Париж, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Технологиите в днешно време се развиват изключително бързо, като това в голяма степен важи и за автомобилите. Компаниите производители на конвенционални коли напоследък обръщат все по-голямо внимание на електрифицирани превозни средства, снабдени с всевъзможни технологии за тяхната автономност.
При автомобилите автономното управление е разделено на пет основни нива. Първите три изискват намеса от страна на водача, докато четвърто и пето ниво на автономност включват висока и пълна автоматизация на превозните средства. Френската марка Renault е една от компаниите, които сериозно се занимават с т.нар. автомобили на бъдещето.
Експериментът
От Режията работят много усилено върху експериментален проект, който се провежда в местността Сакле, разположена на 25 километра от центъра на Париж. Мястото представлява високотехнологичен изследователски център, в който Renault разработва тези коли-роботи съвместно с още няколко технологични компании. Експериментът е в доста напреднала фаза, а за да ни покажат до какъв етап е стигнал той, французите от Renault ни заведоха във въпросния кампус Сакле.
Там екипът ни имаше възможността да изпита качествата на автономната кола на Renault в реални пътни условия. Иновационното превозно средство е базирано на електрическото Zoe, разполага със сложна система от шест лидара и пет камери, използва GPS-данни, а цялата тази информация се обработва от мощен компютър, интегриран в багажното отделение на електромобила.
Четвърто ниво на автономност
Това, в което се убедихме, е, че френските инженери са достигнали заветното четвърто ниво на автономност и много скоро ще направят автомобил, който няма да има нужда нито от волан, нито от педали. Към момента автомобилите се движат абсолютно самостоятелно, но разполагат с волан и педали и човек може да поеме контрола във всеки един момент.
Отделно, цялото трасе, което е част от "цивилната пътна мрежа" на града, е осеяно с камери, следящи движението на автономните коли от специален контролен център. Диспечерът там също може да се намеси при възникнала опасност. Това обаче изобщо не се наложи, защото автомобилът, в който имахме възможността да се возим, си свърши перфектно работата.
Технологията
В 20-километровия участък колата преминава кръстовища, кръгови движения, спира на светофари, завива, маневрира, следи трафика и паркира абсолютно самостоятелно. Целта и посоката на движение се задават подобно на стандартна GPS-навигация, натиска се сензорен бутон GO и колата започва да се движи абсолютно самостоятелно. Основна роля за тази автономна работа, както вече споменахме, има лидарната система на автомобила.
Понятието "лидар" идва от военната терминология и е съкращение от Light Identification Detection And Ranging. Технологията най-общо казано представлява система за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти, което става чрез сензори - активни оптични системи, използващи за целта лазери и камери.
Пречките
Системата работи чрез явленията отражение на светлината и нейната дисперсия в прозрачна и полупрозрачна среда. Поради тази причина тя все още не работи добре при лоши метеорологични условия, но автономният електромобил има защита и когато въпросните условия са неподходящи, отказва да задейства системата и управлението трябва да се поеме ръчно.
От видеото, което направихме, можете да се убедите в автономните възможности на електрическото Zoe, а наличието на човек зад волана е свързано както с все още експерименталния характер на програмата, така и с европейското законодателство, според което в колата трябва задължително да присъства правоспособен водач с валидна шофьорска книжка, който да следи внимателно движението и при нужда веднага да може да поеме управлението.
Бъдещето
Идеята е, след като експериментът бъде изцяло завършен, електромобилите разработени от Renault и партньорите им от Transdev, да започнат да се използват като услуга за споделена мобилност. Това, най-общо означава, че чрез приложение от смартфона всеки ще може да си поръча автономно Renault и да отиде с него където си поиска. Времето, когато ще се случи това, изглежда все по-близо. Иначе автомобилите на бъдещето са готови. Вижте.