Израелската компания StoreDot обяви, че вече има първите прототипи на иновационни акумулаторни клетки, от които може да бъде сглобена батерия за електрически превозни средства. Най-любопитното е, че тези батерии ще се характеризират с възможност за пълно зареждане за само пет минути.
Интересно е още, пише The Guardian, че те ще могат да се произвеждат на стандартен конвейер, където в момента се сглобяват конвенционалните литиево-йонни източници на енергия. Първите такива батерии ще слезнат от конвейерите на китайска компания, партньор на StoreDot, като това се предвижда да се случи още тази година.
Технологията на StoreDot се основава на замяна на графена в анода с металоидни наночастици. Сега компанията използва доста редкият германий за това, но в бъдеще планира да премине към по-евтиният и по-широко разпространен силиций. Прототипите със силиций ще се появят преди края на годината и ще бъдат сравними по цена с настоящите литиево-йонни батерии.
Междувременно StoreDot вече има няколко прототипа на батерии и те не са произведени в лаборатория, а на търговската линия за производство на акумулаторни клетки на партньора си, китайската EVE Energy. Прототипите вече са сертифицирани по стандарта UN 38.3.
Подобно на конвенционалните батерии от литий-никел-кобалт-манган или NCA (литий-никел-кобалт-алуминий), те са преминали строги стрес тестове, за да се докаже, че са годни на т.нар. транспортируемост. Основното предимство на батериите на StoreDot, както вече споменахме е времето им за зареждане.
Източникът на енергия, който ще осигури пробег от 480 километра, ще може да се зарежда напълно за пет минути, но само от много мощни терминали. А до 2025 година StoreDot планира да пусне батерии, които ще дадат допълнителни 160 километра пробег на електромобила, като зареждането им ще става от съществуващите станции.
Информации за пробиви в бързината на зареждане на батериите се появяват все по-често, но междувременно редица производители се интересуват и от удължаване на живота на акумулаторните блокове. От StoreDot твърдят, че работят и в тази насока и резултатите до момента са обнадеждаващи.