Лисабон, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Четвъртото поколение на Mazda3 прави още една крачка към т.нар. премиум сегмент - факт, който започва с новия дизайн, повлиян от концепцията Kodo и завършва със значително подобрение на двигателната гама и технологиите, интегрирани в колата. В това успяхме да се убедим по време на първите тестове, които японците организираха в Португалия. Ето и първоначалните ни впечатления от новата Mazda3.
Екстериор
Японците показаха в Португалия и хечбека, и седана, но акцентът, на който наблегнаха, беше хечбек версията. Този автомобил се очаква да се превърне в бестселър за марката, както за Европа, така и за нашия пазар в частност. Той е проектиран и съобразен с европейския вкус, разполага с различна радиаторна решетка и предна броня.
Външността на новия японски хечбек несъмнено го откроява от масата, независимо че някои харесват масивната задна колонка на покрива, а други я намират за прекалено грозновато несъразмерна. Задното стъкло е прекалено малко, а видимостта в него - почти нулева, но пък за сметка на това новата "тройка" изглежда изключително динамично и същевременно - масивно.
Иначе, четвъртата Mazda3 е по-къса от предшественика си с 16 мм, по-широка е с 2 мм и е по-ниска с 15 мм. Междуосието обаче е по-дълго с 25 мм. Като цяло колата е станала по-агресивна и по-спортна на външен вид.
Интериор
Салонът е изчистен и следва минималистичния стил. На приборния панел има три скромни циферблата, блок за климатичната инсталация и въздуховоди без излишни рамки. Бутоните на волана също са правени така, че да изглеждат незабележими, но в същото време са удобни.
Воланът се регулира с два сантиметра повече на височина и заедно с оптималните регулировки на седалката значително повишава комфорта на шофиране. Самите седалки не са големи, разполагат с изразена странична поддръжка и са ергономични. Мястото за водача и пасажера до него е повече от достатъчно, а отзад, то е по-малко, но пък не е причина за дискомфорт.
Напред обзорът на водача е станал по-добър, което се дължи на по-тънките А-колонки. Назад обаче видимостта, както вече споменахме, е по-малка. С изключение на по-малката остъклена площ, която "свива" визуално салона, всичко останало е без забележки. Материалите, както и самата сглобка са на познатото ни за японците високо ниво.
Двигатели
Първото, което прави впечатление, подкарате ли новата Mazda3, е изключителното обезшумяване на салона. Независимо дали двигателят е дизелов или бензинов, той въобще не се чува в салона. Японците продължават да не разчитат за турбокомпресори на бензиновите си мотори. Те са атмосферни, икономични са, но не предлагат максимална динамика. Това, което помага на динамиката е наличието на т.нар. мека хибридна система, представляваща електромотор с мощност 8 к.с. Този агрегат помага при потегляне и при изпреварване, когато добавя още мощ към агрегата точно в моментите, когато тя му е най-нужна.
За съжаление истинската технологична звезда в гамата - свръхикономичният 2.0-литров Skyactiv-X с механичен компресор и технологията SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition, "възпламеняване чрез сгъстяване, управлявано с искрово запалване) не присъстваше на тестовете в Португалия. Японците заявиха, че той ще постъпи в продажба по-късно през годината. Така най-интересен се оказа новият дизелов мотор на марката - 1.8-литров дизел Skyactiv-D. Този мотор харчи под 5 на 100 и разполага с отличен въртящ момент и много прилична динамика.
Ходови характеристики
"Тройката" е построена по новата технология Skyactive-Vehicle Architecture, която позволява едновременно снижаване на теглото и повишаване на якостта на каросерията. Окачването е с по-спортни настройки, но от това не страда возията на колата. Тя може да се определи по-скоро като твърда, но пък крен в завоите почти липсва. Интересно е решението на японците да опростят задното окачване, което от многолостово е станало полузависимо. Това обаче е причина за по-голяма плавност на движението, без да се отразява на управляемостта. В гамата ще бъде налична и версия с 4х4 предаване, която също не успяхме да тестваме. Тази версия разполага с i-Activ система, муфа и с функция G-Vectoring Control Plus, регулираща тягата между колелата.
Цени и оборудване
Предвид конкурентните модели на другите марки, можем да кажем, че базовата версия на новата "тройка" разполага с доста богато оборудване. Информативно развлекателният комплекс е с осем високоговорителя и с 8.8-инчов дисплей. Като опция може да се поръча и доста по-мощна аудиосистема Bose. От електронните помощници интерес представляват системата Front Cross Traffic Alert, която сканира пространството пред автомобила, както и системата Cruising & Traffic Support, която може самостоятелно да ускорява, забавя и даже да коригира движението на автомобила в задръствания. Новата Mazda3 вече може да се поръча и у нас, като цената и стартира от 40 980 лв с ДДС.