19 Май, 2019 10:30, обновена 19 Май, 2019 12:22 21 072 44

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

  • автономни коли-
  • renault-
  • zoe-
  • тест
Тествахме колите на бъдещето (без шофьор) - 1

Париж, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Технологиите в днешно време се развиват изключително бързо, като това в голяма степен важи и за автомобилите. Компаниите производители на конвенционални коли напоследък обръщат все по-голямо внимание на електрифицирани превозни средства, снабдени с всевъзможни технологии за тяхната автономност.

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

При автомобилите автономното управление е разделено на пет основни нива. Първите три изискват намеса от страна на водача, докато четвърто и пето ниво на автономност включват висока и пълна автоматизация на превозните средства. Френската марка Renault е една от компаниите, които сериозно се занимават с т.нар. автомобили на бъдещето.

Експериментът

От Режията работят много усилено върху експериментален проект, който се провежда в местността Сакле, разположена на 25 километра от центъра на Париж. Мястото представлява високотехнологичен изследователски център, в който Renault разработва тези коли-роботи съвместно с още няколко технологични компании. Експериментът е в доста напреднала фаза, а за да ни покажат до какъв етап е стигнал той, французите от Renault ни заведоха във въпросния кампус Сакле.

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

Там екипът ни имаше възможността да изпита качествата на автономната кола на Renault в реални пътни условия. Иновационното превозно средство е базирано на електрическото Zoe, разполага със сложна система от шест лидара и пет камери, използва GPS-данни, а цялата тази информация се обработва от мощен компютър, интегриран в багажното отделение на електромобила.

Четвърто ниво на автономност

Това, в което се убедихме, е, че френските инженери са достигнали заветното четвърто ниво на автономност и много скоро ще направят автомобил, който няма да има нужда нито от волан, нито от педали. Към момента автомобилите се движат абсолютно самостоятелно, но разполагат с волан и педали и човек може да поеме контрола във всеки един момент.

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

Отделно, цялото трасе, което е част от "цивилната пътна мрежа" на града, е осеяно с камери, следящи движението на автономните коли от специален контролен център. Диспечерът там също може да се намеси при възникнала опасност. Това обаче изобщо не се наложи, защото автомобилът, в който имахме възможността да се возим, си свърши перфектно работата.

Технологията

В 20-километровия участък колата преминава кръстовища, кръгови движения, спира на светофари, завива, маневрира, следи трафика и паркира абсолютно самостоятелно. Целта и посоката на движение се задават подобно на стандартна GPS-навигация, натиска се сензорен бутон GO и колата започва да се движи абсолютно самостоятелно. Основна роля за тази автономна работа, както вече споменахме, има лидарната система на автомобила.

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

Понятието "лидар" идва от военната терминология и е съкращение от Light Identification Detection And Ranging. Технологията най-общо казано представлява система за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти, което става чрез сензори - активни оптични системи, използващи за целта лазери и камери.

Пречките

Системата работи чрез явленията отражение на светлината и нейната дисперсия в прозрачна и полупрозрачна среда. Поради тази причина тя все още не работи добре при лоши метеорологични условия, но автономният електромобил има защита и когато въпросните условия са неподходящи, отказва да задейства системата и управлението трябва да се поеме ръчно.

Тествахме колите на бъдещето (без шофьор)

От видеото, което направихме, можете да се убедите в автономните възможности на електрическото Zoe, а наличието на човек зад волана е свързано както с все още експерименталния характер на програмата, така и с европейското законодателство, според което в колата трябва задължително да присъства правоспособен водач с валидна шофьорска книжка, който да следи внимателно движението и при нужда веднага да може да поеме управлението.

Бъдещето

Идеята е, след като експериментът бъде изцяло завършен, електромобилите разработени от Renault и партньорите им от Transdev, да започнат да се използват като услуга за споделена мобилност. Това, най-общо означава, че чрез приложение от смартфона всеки ще може да си поръча автономно Renault и да отиде с него където си поиска. Времето, когато ще се случи това, изглежда все по-близо. Иначе автомобилите на бъдещето са готови. Вижте.

