Ако всички автомобилни дизайнери бяха италианци, щяха да се появяват само красиви коли. Въпреки че дори и признатите майстори на автомобилните форми и елегантните линии от Апенините имат провали, като Fiat Multipla, например.
В другата крайност е Китай, където комбинация от несъвместими форми се превърна в норма. Но дори и там напоследък дизайнът стана малко по-добър. В историята на съветската и руската автомобилна индустрия има доста стилистични грешки, за някои от които ще ви разкажем сега.
Москвич-2142/44 “Иван Калита”
Москвич “Иван Калита” е представен в две модификации. Интересното е, че и двете версии се произвеждат в малки партиди от 1998 до 2001 година, но са спрени от производство защото няма голямо търсене за тях. Може би причината за това е неекспресивен външен вид, или може би цялата работа е в цената - 35 хиляди долара!
Калита се отличава с увеличен заден надвес, фарове, масивна решетка и богато оборудване. Вътре има кожени седалки, климатик, радио, хладилник, а под капака се монтират моторите на Renault с обем 2,0 литра (114 или 147 конски сили). Версията с задвижване на предните колела е с индекс 2142, а с 4х4 предаване - 2144.
GAZ-3111 "Волга"
Бизнес седанът GAZ-3111 "Волга", който ще бъде запомнен със заоблените контури на каросерията, също не спечели популярност. Той е едновременно по-технологично усъвършенстван и по-удобен от своя предшественик, но по пътя към конвейера първоначалната идея да даде на колата характеристиките на GAZ-21M се интерпретира по грешен начин.
Плюсовете със съмнителен външен вид бяха „язви“ на дребномащабно производство а високата цена успя да откаже дори лоялните фенове на марката. В гамата от двигатели на модела са 2.5-литров ZMZ-4052, дизелов двигател GAZ-560 и екзотичен V6 3.4, произведен от Toyota. Седанът е оборудван с петстепенна "механика", а срещу допълнително зареждане се предлага и четиристепенен автомат ZF.
Derways Cowboy
Този офроудър се прави на готовото шаси на румънските ARO, но грозната каросерия е разработена от инженерната компания Togliatti Avtokond. Двигателите са ZMZ-409 (2.7 литра, 128 конски сили) или дизелов двигател на Peugeot DW-10TD (2,0 литра, 90 конски сили). Според авторите на проекта вдъхновението за този всъдеход е бил легендарният Mercedes-Benz G-Klasse.
През 2005 г. московското студио Cardi разработи няколко варианта за рестайлинг на модела, черпейки вдъхновение и от американските автомобили и кросоувъри, включително Ford Mustang. Derways успя да направи и един прототип "Каубой", но ARO изведнъж фалира и новите му собственици отказаха по-нататъшно сътрудничество с руснаците. И по-добре.
VAZ-2120 "Надежда"
Седемместната версия на Lada Nadezhda се превръща в първият руски миниван. За осем години производство са сглобени малко повече от 8 000 автомобила. Производството на "Надежда" е ограничено през август 2006 г. поради ниското търсене, а отчасти и поради остарелия дизайн.
Миниванът е базиран на платформата на Niva с пет врати и е оборудван с 1,7 и 1,8 литрови двигатели. В купето има седем места. След рестайлинг през 2002 г. миниванът става малко по-красив - вместо кръгли фарове, автомобилът получава нов дизайна на предницата. Но дори и това не помогна за подобряване на продажбите. Тъжно.
Lada Rapan
Експерименталният електромобил Lada Rapan направи своя дебют на международното автомобилно изложение Париж през 1998 година. Колата е сравнима по размери с Oka, а биодизайнът, който е препратка към черупката на раковината, я прави подобна на японските шоукари. По отношение на естетиката "Рапан" несъмнено беше пробив, но тези форми дори сега се възприемат като предизвикателство.
Конструкцията на автомобила се състои от стоманена рамка с външни панели от фибростъкло. Силовият тракт се състои от 25-киловат електромотор с въртящ момент от 108 Нм, който позволява на колата да се движи със скорост от 90 километра в час. Автономният пробег е само 100 километра.