Не малка част от автомобилната индустрия е ориентирана към обслужване на търговския сектор. Освен пътническите си модели, много производители предлагат лекотоварни модификации, удобни за движение в града, но приспособени и за по-дълги преходи.
Този вид превозни средства намира широко приложение в куриерските услуги, сервизното обслужване и навсякъде, където има необходимост от компактен автомобил с голямо товарно пространство. В страни като нашата, те са много подходящи за снабдяване на малки хранителни или други магазини.
Всъщност, в напредналите държави малкият семеен бизнес също е често срещано явление. Колкото и парадоксално да звучи, там също има фирми, които не могат да си позволят да имат два автомобила. Производителите предлагат решение и на този проблем - на малките градски транспортери се монтира допълнителен ред седалки.
Макар да вършат добра работа в бизнеса, Fiat Fiorino или Renault Express едва ли са най-атрактивният превоз при семеен излет на Панчарево през уикенда. Просто гледката “родители возят децата си във фургона на автомобила” показва нездрави фамилни взаимоотношения.
В наши дни съществуват далеч по-елегантни алтернативи. Една от тях се нарича Citroёn Berlingo. При него
на практика липсва разделение кабина-товарен отсек.
Каросерията почти не подсказва, че става въпрос за “работен” автомобил. Формите напомнят по-скоро модерните еднообемни модели, наречени ванове, в чиято категория българските журналисти определиха Berlingo за автомобил на 2000 година.
Концепцията на Berlingo комбинира по подходящ начин необходимите качества за двойнственото му предназначение. Както ежедневната транспортна дейност на фирмата, така и семейното пътуване, автомобилът извършва съвсем пълноценно.
Сливането на пътническия и товарния отсек осигурява огромно вътрешно пространство. И на петте места пасажерите се чувстват достатъчно свободно. При последното модернизиране на автомобила, позицията на задната седалка бе вдигната с около пет и бе изместена назад с около осем сантиметра. Ограничения около коленете или раменете няма. Над главите и без друго е широко - общата височина на Berlingo е 1.80 м.
Товарното пространство е с най-олимпийските размери в този клас.
Вместимостта на багажника може да достигне уникалните 2 800 литра. Но дори и при нормална позиция на седалките, отзад влизат повече от 600 литра товар. Товароносимостта е сред най-добрите в този сегмент. Естествено, при модификацията с фургон, задният капак може да бъде заместен с конвенционална врата с асиметрични крила.
Най-удачното подобрение е поставянето на странична плъзгаща се врата. Тя не е особено голяма, за да не се намалява издръжливостта на каросерията, но достъпът до втория ред седалки е много удобен. Едва ли е нужно да се изброяват предимствата й при паркиране в тесни пространства. Съвсем скоро моделът ще може да се оборудва с две странични плъзгащи се врати.
Въпреки допълнителният вход, предните две седалки могат да се вдигат напред, с което отпада всяка възможност за недоволство по повод влизането в колата. Функционалността изобщо, е на много високо ниво. Големите джобове във вратите и поставките по таблото са неотменен елемент, както двете скрити в пода кутии (обем 7.5 литра) при задната седалка и нишата над предното стъкло, където освен безброй папки с документация се събират и немалко дрехи.
Арматурното табло е достатъчно ергономично. Няма и следа от спартанския стил на товарните возила, напротив. Всичко необходимо за обслужването на автомобила е налице. Позицията на волана е по-скоро хоризонтална. Седалките са удобни, меко подплатени, но биха могли да имат по-добра странична опора.
Като цяло, комфортът е в унисон с най-добрите френски традиции.
Окачването е наследено от ZX. Возията е изключително мека. Всякакви неравности се поглъщат безпроблемно. Стабилността остава на съвсем прилично ниво. Ефективността на спирачките е добра, имайки предвид габаритите на каросерията. Управлението и превключването на предавките никога не са били недостатък при Citroёn.
Двигателната гама на Berlingo включва два бензинови и два дизелови агрегата. Предвид използването на автомобила (много километри, неизгодна аеродинамика), по-предпочитани са самозапалващите се мотори. Тук изборът е между 1.9-литров и модерният двулитров HDi.
Първият притежава добра мощност и развива висок въртящ момент при ниски обороти. Динамиката му е прилична, разходът на гориво е в рамките на допустимото. Цените в този случай започват от 21 516 лв. Тогава автомобилът е без странична врата.
Новото поколение дизел се отличава със съществено подобрение на мощността и динамиката.
Разходът на гориво пада рязко. Разликата се измерва в литри. Разбираемо е, че и цената е по-висока - 25 948 лв, включително странична врата.
Бензиновите мотори са с работен обем 1.4 или 1.8 литра. По-малкият е мощен, но достига максималният си въртящ момент при доста високи обороти. Динамиката му не е зрелищна, но за сметка на това е изключително икономичен. В това отношение конкурентите отстъпват съществено. Цената му е 19 476 лв, когато е без странична врата.
Големият събрат притежава преди всичко спокоен ход. Мощността му осигурява добра еластичност, въпреки високата каросерия. И тук разходът на гориво прави автомобилът по-добър от останалите. Със странична врата цената му е 23 566 лв.
Multispace обозначава нивото на оборудване на автомобила и наличието на странична плъзгаща се врата. Серийно моделът е оборудван с реотан на стъклото на задната врата, хидравлика на волана, задна чистачка, делима облегалка на задната седалка, оборотомер, три подглавника и три триточкови колана отзад, странична врата, регулируем във височина волан, сигнал за забравени светлини, тонирани стъкла, трети стоп, регулиране височината на фаровете от купето.
Модификациите на Berlingo без странична врата
превъзхождат почти всички свои конкуренти в съотношението цена-оборудване.
При версиите Multispace предимството не е толкова голямо, но въпреки това колата е леко пред основната конкуренция.
Традиционно добри за марката са лизинговите условия. Особеното в случая е, условията на изплащане могат да се нагодят според индивидуалните възможности на клиента.
Обобщено погледнато, Berlingo печели симпатиите на своя страна. В някои перспективи (отзад) каросерията издава, че става въпрос за товаро-пътнически автомобил. От вътре обаче, усещането е по-скоро за нормален семеен ван. Удобствата и функционалността му убеждават в идеята за съчетаване на пътническите и товарните качества в един автомобил.
Петър Иванов