В последните години автомобилната индустрия усилено популяризира plug-in хибридните автомобили (PHEV) като мост към бъдещето на чистия транспорт. Те са представяни като екологичен компромис, който съчетава предимствата на електрическата мобилност с удобството на бензиновите двигатели. За съжаление, според нов анализ на T&E (Асоциацията за изследване на чистия транспорт и енергия в Европа), тази „зелена“ репутация може да се окаже просто илюзия.
Докладът на T&E разкрива тревожна действителност: емисиите на въглероден диоксид от plug-in хибридите са почти пет пъти по-високи от официално декларираните. Докато производителите обявяват средни емисии от около 28 грама на километър, изследването установява, че в реални условия превозните средства отделят средно 139 грама на километър. Тава ги поставя наравно с конвенционалните автомобили с бензинов двигател от среден клас, което напълно обезсмисля техния „зелен“ имидж.
Мащабното проучване, което стои зад тези заключения, се основава на данни от над 127 000 plug-in хибрида, регистрирани през 2023 година. Чрез сензори, които измерват реалния разход на гориво при нормални условия на шофиране, Европейската агенция за околна среда е събрала информация, която разкрива сериозно разминаване между лабораторните тестове и практическото използване на тези автомобили.
Проблемът се крие в начина, по който се използват plug-in хибридите. В идеални условия, ако батерията се зарежда редовно и се използва предимно електрическият двигател, емисиите биха били ниски. За съжаление, в реалния свят много собственици не зареждат своите автомобили толкова често или изминават по-дълги разстояния, разчитайки на бензиновия двигател. Това води до рязко увеличение на емисиите и до подкопаване на екологичния ефект, който те уж трябва да постигнат.
В отговор на тези разкрития, Европейският съюз вече предприема мерки. С въвеждането на „коефициенти на полезност“, ЕС се опитва да коригира официалните данни и да ги доближи до реалността. Тези коефициенти, които ще се прилагат постепенно през 2025 и 2027 година, ще принудят автомобилните производители да преосмислят своите стратегии. Те ще бъдат изправени пред дилемата или да намалят продажбите на plug-in хибриди, или да ускорят прехода към напълно електрически превозни средства, за да изпълнят поставените цели за намаляване на CO2.
Според Люсиен Матийо, директор „Автомобилна индустрия“ в T&E, "plug-in хибридите все още са по-лоши за климата, отколкото твърдят автомобилните производители.“ Той е категоричен, че разминаването между теория и практика само се е увеличило. Това е ясен сигнал към Европейската комисия да остане твърда в своите решения и да се придържа към вече договорените коефициенти, за да гарантира, че индустрията ще поеме отговорност за своето въздействие върху околната среда.
В крайна сметка, изследването на T&E поставя сериозен въпрос пред автомобилната индустрия и потребителите. Доколко "зелени" са всъщност автомобилите, които купуваме? Докато правителствата и потребителите търсят решения за справяне с климатичните промени, е важно да се базират решенията на точни и честни данни, а не на маркетинг, който създава чисти илюзии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тъй шъй
Ама Европа се напъна да прави предимно плъгин и обърка и там нещата.
С 1 батерия на плъгин се правят 9 хибрида и нямаше да има недостиг на химия за батерии.
Коментиран от #57
10:58 12.09.2025
2 да бе
Коментиран от #4
10:59 12.09.2025
3 тъй шъй
11:03 12.09.2025
4 Кое
До коментар #2 от "да бе":
им е смисленето? Носиш си поне 100кг мъртво тегло нон стоп, за да можеш еентуално да се возиш 2-30км на ток.. Зареждат се бавно 2-4ч, ако се пусне да пълни батерията в движение, разхода е поне с 2-3/100 нагоре. И като са по-тежки конструктивно, пак разхода им е по-висок.Коментиран от #7, #9, #15
11:04 12.09.2025
5 Киро Шарнира
Коментиран от #13
11:05 12.09.2025
6 Един
Всъщност съм склонен да се съглася, че plug in са безсмислени. Mild hybrid е единствената смислена зелена технология! Но ако ползваш колата изключително за града последното поколение plug in е повече от добро!
Разбира се еврофашистите няма какво другода измислят освен жалката си анти ДВГ пропаганда!
