Тъй като коронавирусната пандемия продължава да нанася удари върху обществото и икономиката, все още е трудно да се определи цялостното ѝ въздействие върху индустрията на електрическите превозни средства. Без съмнение, заразата ще намали продажбите на електромобилите, но дали ще се промени и локацията, където попада техният най-голям дял? Със сигурност е трудно да се каже, но според актуални изследвания, изглежда, че "центърът на електрическата мобилност“ се движи от Китай към Европа.
Според публикация в eeNews Automotive, именно това сочи анализ на водещата консултантска компания McKinsey. Проучването показва, че докато продажбите на електромобили са бавни в Китай и дори намаляващи в САЩ, то Европа се намира в бързата лента по отношение на електрическата мобилност.
McKinsey откри, че през 2019-а на Стария континент новите регистрации на "електрички" и хибриди са нараснали с 44% до над 600 000 превозни средства. За сравнение, в Китай продажбите на електрифицирани коли са се повишили само с 3% до 1.2 милиона бройки, докато в САЩ пазарът се е свил с 12% до малко над 300 000 коли. Глобално за 2019-а новите регистрации на електромобили и хибриди възлизат на 2.3 милиона, което представлява ръст от 9% спрямо 2018-а. Това позволява на Европа да увеличи относителния си дял в пазара на електрифицирани превозни средства на 25%.
Кои страни в Европа показват значителен растеж в електрическата мобилност?
Според McKinsey, през 2019-а, с над 110 000 продадени електрифицирани коли, Германия е третият най-голям пазар в света и най-големият в Европа по абсолютна стойност. Въпреки това, с пазарен дял от 2.8% на хибриди и електромобили, относително Федералната република се намира по средата на класацията в Стария континент. Лидерските позиции по отношение на електрическата мобилност в Европа и в света се заемат от Норвегия с почти 45% пазарен дял, Исландия с 22% и Холандия с 13%.
„Търсенето на Стария континент рязко се е увеличило. Може да се очаква тази тенденция да продължи, благодарение на строгите ограничения по отношение на отделянето на CO2 от ЕС“, казва Николай Мюлер, старши партньор в офиса на McKinsey в Кьолн.
Анализът на консултантската компания сочи, че Tesla все още е водещият производител на електрически превозни средства. През 2019-а американската компания продаде 368 000 електромобила, 300 000 от които единствено бяха Model 3. За сравнение, немските топ марки BMW и VW са отчели респективно 133 000 и 85 000 продажби на електрифицирани превозни средства. Всъщност Model 3 става толкова популярен в Европа, че започва да задминава съпоставими ДВГ седани на конкурентни премиум автопроизводители.