Отидете към основна версия

6 077 11

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors

  • nio-
  • лий бин

А основателят на компанията Лий Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“

Фактът, че компанията NIO, основана от Лий Бин, се оказа с почти 2 милиарда долара по-скъпа от най-големия американски автомобилен гигант, е много любопитен. Китайската компания е произвела по-малко от 64 000 автомобила през цялата си история. Първата ѝ суперкола е пусната в продажба през 2016 г., последвана от три модела SUV-та. А General Motors само през миналата година произвежда 2.9 милиона леки и товарни автомобили.

Как Лий стана милионер?

По ирония на съдбата в селото, където е роден Ли, не само че не е имало нито една кола, а дори днес там няма електричество . Ли е роден на 9 август 1974 г. в провинция Анхуей. Тази, в която се намират Жълтите планини и която вдъхнови създателите на филма „Аватар“.

Израства в млечна ферма в село Оулин. Когато момчето е на седем години, семейството започна да пести пари за образованието му, за да не му се налага да извива опашките на кравите през целия си живот - почти буквално. След като Лий израства и учи математика, той е назначен да води сметките на фермата.

Със спестените пари Ли заминава да учи социология в Пекинския университет. Момчето от провинцията има амбиции, но мечтае за кариера на държавен служител. Лий става заместник-ръководител на курса и се включва в обществените му дейности.

Убеждава съучениците си за пътуване до Великата китайска стена, да се съберат след училище, за да поставят пиеса... Всичко вече се обръща с главата на долу от болестта

Лий е приет в болницата, където преседява повече от месец и когато е изписан, той вече е... друг ученик

Кариерата на Лий като социолог вече не му изглежда толкова завидна и той се заема с друг план - да овладее нови професии. Учи едновременно право и програмиране и става единственият техник в класа си.

И двете професии се оказват полезни за стартиране и легализиране на т.нар. стартъп. В Китай по това време започва интернет бум. И през 1996 г. 21-годишният Ли е съосновател на уеб хостинг Пекинско антарктическо технологично развитие.

В продължение на четири години той помага на други компании да изграждат и поддържат уебсайтовете си. И през 2000 г. решава да отвори собствен бизнес. Намира партньори и основа BitAuto

Първоначално това е интернет платформа, чрез която дилърите предлагат автомобили на потенциални клиенти, а тези за абонамент получават достъп до информация за цени и отстъпки, рецензии и ревюта на собствениците на автомобилите и т.н.

С течение на времето сайтът започва да разработва и провежда рекламни кампании за търговци на автомобили не само на собствени ресурси, но и в други медии. До 2010 г., когато BitAuto стартира своето IPO на Нюйоркската фондова борса.

Първоначалното публично предлагане на акции става на база от оценката на цялата компания $ 454 млн., А сега капитализацията ѝ надхвърля $ 1 млрд. През 2014 г. BitAuto се захваща с друга дейност - заеми за автомобили. Но това се случва вече без Лий, който продава дела си в компанията през 2013 година.

Той инвестира приходите в четири дузини компании, почти всички от които са свързани с автомобилната индустрия или транспортния сектор

Най-му потръгва обаче с марката NIO. Тя е основана от Лий Бин, известен още като Уилям Лий, псевдоним, който той използва, за да комуникира със западните си бизнес партньори и бързо добива световна известност.

Заради нея Лий е наричан е кръстник на китайската индустрия за електрически превозни средства. Той е първият сред китайските конкуренти в сектора, който изкарва компанията си на Нюйоркската фондова борса.

А сега състоянието му, според Forbes, се оценява на 6.7 милиарда долара. А основателят на компанията Ли Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 13 гласа.

Свързани новини