11:05 12.09.2025
7 тъй шъй
До коментар #4 от "Кое":
При плъгина носиш най-малко 300 кг багаж батерия. А при обикновения хибрид е 50кг.Коментиран от #53
11:06 12.09.2025
8 Анджо
11:06 12.09.2025
9 ДрайвингПлежър
До коментар #4 от "Кое":
Хибридите отдавна предлагат по 80-100 км пробег и отдавна предлагат и бързо зареждане.това което описваш са хибриди от преди 10 години :)
11:07 12.09.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Буха ха
11:09 12.09.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "Киро Шарнира":
Няма вариант, в който си независим от горивото, без значение какъв му е вида. Това с панелите "работи" за единици!Няма и вариант, в който ел е по-надежден. електромоторите са слабо място поддръжката АКО Я ПРАВИШ КАКТО ТРЯБВА е почти същата
11:11 12.09.2025
14 Потребител
Коментиран от #16, #17, #34, #58
11:12 12.09.2025
15 Порно
До коментар #4 от "Кое":
Плъгин хибридът има достатъчно ток за градско за ден, дори два. Ако го зареждаш редовно, ще харчиш бензин само на извънградско, но и тогава ще излизаш и влизаш в града на ток. Проблемът е описан - някои собственици не ги зареждат редовно. И човешки проблем става технически проблем? Очевидно грешен извод.Да се чудиш защо си ги купуват, а не ги зареждат?Коментиран от #20, #21
11:14 12.09.2025
16 Па съм я бе
До коментар #14 от "Потребител":
Ти си карай хибрида.Аз ще карам каквото си искам!Голям атмосферен дизел!!!Коментиран от #19, #45
11:16 12.09.2025
17 Леля Гошо
До коментар #14 от "Потребител":
Имам хибрид Лексус два тона, разходът откакто е купен е средно 8л/100км. В града е по-малко, на магистралата повече. Ако не е хибрид, двойно повече харчи на градско.11:16 12.09.2025
18 Георги
Коментиран от #23
11:19 12.09.2025
19 Потребител
До коментар #16 от "Па съм я бе":
Разбира се може да караш и параход на мазут ако искаш. Мен също ме кефят корабните агрегати. Голяма машина мощна. 200 хил коня понякога. Но коментарът ми беше че не е все едно дали разходът е 5 или 10 на 10011:19 12.09.2025
20 Антон
До коментар #15 от "Порно":
Купуват си ги защото те принуждават!Давам пример за себе си:
Отивам да си купувам новата седмица Г70. Търся голям и мощен бензинов мотор. Такъв има само за американския пазар. При нас дизел 3 литра. Електричка, и 3 литров бензин който е плъг ин хибрид. Кое да си купя, като категорично не искам електричка, дизел не ми се кара, да беше В8 да си купя дизела. Ето ти реален пазарен пример. Голям бензинов мотор В8 има за щатите. За европа недоразумения.
11:45 12.09.2025
21 ДрайвингПлежър
До коментар #15 от "Порно":
Към това което е казал Антон ще добавя и още една принуда - за нашия пазар още не важи, но за повечето европейски пазари е в сила. ДАНЪЦИТЕ! Хората все още искат ДВГ, но plugin-a им предлага по-ниски данъци, защото е сертифициран с по-ниски емисии, а на много места плащат на грам и им късат главите.ПРИНУДА Е! КОЕТО СИ Е ЧИСТ ФАШИЗЪМ, колкото и да го отричат робите на Брюксел!
Коментиран от #47
11:50 12.09.2025
22 Имам познат който от
12:08 12.09.2025
23 Нормални докато се зареди
До коментар #18 от "Георги":
батерията и си включва пак на ток. Бензиновият мотор е само като зарядна станция или на електричка да си носиш бензинов генератор за да ти зареди батерията,когато си в нищото.12:11 12.09.2025
24 Госあ
Коментиран от #27
12:34 12.09.2025
25 Госあ
12:36 12.09.2025
26 Някой
Това е заради Брюксел политиците и "зелените талибани". Първо въведоха неизпълними на практика стандарти. И за да не си признаят грешките и понесат отговорноста, след това въведеха лабораторни твестове, които са много далеч от реалноста. И скоито да заобилолят въведените от самите тях стандарти ЕВРО...
Проблема може да се реши само по един начи, всички виновни европолитици и зелени да бъдат незабавно изгонени от Брюксел и да получат доживотна забрана да заемат постов в Брюксел. Дори за портиери и чистачки в Брюксел не трявба да ги назаначават. Трябва да се почне от фон дер Лаен.