По време на теста, който направихме с автономните коли на Renault, специалистите от Transdev, които са партньор на Режията в проекта, ни показаха и автономна "маршрутка", която се нарича i-Cristal и която вече работи в кампуса Сакле. Към момента се използва само нощем и превозва пътници от ЖП гарата на комплекса Сакле до изследователския център. I-Cristal също се следи непрекъснато от контролния център.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Meganoob BG

    73 7 Отговор
    Сега остава да го научите да заобикаля дупките, да псува останалите шофьори които взимат предимство и ще е перфектно.

    Коментиран от #41

  • 2 Boxer

    43 13 Отговор
    Така както я карат , освен без шофьор, колите им ще са и без пътници...
  • 3 555

    38 5 Отговор
    Роботите явно ни заменят навсякъде, утре на работа, а вдруги ден може и в спалнята!

    Коментиран от #6, #10, #42

  • 4 бекъма

    18 5 Отговор
    У нас при подготовката която водачите получават на курсовете за шофьори не само Рената,но и останалите марки от години са си автономни.

    Коментиран от #24

  • 5 Питко

    40 4 Отговор
    А как се държи в мъгла, на лед, при силен дъжд, сняг, остри завои, нарушена пътна маркировка, задръствания, засичане от джигит?
  • 6 нервен

    19 7 Отговор

    До коментар #3 от "555":

    В спалнята са те заменили много отдавна момко ...
  • 7 Марто

    28 9 Отговор
    Рено са много напред с технологиите, колкото и да не им харесва на феновете на германски и японски коли

    Коментиран от #25, #36

  • 8 Boxer

    34 18 Отговор
    Преди 10 г. имах гранд сценик с безключово отваряне и стартиране. Когато наближавах колата никога не знаех какво ме очаква. Ще се отключи или не, ще се отключат ли и другите врати или не, ще запали или не, ще се пуснат чистачките или не, ще се свалят стъклата или не, ще.се пусне радиото или не, ще се пусне климатикът или не. Всяка една една екстра правеше чакмаци. Как да им се доверя, като и километражът не работеше надеждно. Пътувал съм през Германия, без да знам с колко карам, колко съм изминал и колко гориво ми остава... И нека някой да ми обясни, какво представлява правилната поддръжка на електрониката на един автомобил и как аз съм я пренебрегнал....Тръгнали автопилот да ми правят...

    Коментиран от #9, #30, #32

  • 9 Патил

    16 5 Отговор

    До коментар #8 от "Boxer":

    Аз с Лагуна 2 по подобни причини щях да си пиша в личната карта адрес Espaceauto...
  • 10 Какъв е проблемът?

    14 12 Отговор

    До коментар #3 от "555":

    Ходи ти се на нивата за да ореш, копаеш и жънеш ли? Пеш ли ти се върви или ще си вземеш кон? На ръка ли ти се пере? Съдовете ли искаш да миеш в мивката? Има къде по-смислени неща за вършене, отколкото да върша тези неща. Ти можеш да си ги вършиш и никой не ти пречи. Аз предпочитам да чета една книга през това време. Ако едно време се искаше майсторлък за да подкараш автомобил - ако не си спомняш скоростите се превключва ха с двойно амбриране, сега всеки второкласник се научава за 10 минути Как да натисне педала на газта и спирачката, защото не двойно амбриране, но самият съединител липсва при повечето съвременни автомобили. Да шофираш вече е по-скоро досада, отколкото удоволствие. Винаги можеш да изключиш автопилота и да седнеш зад волана на малкото останали места, където шофирането наистина е удоволствие.

    Коментиран от #18, #23

  • 11 незнайко

    18 1 Отговор
    Кога автономна кола ще се включи в натоварен трафик ? Никога няма да тръгне при зададените и параметри за разстояния !!! Обърнете внимание още на първия клип ! 2.10 минута след като чакаше рейса да мине .

