коментар #44 от "Бай Санде":
Говориш за времето когато са караха предимно бензинови защото тогава дизела в леките коли беше абсолютен кенеф.След това бензиновите си останаха на същия хал а дизелите се развиха много.Турбо,мурбо и т.н.и станаха много по приятни за каране от атмосферен бензин.Затова се предпочитаха.Затова известно време се наблягаше на дизел и беше предпочитан.08:44 10.03.2018
80 Язе
До коментар #45 от "Гост":
Я кажи съвременните бензинови коли с какво се различават от дизеловите?Само малко горивната система е по различна и пише петрол вместо дизел на капачката на резервоара.08:49 10.03.2018
81 Бесен съм
09:16 10.03.2018
82 Фермера
Коментиран от #87, #88
11:33 10.03.2018
83 КККККК
И за разлика от Европа, там те платиха сериозни компенсации а тук нищо .
Но като се знае къде се произвеждат въпросните таралястници е ясно защо така се покриха нещата.Как иначе говорим за "великата" Германия на която всичко е разрешено.
12:20 10.03.2018
84 Тдивчо
До коментар #15 от "ТАД":
Ми сравнявал съм ги! И пак си взех дизел!12:27 10.03.2018
85 Тдивчо
До коментар #58 от "галапагос 78":
Ела и щи покажа моЙто ти на реални N километра ако успееш пушек да забележиш ще ти намеря и на теб12:32 10.03.2018
86 Здр здр
До коментар #63 от ";) кукуруку":
Космонавтиката- течен кислородАвиацията- керосин
Корабоплаването- мазут
Моя голям индианец - нафта
12:33 10.03.2018
87 Шофер
До коментар #82 от "Фермера":
ти недей много да четеш, ами пробвай в реалността. Представа нямам за какво става въпрос, но обикновено всички хвалби на нововъведения обикновено прикриват поевтиняване за производителя. Качваш се и караш, сравняваш с други и тогава решаваш, не от хвалебствени материали12:38 10.03.2018
88 Танкиста
До коментар #82 от "Фермера":
Ехеееее, пич аз в казармата карах танк с променлива компресия 1990 година! Никога не казвай ПЪРВИЯТ когато става въпрос за ДВГ. Всичко вече е правено от някого и то МНОГО отдавна12:42 10.03.2018
89 Наблюдтел
До коментар #18 от "гост":
Моят не е изкормен, довиждане. А, и приятно прекарване по ⛽12:51 10.03.2018
90 TDI
До коментар #58 от "галапагос 78":
Мечтата на всеки селски тарикат : Astra c16nz на газ и панелка в краен квартал!16:56 10.03.2018
91 алфата
19:15 10.03.2018
92 Ищван
До коментар #76 от "Mercedes-Benz":
Ти искаш да караш чипосан трактор, аз пък не искам да го дишам. Е? Кой е в право? Нешофиращите граждани (в това число жени, деца, пенсионери) са мнозинство. Тогава?И на вятър приказки съм се наслушал. Искам който е навит от всички философи тука, да се съберем и да направим проба - уплътняваме хубаво с парцали един гараж, палим дизел по избор вътре и който не е припаднал (недай Боже нещо повече) след половин час да кажем - значи дизелът не е вреден. Всичко друго е ала-бала.
03:31 11.03.2018
93 V8 5.0
16:08 09.04.2018
94 asoos
18:30 09.04.2018