12:40 12.09.2025
27 Нека с Китай да не се сравняваме,
До коментар #24 от "Госあ":
защото там са в 22 век,а в Джейропата е в началото на 20 век по технологии. В Китай си карат без проблем електирческите си модели,но там инфраструктурата на зарядните станции е по-развита и от тази на бензиностанциите. преди 3 месеца бях там и се придвижвахме с автобуси които са на ток и минавахме дневно по 200-300 км. без проблем. Тока там им е предимно от ВЕЦ-ове,което доста ме учуди и за това преобладаващи са електричките и хибриди от всички разновидности. Автомобилите с ДВГ и то бензин са сравнително малко,а за дизел пък въобще и дума да не става.15:09 12.09.2025
28 Петър
Коментиран от #29
15:19 12.09.2025
29 13 годишно Пежо 5008 дизел
До коментар #28 от "Петър":
5.2 среден разход.15:49 12.09.2025
30 то и в Брюксел отделят
17:04 12.09.2025
31 20г Хонда
Коментиран от #33
17:08 12.09.2025
32 ООрана държава
17:46 12.09.2025
33 кй87ъ6трхуй
До коментар #31 от "20г Хонда":
Смотаняшкий, ела да го обясниш туй докато стоиш пред китайският ми хибриден джип (големичък, 4х4 и с РЕАЛНО ТЕСТВАНО ДЕСЕТКИ ПЪТИ ускорение от 0 до 100км/ч за 5 секунди) който спокойно минава 150км. на ток и дори при празна батерия (която същевременно се зарежда в движение) при магистрално каране със 130км/ч дава разход под 7,5/100...Средния разход на бензин на туй животно за последните 35 000+км. е 4,7л./100км.- рядко правя над 100км. дневно, зареждам си го в гаража и реално само за дълги пътувания ползвам бензин...
Коментиран от #35
17:55 12.09.2025
34 Хибрид
До коментар #14 от "Потребител":
Карам пето поколение хибрид Корола от 2024-а. След 6000 км с нея разходът е следният.5/100 по междуградски път, 70-90км/ч
Около 6/100 по магистрала със 120-130 км/ч
Градско в задръстване, около 4-4.5/100.
Това са стойности през лятото.
Тси двигател на VW харчи с около литър повече. Хибрид на Тойота се купува, ако се кара много в града и за ценителите на по- безпроблемни коли. Тойота Корола, сравнена с голф или Шкода е с по-евтина изработка, по лоши материали, изключително евтини пластмаси. Но печели с много дълга гаранция, исторически по малко дефекти, по-добра стойност на вторичния пазар.
Коментиран от #36, #50
18:35 12.09.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Хфлфйьй
До коментар #34 от "Хибрид":
5-6л бензин са 12-15лв на 100км. Ние с 20-30 годишните газифицирани кошници плащаме пак по толкова. Както казаха по-горе, йевем ви новите технологии.Коментиран от #39
19:20 12.09.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Гошо
20:38 12.09.2025
39 Така е
До коментар #36 от "Хфлфйьй":
Така е, но обясни го на западните държави, че газът е по екологичен от тъпите батерии20:45 12.09.2025
40 Тошо
05:08 13.09.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 1914
Аз карам плъг ин хибрид и за 3 месеца съм заредил ДВА ПЪТИ БЕНЗИН. среден разход с извънградски 3.5
А обичайно в коментарите е пълно с Българското селячеството и Андрешковчета които квадратните им тикви живеят някъде в 1953та и ще си карат смрадлиеите 30 годишни дизели докато не се задушат в тях.
Плъгин хибрида е най добрата технология защото 1.пази града ЧИСТ, 2.На дълъг път смалява разхода драстично на петрол.
Поне докато не навлезе водорода по успешно няма да има
Коментиран от #63
09:55 13.09.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 6135
До коментар #16 от "Па съм я бе":
Съгласен!Но останаха ли такива вече?
Искам да купя нова кола през януари и досега освен Мазда със техния Skyactiv D 2.2 за друго не се сещам.
11:42 13.09.2025
46 6135
До коментар #44 от "ои8уйхътгрф":
"И да, имам кредити- за скромна 8 цифрена сума... Същевременно в банката разполагам с 4 ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА сума от кредитите ми.."Скромна 8-цифрена сума е 10 милиона. 4 пъти повече е 40 милиона. По- вероятно е да ти повярваме, че имаш 40 милиона отколкото, че си толкова "вдлъбнат" да си ги държиш в банка, но и двете вероятности доближават 0.