    Коментиран от #15, #28

  • 12 Неноооо

    8 6 Отговор
    То в един момент хората ще станат ненужни.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Пропускаш един факт

    3 5 Отговор

    До коментар #11 от "незнайко":

    Не забравяй че това е електромобил. Първите впечатления на всеки който се е качвал на електромобил и особено на Тесла, са свързани със способността да се "телепортира" във всяко свободно място в трафика заради невероятното ускорение от място и доускорение. Електромобилите имат адски много недостатъци на този етап, но този за който говориш не е един от тях. Ако бяха сложили това автономно управление на някоя малка бензинка, щях да се съглася с тебе на 100%.
  • 16 no name no face no number

    12 1 Отговор
    Това мпже и да е бъдещето, но със сигурност не е толкова близо, колкото изглежда.
  • 17 Обикновен човек

    16 1 Отговор
    Ще е перфектно ако колата ти прави свирки докато кара автоматично а и ти налива ракийка в устата и печени пилешки бутчета и кебапчета и шопска салата и швепс....леле какво бъдеще ни чака .

    Коментиран от #19

  • 18 555

    11 3 Отговор

    До коментар #10 от "Какъв е проблемът?":

    Не ми беше това идеята, проблема не е в това да си свършиш работата по - бързо, а в това че машината те заменя изцяло, няма да ти е гот ако утре те изхвърлят от работа и те заменят с робот. Шофьори на камиони, таксиджии, доставчици и още +семействата им, ще останат на улицата, защото вече не са необходими. Но това е неизбежно, все ще стане.

    Коментиран от #20

  • 19 Да ти имам ценностната система

    3 4 Отговор

    До коментар #17 от "Обикновен човек":

    В това ли се изразява смисълът на живота ти?
  • 20 Сменил съм много професии

    8 9 Отговор

    До коментар #18 от "555":

    Дали ще сменя още една не ми пука. Отминаха времената когато от малък учиш за някаква професия, а после от дипломирането до пенсионирането я работиш. Освен това, навлизането на която и да е технология е процес, а не действие. Много време ще измине, от първоначалното пускане на системата до пълното и налагане. Точно както с електромобилите. Всички очакват това да стане от днес за утре, но дори в най-добрия случай, това е 20-30 годишен процес, от началото на който са изминали по-малко от 10 години. Замисли се само оттогава колко професии са изчезнали, но от друга страна колко нови са се появили? Сещаш ли се колко работа има само за оборудване на всяко второ паркомясто със зарядна колонка? А колко производствени мощности за ток трябват? И най-вече колко човешки потенциал трябва, за изграждане и поддържане на смарт грид мрежа? ако толкова няма какво да правят хората винаги може да се премине на четири или три дневна работна седмица.
  • 21 чичо Пешо

    8 4 Отговор
    1. Далеч не всички райони на Земята са добре картографирани. 2. Има твърде много места с лоша или липсваща хоризонтална и вертикална маркировка, дупки, лиспващи участъци от пътища. 3. Описаните от инженерите и заложени в МПС-то условия на експлоатация са само идеални: няма джигити, пешеходци и велосипедисти спазват правилата. => Как тогава (дори и след доста време) тази технология ще работи надеждно и ще е по-добра от сегашната диващина, ...което (нали) е целта? И ако проработи, пък постоянно ще ме следят къде ходя и какво правя по пътя, а да не говорим като (не ако) хакнат МПС-то, какви бели могат да се направят.
  • 22 Random

    14 4 Отговор
    Пълни глупости, на който не му се кара да хваща автобуса или влака
  • 23 Boxer

    11 11 Отговор

    До коментар #10 от "Какъв е проблемът?":

    Основният проблем е че Рено са производителите. На тях и тостер не бих им доверил да ми направят, камо ли автопилот. Вторият е кой носи отговорността? Докато отговорността пада само върху шофьора - никакъв автопилот! За елементарни системи , съществуващи от век, Рено си имат серьозни проблеми, а пък за автопилот от тях, си е златна карта за клуб Адреналин - скок в неизвестното. А, отговорността , както и ремонтите , са винаги за сметка на клиента.

    Коментиран от #26

  • 24 123

    4 3 Отговор

    До коментар #4 от "бекъма":

    Да бе, верно се наблюдават множество "автономни" коли по нашите пътища напоследък. с тези технологии безопасността на движението резко ще се повиши.

