Докато всички автомобилни производители се състезават за увеличаване на капацитета на батерията на своите електромобили, което осигурява рекорден пробег без презареждане, Mazda пуска електрическия кросоувър MX-30 с много скромна батерия от 35,5 киловатчаса и пробег от едва 200 километра.
Оказва се, че проблемът с подобно решение изобщо не е в липсата на ресурси или технологии - според директорът на изследователския център на марката в Европа Кристиан Шулце, компанията просто отговорно подхожда към въпроса за създаването на електромобил и не гони конкурентите безмислено. В разговор с Automotive News той обясни, че дори MX-30 с малка батерия през целия жизнен цикъл ще отделя толкова въглероден двуокис, колкото дизеловия хечбек Mazda3.
Подмяната на батерията, която вече може да се случи на 160 хиляди километра, не решава ситуацията, а по-скоро я изостря: въпреки липсата на вредни емисии по време на работа, те присъстват по време на етапите на производство и изхвърляне. В същото време, колкото по-голям е капацитетът на батерията, толкова по-големи са емисиите в атмосферата.
Например, най-често срещаните батерии с 95 киловатчаса, които са инсталирани в електромобили като Tesla Model S и Model X, отделят още повече CO2. Освен това те консумират повече енергия и съответно с подмяната на батерията общите емисии ще се увеличат още повече.
Електрическият кросоувър Mazda MX-30 дебютира в края на октомври на автосалона в Токио. По размер колата е сравнима с модела CX-3. За задвижване се използва електромотор със 143 конски сили и батерия от 35,5 киловатчаса. Автономният пробег е 200 километра. Според представители на Mazda тази цифра значително надвишава средния дневен пробег на европейците, който е 48 километра.