11:59 13.09.2025
47 ои8уйхътгрф
До коментар #21 от "ДрайвингПлежър":
На туй ли казваш "принуда"??? Че някой се опитва да изчисти малко поне въздуха у градовете е проблем? Добре де- целта им е да измъкнат повече пари от робите, но ефекта с по-чистия въздух е налице...Как ли ще изревеш когато влезе в сила пълната забрана за използване в града на ДВГ... В града- коли които се движат само на ток или с градския транспорт... Тоест- само електрокари и плъг-ин хибриди (с ясна индикация, че работят на ток в момента) ще бъдат допускани в града... Всички варианти за хибриди тип "Тойота" отиват в канала...
Ако си голям патрон, с имение извън града и можеш да си позволиш и ДВГ, и електрокар- да си жив и здрав, но другите ще трябва да забравят за чистото ДВГ и да минат на хибриди...
12:12 13.09.2025
48 Алекс
Коментиран от #49
13:09 13.09.2025
49 ои8уйхътгрф
До коментар #48 от "Алекс":
Съзнанието на дибили кат тебе живеещи под наем в някоя мизерна панелка се ангажира, нормалните хора си имат къща с гараж... Или като минимум собствено подземно паркомясто с изведено захранване... На стената ти стои зарядното, паркираш и ръгаш кабела у колата... Като стане 22:30ч. зареждането стартира...14:26 13.09.2025
50 Потребител
До коментар #34 от "Хибрид":
Може ли да попитам кой автомобил на фолксваген ти харчи 4 на 100.? Градско ? Не се заяждам просто знам какво правят модерните бензинови мотори около 10. Това правят.Не е възможно да имаш последен модел Тойота и да обясниш колко пластмасова е очевидно не си виждал новият голф таблото пипал ли си го ами отстрани на колонките на голфа е тракаща пластмаса .Тойотата нещо като гума.Един съсед има приус -второ поколение.600 хил + на километража. Разход в градът 5-6. Въобще съществува ли малолитражен мотор на фолксваген който след половин милион км ще харчи 5 ? Та те умират масово след 200 хил... Незнам ,незнам ако сериозно ми пишете това започвам много да се съмнявам...Да не живеете в Китай ?За една и съща държава ли говорим?15:38 13.09.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Аха баш
До коментар #7 от "тъй шъй":
Такае да е .20:42 13.09.2025
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Име
До коментар #1 от "тъй шъй":
И при пълен хибрид не виждам полза. Имам два Лексуса RX, 3.5 мотори, но единият е хибрид, нямат разлика в разхода на гориво. Шофират се в голям европейски град с население малко под 10 милиона души.01:13 14.09.2025
58 Име
До коментар #14 от "Потребител":
Това с хибридите на тойота или който и да е хибрид, не е вярно. Имам два лексуса RX с 3.5 литрови мотори, но единият е хибрид. И двата автомобила горят идентично количество бензин. Шофират се в Лондон.01:17 14.09.2025
59 любител шофьор
Коментиран от #60
08:12 14.09.2025
60 Професионален шофьор
До коментар #59 от "любител шофьор":
Смея се на всички, които постоянно мъкнат 250 кг излишен товар със себе сиКоментиран от #62
10:30 14.09.2025
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 ои8уйхътгрф
До коментар #60 от "Професионален шофьор":
Смей се бе- дuбuлuтu като теб нито ми пречат, нито ми развалят удоволствието да карам голям, доста луксозен хибриден СУВ с близо 500 коня мощност и среден разход за вече близо 40 000км. от "ужасните" 4,7 литра на 100км...И вервай ми- мъкна повече от 250кг. "излишен товар" и колата като цяло тежи забележимо НАД 2 тона... Като седна само аз (големичък мъж) и теглото на джипката почва силно да клони към 2,5 тона... И това дава среден разход под 5/100... А ти продължавай да се смееш- не ми пречиш...
12:07 14.09.2025
63 Прав си!
До коментар #43 от "1914":
Напълно си прав! Не само статията, а както изглежда и изследвания поръчкови колкото щеш. Няма как да сравниш разход и емисии на плъг ин с такива на кола с обикновен двигател! Естествено, че всяка вечер я зареждам. В гаража си на най обикновен контакт шуко. Нали за това съм платил повече отколкото за обикновен бензинов двг. И разбира се, че говоря за моя случай за ежедневно градско кормуване. При това карам сравнително голям нов автомобил с последните нововъведения за безопасност е всевъзможни глезотийки.12:50 14.09.2025