2 Март, 2021 15:19 9 787 24

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители

  • buick-
  • le sabre-
  • концептуални автомобили
Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители - 1

Най-забележителното постижение на Харли Дж. Ърл - първи вицепрезидент на General Motors по дизайна и стила, за периода от 1927 до 1958 година, си остава концептуалният автомобил, който днес се смята за основна част от програмата на всеки сериозен производител. Ърл осъзнава нуждата от програмни модели, които да служат като опитна лаборатория на колела, още в края на 30-те. Тогава неговият Buick Y-Job (1938 г.) преобръща представите за дизайн с главата надолу.

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители
Buick Y-Job

След Втората световна война благоденстваща Америка се оказва рай за подобни разработки, а гигантските автомобилни компании хвърлят целия потенциал на инженерите и стилистите си, за да превърнат колата от индустриален продукт в подвижно произведение на изкуството. Войната дава небивал тласък на новите технологии, а прогресът намира приложение първо във военната авиация.

Ето защо Ърл, за когото дизайнът и технологичната рафинираност винаги са вървели ръка за ръка, логично се обръща към самолетите, когато към края на 40-те е изправен пред предизвикателството да създаде напълно нови фирмени елементи. Легендата гласи, че още през 1943 г. вицепрезидентът на GM по въпросите на дизайна отвежда целия си отдел в авиобазата Селфридж, където се захласва по тежък двумоторен изтребител Lockheed P-38 Lightning.

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители
Cadillac Series 62

Двойният фюзелаж на този иначе посредствен самолет прави толкова силно впечатление на Ърл, че пет години по-късно той решава да експериментира с дизайнерския мотив, като оформи задните калници на Cadillac Series 62 по подобие на вертикалните стабилизатори на P-38 Lightning. Този модел ще се превърне в предвестник на модата, която ще властва в американското автомобилостроене по времето на целия негов "златен век" до средата на 60-те.

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители
Buick Le Sabre

Истинският манифест на новия аеростил обаче се ражда чак през 1951 г. Buick Le Sabre е представен на изложението Motorama, след като повече от две години наред в него влагат всичките си умения близо 450 (!) инженери на General Motors. Този шедьовър помита всички дотогавашни представи за външност и съдържание на съвременния автомобил. Le Sabre представлява стилизиран вариант на реактивния изтребител F86 Sabre, чийто първи полет се състои на 18 Май 1948 г. Освен умопомрачителните си форми (характерното извито ветроупорно стъкло ще намери приложение без практически никаква промяна в първия Chevrolet Corvette от 1953 г.), новият концепт изумява с технологични предложения, много от които не притежават дори днешните "дриймкари".

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители
Buick Le Sabre

Le Sabre разполага със сензори за влага, които вдигат подвижния покрив в случай, че завали, докато собственикът не е в колата. Освен това в долната част на каросерията са интегрирани комплект хидравлични крикове, които повдигат автомобила, ако се налага смяна на гума. Съдържанието на моторния отсек е не по-малко впечатляващо. Там стаява 340-те си к.с. V-образен осмак с направо смешните по американските стандарти 3.5 литра. Феноменалната мощност (пак по тамошните разбирания, естествено) се постига благодарение на турбокомпресор Roots, но още по-втрещяващ е фактът, че агрегатът работи с два вида гориво - бензин или метанол в зависимост от предпочитанията.

Когато автомобилите се правеха от дизайнери, а не от счетоводители
Buick Le Sabre

Разработката на Buick Le Sabre коства на GM $500 000, които днес се равняват на близо $15 000 000. Концептът има феноменален успех и буквално разтърсва автомобилния свят, пък и не само него. През 1953 г. президентът на САЩ Дуайт Айзънхауър пристига на асамблеята на НАТО в Париж именно с Le Sabre. Самият Харли Ърл така се влюбва в творението си, че дълги години го използва в качеството на лична кола. Почти всичките 45 000 мили, които днес показва километражът, са навъртени от Ърл или наричан още - "Да Вични от Детройт".

Технически характеристики

Двигател: осемцилиндров, V-образен, OHV, два клапана на цилиндър, колянов вал, лагеруван на пет места, General Motors Type 2S DHC

Работен обем: 3 523 см3

Горивна система: 2 карбуратора Bendix

Максимална мощност: 250 кВт / 340 к.с. при 5 200 об./мин.

Максимален въртящ момент: 149 (203) Нм при 4 200 (3 000) об./мин.

Максимален въртящ момент: 517 Нм при 3 650 об./мин.