    Коментиран от #27

  • 25 Френски minet

    1 2 Отговор

    До коментар #7 от "Марто":

    Кой така ти каза вагабонд
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Айнщайн

    5 1 Отговор

    До коментар #24 от "123":

    Да допълня че има и много елементарни частици със селски произход
  • 28 onq s korq

    7 1 Отговор

    До коментар #11 от "незнайко":

    на гугъл колата цял ден беше чакала да я пуснат на кръгово
  • 29 Бай Тошо

    4 1 Отговор
    Скоро и без хора на земята, машите се справят и сами
  • 30 Дфен

    4 3 Отговор

    До коментар #8 от "Boxer":

    Така е с новия внос с реален пробег

    Коментиран от #34

  • 31 дявола

    7 3 Отговор
    Това е пълна порнография не пипне ли ръчичка нищо не става.Аз лично него приемам тези технологии ще погубят човечеството
  • 32 Пешо

    9 3 Отговор

    До коментар #8 от "Boxer":

    Много далеч си от истината за "Рено", отдавна са по-технологични от повечето немски коли и с по-добро качество. Преди много години немците можеха да правят коли. Сега куцат здраво.

    Коментиран от #33

  • 33 Boxer

    6 4 Отговор

    До коментар #32 от "Пешо":

    Колко да съм далеч от истината за рено? При навъртяни над 200 хил. с три рена? Едното от тях все още е в експлоатация всеки ден, обаче е правено в далечната 1992г...А онова дето беше произведено през 2004 вече е станало на термоси, чайници и прибори за еднократна употреба...
  • 34 Boxer

    6 1 Отговор

    До коментар #30 от "Дфен":

    Айде обясни ми, каква е връзката между изминатите километри и износването на електрониката за 4,5 години и каква поддръжка е нужна на сензорът за дъжд, платката на таблото (изтъкана от студени спойки) или буксите на 52та кабела към задницата на колата? Говорим за електроника , а не за механика(там пък какви капани са заложили от рено при производството, ония от горубляне, ряпа да ядът)
  • 35 Дфен

    5 2 Отговор
    Веднага ти обяснявам взимаш уморена кола от моргата и какви чудеса очакваш да ти се случат освен само леки ремонти.Аз купувам само нови рена и дачии и нямам никакви грижи и изненади.Както върви една реклама получаваш кола с доказан пробег а не с реален както са новия внос панимаеш.
  • 36 1234

    2 3 Отговор

    До коментар #7 от "Марто":

    Личи си колко са назад невиждам нищо напредничаво в рено то си личи и по продажбите им и по френската електроника единствените по зле са италианците
  • 37 vasik atanasova

    2 1 Отговор
    да ти еба светлото бъдеще
  • 38 Аз съм на 27

    2 1 Отговор
    Момче. Никога не съм карал кола. Нямам пари да изкарам курсове и най накрая да седна пред волана за първи път в курса и да карам колата. А тез ще ми говорят за коли без шофьори. Никога не съм карал кола. Все се чудя какво е да седнеш пред волана и да караш кола. Незнам какво е усещането.
  • 39 РЕАЛНО

    4 1 Отговор
    Не ми хареса-при непланирано и невъведено в системата стеснение на път си се тряснал на 100%.а докато излезеш от кръстовище може да стане и обяд-това е супер изнервящо.Ако кара водач знае, че може да мине но машината си чака.Ами ако има 5 автономни автомобила пред теб...
  • 40 125

    2 1 Отговор
    Качиш ли се на тая автономия с часове ще се лашкаш по пътищата- 90, 60, 90 - 60, 50-30,ремонт-20 и. Т. Н. докато ти се отще да пътуваш!...
  • 41 Ганьо

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Meganoob BG":

    Забрави: и да те защитава, когато тия дет са ти отнели предимството, ем виновни ем налитат на бой! (ем нямат книжка, хем цигани и т н, сещаш се)
  • 42 Асен

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "555":

    Те и сега ни заменят колега....😂😂
  • 43 Катастрофа

    2 2 Отговор
    Дали са се замисляли, ако хакнат системата какво ще стане???
  • 44 ....

    3 0 Отговор
    Браво!!! Това е начина да изчезнат простаците зад волана!!!!