Отидете към основна версия

9 788 24

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители

  • buick-
  • le sabre-
  • концептуални автомобили

Най-забележителното постижение на Харли Дж. Ърл - първи вицепрезидент на General Motors по дизайна и стила, за периода от 1927 до 1958 година, си остава концептуалният автомобил, който днес се смята за основна част от програмата на всеки сериозен производител. Ърл осъзнава нуждата от програмни модели, които да служат като опитна лаборатория на колела, още в края на 30-те. Тогава неговият Buick Y-Job (1938 г.) преобръща представите за дизайн с главата надолу.

След Втората световна война благоденстваща Америка се оказва рай за подобни разработки, а гигантските автомобилни компании хвърлят целия потенциал на инженерите и стилистите си, за да превърнат колата от индустриален продукт в подвижно произведение на изкуството. Войната дава небивал тласък на новите технологии, а прогресът намира приложение първо във военната авиация.

Ето защо Ърл, за когото дизайнът и технологичната рафинираност винаги са вървели ръка за ръка, логично се обръща към самолетите, когато към края на 40-те е изправен пред предизвикателството да създаде напълно нови фирмени елементи. Легендата гласи, че още през 1943 г. вицепрезидентът на GM по въпросите на дизайна отвежда целия си отдел в авиобазата Селфридж, където се захласва по тежък двумоторен изтребител Lockheed P-38 Lightning.

Двойният фюзелаж на този иначе посредствен самолет прави толкова силно впечатление на Ърл, че пет години по-късно той решава да експериментира с дизайнерския мотив, като оформи задните калници на Cadillac Series 62 по подобие на вертикалните стабилизатори на P-38 Lightning. Този модел ще се превърне в предвестник на модата, която ще властва в американското автомобилостроене по времето на целия негов "златен век" до средата на 60-те.

Истинският манифест на новия аеростил обаче се ражда чак през 1951 г. Buick Le Sabre е представен на изложението Motorama, след като повече от две години наред в него влагат всичките си умения близо 450 (!) инженери на General Motors. Този шедьовър помита всички дотогавашни представи за външност и съдържание на съвременния автомобил. Le Sabre представлява стилизиран вариант на реактивния изтребител F86 Sabre, чийто първи полет се състои на 18 Май 1948 г. Освен умопомрачителните си форми (характерното извито ветроупорно стъкло ще намери приложение без практически никаква промяна в първия Chevrolet Corvette от 1953 г.), новият концепт изумява с технологични предложения, много от които не притежават дори днешните "дриймкари".

Le Sabre разполага със сензори за влага, които вдигат подвижния покрив в случай, че завали, докато собственикът не е в колата. Освен това в долната част на каросерията са интегрирани комплект хидравлични крикове, които повдигат автомобила, ако се налага смяна на гума. Съдържанието на моторния отсек е не по-малко впечатляващо. Там стаява 340-те си к.с. V-образен осмак с направо смешните по американските стандарти 3.5 литра. Феноменалната мощност (пак по тамошните разбирания, естествено) се постига благодарение на турбокомпресор Roots, но още по-втрещяващ е фактът, че агрегатът работи с два вида гориво - бензин или метанол в зависимост от предпочитанията.

Разработката на Buick Le Sabre коства на GM $500 000, които днес се равняват на близо $15 000 000. Концептът има феноменален успех и буквално разтърсва автомобилния свят, пък и не само него. През 1953 г. президентът на САЩ Дуайт Айзънхауър пристига на асамблеята на НАТО в Париж именно с Le Sabre. Самият Харли Ърл така се влюбва в творението си, че дълги години го използва в качеството на лична кола. Почти всичките 45 000 мили, които днес показва километражът, са навъртени от Ърл или наричан още - "Да Вични от Детройт".

Технически характеристики

Двигател: осемцилиндров, V-образен, OHV, два клапана на цилиндър, колянов вал, лагеруван на пет места, General Motors Type 2S DHC

Работен обем: 3 523 см3

Горивна система: 2 карбуратора Bendix

Максимална мощност: 250 кВт / 340 к.с. при 5 200 об./мин.

Максимален въртящ момент: 149 (203) Нм при 4 200 (3 000) об./мин.

Максимален въртящ момент: 517 Нм при 3 650 об./мин.

Габарити, дължина/широчина/височина: 5 128/2 014/1 270 мм

Трансмисия: четиристепенна, автоматична, задвижване на четирите колела

Спирачки отпред/отзад: барабанни/барабанни

Маса: 1 723 кг

Максимална скорост: 193 км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч: 8.0 сек

Обем на резервоара: 40 US Gal (151.5 литра)

Цена през 1951 година: $500 000

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 32 гласа.

Свързани новини