Китай е безспорен лидер по продажби на електромобили. По последни прогнози тази година там ще бъдат купени около 1.2 млн. коли на ток. Хонконгското издание Asia Times обаче публикува стряскаща статистика за търсенето на употребявани електромобили.
Оказва се, че макар да купуват коли на ток доста охотно, китайците се сблъскват със сериозни проблеми когато решат да ги продават, тъй като почти никой не търси електромобил на старо. Единствено изключение е Tesla.
Тригодишен Model S на 38 000 км, например, струва 475 300 юана (€60 800) или около 60% от цената му като нов. За сравнение китайски BYD Song на аналогична възраст и пробег се оценява на 119 800 юана (€15 330) или едва 40% от сумата, за която е купен през 2017 г. Други местни модели на ток пък се обезценяват с цели 65-70% за три години.
Според познавачи на тамошния пазар основната причина за слабото търсене на употребявани електромобили се корени в бързото развитие на технологиите. Китайските модели отпреди няколко години отстъпват сериозно по характеристики на новите - най-вече по отношение на автономния пробег и възможностите за бързо зареждане.
Купувачите на употребявани електромобили се опасяват и от състоянието на батериите. С времето и експлоатацията акумулаторите започват да губят способността си да съхраняват енергия и в определен момент смяната им става неминуема, а това е доста скъпа инвестиция. Съмнения буди и качеството на самите китайски коли на ток отпреди няколко години.
Експерти все пак прогнозират, че вторичният пазар на електромобили ще се нормализира. Съвременните китайски коли на ток вече разполагат с достатъчно голям запас от автономност, а и изработката става все по-качествена. Очаква се на местния пазар скоро да се появят и електромобили на чуждестранни производители, което би трябвало да направи съотношението между търсене и предлагане по-прогнозируемо.
Предполага се, че ако сегашните темпове са увеличаване на продажбите се запазят, в края на тази година на електромобилите ще се падат 10% от пазара на нови автомобили в Китай. Догодина делът им трябва да нарасне до 12%, а през 2025 г. - до 20%. Държавата ще продължи да субсидира покупката на електромобил, но само за модели с автономен пробег минимум 250 км.