Отидете към основна версия

28 774 96

Тествахме Renault, което харчи под 3 лв. на 100 км

  • renault-
  • zoe-
  • тест-
  • цена-
  • електромобили-
  • пазарът в българия

Въпреки факта, че външно третото поколение на Zoe е много подобно на предшественика си, под обвивката му определено има много промени

Предвид плановете на Renault за преминаване към нови технологии (очевидно французите се стремят да станат световен лидер на пазара на електромобили и хибриди през следващите години), новото Zoe представлява особен интерес. Електромобилът е първородният за марката в масовия сегмент, а това, че дизайнът не се е променил много, не е никак лошо. Renault Zoe е бестселър на европейския пазар на електрически автомобили, а и у нас моделът напоследък става все по-популярен. И тази кола е в състояние да очертае бъдещето, което Renault е подготвило за своите потребители. За да се докоснем до това бъдеще, обиколихме половин България.


 Как върви?

Всички електрически автомобили могат да се карат доста динамично, дори и евтините китайски. Целият смисъл е в особеността на електродвигателите, при които целия въртящ момент е наличен от най-ниските оборотни режими. Zoe-то, което тествахме, беше оборудвано с двигател с обозначението R135, разполагащ с мощност от 135 к.с. (245 Нм). И въпреки че цифрата от 9.5 секунди до 100 км/ч не е много впечатляваща, не трябва да обръщате внимание на това. Динамиката на ускорението тук е субективна, но то е  много по-впечатляващо от това на бензинови автомобили с мощност от по 150-180 к.с. Но ускорението не е единствената характеристика на шофирането, която има значение.

Карахме Zoe по планински пътища, като именно там се усеща доброто управление на колата. Въпреки обичайното по-меко окачване и доста празен волан (нулевата зона почти не се усеща), Renault Zoe се държи много добре в завоите и перфектно "стои" на пътя дори и при осезаеми скорости. Това, разбира се, не е VW Golf GTI или Ford Focus ST, но е напълно възможно да „подпалите“ Zoe, ако желаете. В същото време лекият волан ви позволява да паркирате и безпроблемно да шофирате при ниски скорости, каквото е и основното предназначение на колата. 

Този парадокс (празен волан, но добро управление) е свързан с още една характерна черта на електрическите автомобили - нисък център на тежестта (поради местоположението на акумулатора в долната част). Говорейки за батерия, то неслучайно новият модел е наречен Renault ZOE Z.E. 50. Електромобилчето има батерия с капацитет 52 кВт/ч (срещу 41 за предишния ZOE и 22 за най-първото, което се появи през 2012 година). Според правилата на цикъла за измерване на WLTP, иновацията обещава 386 километра с едно зареждане. Това са числата за двигателя R135, с който беше оборудвана тестовата кола, която карахме.

Има и версия R110 (както при предишното поколение ZOE). При нея динамиката е по-слаба (11.5 секунди до 100), но автономният пробег е малко по-голям - 395 км по WLTP.  Представителите на Renault честно казаха, че през зимата електрическият автомобил с R135 версия ще измине не повече от 240 км. Но това съвсем не е малък пробег за градски автомобил. За времето, през което тествахме автомобила се убедихме, че разходът съответства на декларираното от компанията.

С други думи и изчислено в български лева, тази кола харчи по-малко от 3 лева на 100 километра. Още нещо интересно е наличието на два режима на шофиране - B и D. Във втория случай възстановяването е минимално, тоест пускате педала на газта и колата продължава да се движи по инерция, като всеки бензинов автомобил. А в режим B е достатъчно да отпуснете педала на газта и спирането е осезателно. При нормално шофиране почти не се налага използването на спирачка. Тогава и батерията се зарежда по-интензивно.

Как изглежда?

Вече споменахме, че външно новото Zoe е много подобно на предишния модел. Предницата, разбира се, е преработена. Тук бронята и фаровете са нов дизайн (между другото, Светлините са диодни за всички версии на Zoe), а задните светлини също са с LED технология. Но в профила си ZOE изглежда почти идентичен с предшественика си. 

Какво има вътре?

Вътре промените са много повече. Качвате се в колата и наистина разбирате, че това е ново поколение Zoe, а не само фейслифт. Агресивен волан, изцяло дигитален панел с инструменти, огромен вертикално ориентиран мултимедиен системен екран (диагоналът 9.3 инча  като истински iPad!). С други думи интериорът е футуристичен и впечатляващ. Дизайнерите са се справили чудесно. Позицията на водача, разбира се, е малко по-висока. През цялото време се опитвахме да свалим седалката по-ниско, но всеки път осъзнавахме, че няма на къде. Всичко е заради акумулаторния блок, разположен в долната част на електромобила.

Иначе всичко останало е без забележка. Таблото за управление е перфектно аранжирано, а умишлено търсеният минимализъм е на лице, но най-необходимата информация (скорост, обхват, текуща консумация на енергия и т.н.) е показана много ясно. Цветовата схема и шрифтовете са перфектно подбрани. Бихме казали, че новото Zoe в този аспект дори е задминал нивото на Tesla. Особено за парите си.

Колко струва?

От гледна точка на технологии и системи за сигурност, новото Renault Zoe се справя добре. Контрол върху трафика в лентата, следене на слепи петна и разпознаване на пътни знаци, автоматично паркиране и много други - списъкът е доста впечатляващ. Цената е почти същата, като на досегашното поколение. Тя е силно атрактивна, когато става дума за електромобил, но като цяло все още е висока за средностатистическия българин.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 38 гласа.

Свързани новини