Предвид плановете на Renault за преминаване към нови технологии (очевидно французите се стремят да станат световен лидер на пазара на електромобили и хибриди през следващите години), новото Zoe представлява особен интерес. Електромобилът е първородният за марката в масовия сегмент, а това, че дизайнът не се е променил много, не е никак лошо. Renault Zoe е бестселър на европейския пазар на електрически автомобили, а и у нас моделът напоследък става все по-популярен. И тази кола е в състояние да очертае бъдещето, което Renault е подготвило за своите потребители. За да се докоснем до това бъдеще, обиколихме половин България.
Как върви?
Всички електрически автомобили могат да се карат доста динамично, дори и евтините китайски. Целият смисъл е в особеността на електродвигателите, при които целия въртящ момент е наличен от най-ниските оборотни режими. Zoe-то, което тествахме, беше оборудвано с двигател с обозначението R135, разполагащ с мощност от 135 к.с. (245 Нм). И въпреки че цифрата от 9.5 секунди до 100 км/ч не е много впечатляваща, не трябва да обръщате внимание на това. Динамиката на ускорението тук е субективна, но то е много по-впечатляващо от това на бензинови автомобили с мощност от по 150-180 к.с. Но ускорението не е единствената характеристика на шофирането, която има значение.
Карахме Zoe по планински пътища, като именно там се усеща доброто управление на колата. Въпреки обичайното по-меко окачване и доста празен волан (нулевата зона почти не се усеща), Renault Zoe се държи много добре в завоите и перфектно "стои" на пътя дори и при осезаеми скорости. Това, разбира се, не е VW Golf GTI или Ford Focus ST, но е напълно възможно да „подпалите“ Zoe, ако желаете. В същото време лекият волан ви позволява да паркирате и безпроблемно да шофирате при ниски скорости, каквото е и основното предназначение на колата.
Този парадокс (празен волан, но добро управление) е свързан с още една характерна черта на електрическите автомобили - нисък център на тежестта (поради местоположението на акумулатора в долната част). Говорейки за батерия, то неслучайно новият модел е наречен Renault ZOE Z.E. 50. Електромобилчето има батерия с капацитет 52 кВт/ч (срещу 41 за предишния ZOE и 22 за най-първото, което се появи през 2012 година). Според правилата на цикъла за измерване на WLTP, иновацията обещава 386 километра с едно зареждане. Това са числата за двигателя R135, с който беше оборудвана тестовата кола, която карахме.
Има и версия R110 (както при предишното поколение ZOE). При нея динамиката е по-слаба (11.5 секунди до 100), но автономният пробег е малко по-голям - 395 км по WLTP. Представителите на Renault честно казаха, че през зимата електрическият автомобил с R135 версия ще измине не повече от 240 км. Но това съвсем не е малък пробег за градски автомобил. За времето, през което тествахме автомобила се убедихме, че разходът съответства на декларираното от компанията.
С други думи и изчислено в български лева, тази кола харчи по-малко от 3 лева на 100 километра. Още нещо интересно е наличието на два режима на шофиране - B и D. Във втория случай възстановяването е минимално, тоест пускате педала на газта и колата продължава да се движи по инерция, като всеки бензинов автомобил. А в режим B е достатъчно да отпуснете педала на газта и спирането е осезателно. При нормално шофиране почти не се налага използването на спирачка. Тогава и батерията се зарежда по-интензивно.
Как изглежда?
Вече споменахме, че външно новото Zoe е много подобно на предишния модел. Предницата, разбира се, е преработена. Тук бронята и фаровете са нов дизайн (между другото, Светлините са диодни за всички версии на Zoe), а задните светлини също са с LED технология. Но в профила си ZOE изглежда почти идентичен с предшественика си.
Какво има вътре?
Вътре промените са много повече. Качвате се в колата и наистина разбирате, че това е ново поколение Zoe, а не само фейслифт. Агресивен волан, изцяло дигитален панел с инструменти, огромен вертикално ориентиран мултимедиен системен екран (диагоналът 9.3 инча като истински iPad!). С други думи интериорът е футуристичен и впечатляващ. Дизайнерите са се справили чудесно. Позицията на водача, разбира се, е малко по-висока. През цялото време се опитвахме да свалим седалката по-ниско, но всеки път осъзнавахме, че няма на къде. Всичко е заради акумулаторния блок, разположен в долната част на електромобила.
Иначе всичко останало е без забележка. Таблото за управление е перфектно аранжирано, а умишлено търсеният минимализъм е на лице, но най-необходимата информация (скорост, обхват, текуща консумация на енергия и т.н.) е показана много ясно. Цветовата схема и шрифтовете са перфектно подбрани. Бихме казали, че новото Zoe в този аспект дори е задминал нивото на Tesla. Особено за парите си.
Колко струва?
От гледна точка на технологии и системи за сигурност, новото Renault Zoe се справя добре. Контрол върху трафика в лентата, следене на слепи петна и разпознаване на пътни знаци, автоматично паркиране и много други - списъкът е доста впечатляващ. Цената е почти същата, като на досегашното поколение. Тя е силно атрактивна, когато става дума за електромобил, но като цяло все още е висока за средностатистическия българин.