Статистиката на КАТ сочи, че през 2017 година у нас са внесени над 100 000 употребявани коли. Вносът е от страни от EC, а около 40 000 от тези автомобили са дизелови. Ясно е, че българинът харесва дизеловите автомобили, основно защото те са по-икономични, както е ясно, че основният пазар на автомобили у нас е от т.нар. "втора употреба".
Страни като Германия и Франция също предпочитат дизелови автомобили, но предстоящите планирани субсидии ще накарат голяма част от собствениците на стари дизелови автомобили да ги заменят с нови. Опасенията на Брюксел са, че старите ще "тръгнат" към Източна Европа.
Сега, българският министър на околната среда Нено Димов, заедно с министри от Полша, Румъния, Унгария и Словакия се подготвя да внесе предложение пред Съвета на министрите, според което държавите, които забраняват движението на стари дизелови коли, да забранят и износа им.
Ако това се случи, санкциите веднага ще рефлектират върху родния пазар на употребявани автомобили. Ще се усети дефицит на коли "втора ръка" на пазари като нашия, което респективно ще доведе до повишаване на цените на употребяваните автомобили, както на дизелови, така и на бензинови.
Тези мерки са добре дошли за вносителите на нови коли у нас, но от тях ще пострада средностатистическият българин, която залага най-много на коли "втора ръка". Продажбата на нови автомобили може и да нарасне, но имайки предвид средната заплата у нас и цените на нови автомобили, процентът ще е минимален.
Що се отнася до екологията, то обстановката у нас едва ли ще се промени драстично. Колите, които вече се движат по родните пътища ще продължат да се препродават, а те са доста по-стари и замърсяващи околната среда, отколкото обявените за "мръсни" дизелови коли от Европа.