Съветът на работниците и служителите на Volkswagen AG възнамерява да блокира решението за изграждане на нова фабрика в Източна Европа, за която до момента най-добри шансове имат България и Сърбия, съобщава Bild am Sonntag. Германският концерн планира да инвестира €1.3 млрд. в изграждането на завод, в който след 2022 г. да се произвеждат по 350 000 автомобила годишно.
Профсъюзите във VW обаче са против гигантското капиталовложение, тъй като смятат, че концернът разполага с редица ненатоварени мощности, които можели да се преоборудват срещу едва около €200 млн. Съветът на работниците и служителите оспорва и други решения на Управителния съвет, обвинявайки го в сбъркани стратегически планове.
В интервю за Deutsche Welle проф. Щефан Братцел, директор на Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах, обобщава предимствата и недостатъците на България и Сърбия като инвестиционни дестинации. Според експерта "ключов момент безспорно са ниските разходи за труд" в сравнение със заплащането в Западна Европа, което ще остане така още доста години напред и важи особено за България.
Вторият важен фактор според Братцел са цените на енергията и наличието на изградена структура от доставчици и подизпълнители в Източна Европа, а в това отношение Сърбия стои малко по-добре от България. Нашата страна обаче имала сериозно предимство като член на Европейския съюз.