Отидете към основна версия

9 863 16

Популярността на кросоувърите в Европа заплашва автомобилните компании

  • кросоувъри-
  • co2 емисии-
  • европа

Поради растежа на продажбите в сегмента на марките им все е по-трудно да постигнат целите за намаляване на CO2 емисиите

Европейските производители на автомобили имат проблем с кросоувърите: продават твърде много от тях. Според консултантската агенция JATO Dynamics делът на кросоувърите в общите продажби бързо се приближава до 50% на всички основни европейски автомобилни пазари. Както отбелязва The Wall Street Journal, това подобрява маржовете на печалба на автомобилните компании, но заради по-високите емисии на CO2 от кросоувърите (които имат относително по-мощни двигатели), компаниите ще трябва да работят усилено, за да постигнат целите на ЕС за емисии.

Европейската комисия започна да определя цели на CO2 за производителите на автомобили (средно за нови автомобили, продавани на европейския пазар годишно) преди около 10 години. Първата цел беше 130 г/км до 2015 г. и за да постигнат това, много производители на луксозни седани като германските BMW и Daimler разредиха гамата си с малки коли.

Но като цяло тази цел беше постигната относително лесно, тъй като за много компании намаляването на емисиите като част от подобряването на ефективността на съвременните двигатели беше достатъчно. Следващата цел обаче е 95 г/км и влиза в сила от 2021 година. Понастоящем в Европа новите коли отделят средно 112 грама CO2 на км.

За всеки допълнителен грам от всяка продадена кола автомобилните компании ще трябва да плащат по 95 евро. По данни на организацията с нестопанска цел Международен съвет за чист транспорт (ICCT), след първата половина на 2020 г. само продуктите на Peugeot изпълняват настоящата цел. Най-големият световен производител на леки автомобили Volkswagen, ако не успее да изпълни целта, ще бъде глобен с приблизително 3.5 милиарда евро.

Любопитно е още, че Daimler в момента е единствената автомобилна компания, чиито емисии все още се увеличават, а не намаляват. Тази автомобилна компания е изправена пред глоба от около 1.4 милиарда евро. Досега основните предизвикателства пред европейските автомобилни компании бе да намалят емисиите на CO2 са значителен спад в търсенето на дизелови превозни средства и бавен растеж в търсенето на електрически превозни средства.

Европейските купувачи загърбиха дизеловите автомобили заради скандала Дизелгейт (както се оказа през 2015 г., колите на Volkswagen на дизелово гориво замърсяват въздуха повече, отколкото показваха тестовете, измамата беше наречена Дизелгейт). В същото време, както отбелязват експертите, дизеловите двигатели обикновено консумират по-малко гориво и следователно отделят по-малко CO2 в атмосферата и я замърсяват главно с най-малките частици сажди, въпреки че този проблем сега е ефективно решен от производителите на автомобили, използващи филтри и добавки.

В случая на електрическите превозни средства ръстът на продажбите е ограничен от относително високата цена и недостига на обществени зарядни станции. Сега ситуацията се усложнява и от ръста на продажбите на кросоувъри. Според JATO Dynamics през 2017 г. те представляват 29% от пазара на леки автомобили в Европа, през 2018 г. - 33%, а през 2019 г. - вече 37%, или 5.7 милиона бройки, което е 13% повече, отколкото през предходната година, въпреки че целият пазар нарасна само с 1.4%.

С този растеж на автопарка и дела на кросоувърите в него, емисиите на CO2 от сектора на леките автомобили в Европа нарастват от 2017 година с бързи темпове, а междувременно ЕС постепенно затяга целите си за CO2 емисии. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви на 16 септември, че обемът на емисиите на парникови газове трябва да бъде намален до 2030 г. спрямо 1990 г., не с 40%, както се изискваше преди, а с 55%.

За автомобилните производители това означава, че ще трябва да постигнат емисии на CO2 от 47.5 г/км вместо 59.4 г/км. Хилдегард Мюлер, президент на Асоциацията на германските автомобилни производители, заяви пред The ​​Wall Street Journal, че това на практика означава, че автомобилните компании ще трябва да разполагат с поне 60% от електрическите превозни средства в общото си производство до 2030 година.

Малцина обаче могат да отговорят на въпроса дали секторът ще претърпи промените, необходими за съответното увеличение на търсенето на лични електрически превозни средства преди това време. Според ICCT настоящият дял на екологично чисти превозни средства (електромобил и хибриди) в общото производство на европейските автомобилни компании е 6-14%. Като цяло електрическите превозни средства представляват около 7% от европейския автомобилен пазар.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 14 гласа.

Свързани новини