Габарити, дължина/широчина/височина: 5 128/2 014/1 270 мм

Трансмисия: четиристепенна, автоматична, задвижване на четирите колела

Спирачки отпред/отзад: барабанни/барабанни

Маса: 1 723 кг

Максимална скорост: 193 км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч: 8.0 сек

Обем на резервоара: 40 US Gal (151.5 литра)

Цена през 1951 година: $500 000


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 32 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПОСВЕТЕН

    75 48 Отговор
    Тези коли са създавани по този начин само с една цел- да се подчертае и натрапи могъществото на САЩ пред останалия свят. Това са грандомански и ненужни ламарини, макар и красиви. Те са били трудни за ползване с огромните си размери и форми, но директивата е била еднозначна и неотменна- да се покаже на света кой командва. Така е наложена не само една мода, а цялостен начин на живот и самочувствие на цяла нация. Идва обаче време, когато никой няма да може да предотврати нейният упадък....

    Коментиран от #3, #13, #14, #17, #19, #20, #22, #24

  • 2 тарикату

    57 5 Отговор
    По-добре v8 и вярър в косите, отколкото парцал на устата и отрова в спринцовка.

    Коментиран от #16

  • 3 ГЕП ХУДОЖНИК

    33 16 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    НАИСТИНА ГОЛЯМ КИЧ И РАЗТОЧИТЕЛСТВО. ЗА МЕН НАЙ-ДОБРИЯ ДИЗАЙН Е НА СИТРОЕН ДС. ОПЕЛ КАПИТЕН, ФОРД МУСТАНГ.
  • 4 Перко

    26 38 Отговор
    Грозни ,кичозни, нефункционални американски струпотини.
  • 5 носталгия

    18 33 Отговор
    На счетоводителите са по-хубави.Ами тази която взех нова преди 1 месец е хем хубава хем практична хем голям седан.Ял съм им попарата на колите от 70-години-западни нови, имаше в БГ и такива.Хич не искам да си спомням.А соц.возилата пък бяха много по-отчайващи.Аман от приказки на хора които хабер си нямат от онова време.Че и млади с носталгия.

    Коментиран от #6

  • 6 Стар Бенц

    30 7 Отговор

    До коментар #5 от "носталгия":

    Ами карай си пластмасовия тигър и не изказвай “компетентно” мнение. Нямам никакво намерение да споря с теб.

    Коментиран от #9

  • 7 Гост

    32 10 Отговор
    Европейските класики от 60-те са много по-красиви от тези грандомански нехармонични изстъпления от държавата на бившите бандити и изселници. Само споменавам Ферари 250 ГТО, Ягуар E-Type, Астън Мартин ДБ4 Загато.

    Коментиран от #15

  • 8 ВъГъЗъ

    13 17 Отговор
    Егати и грозните каруци, хАмериканска работа!!!
  • 9 носталгия

    16 3 Отговор

    До коментар #6 от "Стар Бенц":

    Ще Ви питам дали мога да коментирам,обещавам.
    А МВ продадох преди много години в перфектно състояние от най-хубавия модел.Винаги съжалявах. Допреди 1 месец. Нищо общо няма модерния висок клас автомобил в сравнение с по-старите коли. И за пластмаси говорят хора които не знаят какво се намира зад пластмасите. А и тенекиите на новите се огъват като ги риташ.Как не спряха да натискат по врати и капаци новите коли и да обясняват колко са тънки тенекиите.
  • 10 Кич

    18 3 Отговор
    От времето когато не са разполагали с компютри за правенето на дизайна.
  • 11 Доцента

    27 11 Отговор
    Когато западния свят създаваше автомобилни легенди,Бай тошо създаде Лагера в Белене и Скравена.
  • 12 Кракра

    17 11 Отговор
    Само смрадлив, прокажен и закърнял болшевишки мозък може да нарече иконата P-38 Lightning "посредствен самолет"
  • 13 Скот Килмър

    20 7 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    Каква Директива бе другарю Комунист? Войната в Близкия Изток предизвика петролната криза, японците се възползваха от това и напълниха пазара със своята качествена конфекция, а тези уникални творения си отидоха като динозаврите. Техни бледи копия бяха волгите и чайките, както и кубинските антики от времето на Батиста.
  • 14 Посветен си

    24 4 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    в ХЕЙТА. Дължина/широчина: 5 128/2 014 са съпоставими с размерите на S-класата. Настоящата дълга версия даже е по-голяма - 5 218 mm, но като цяло са около или малко над 5 метра и с подобна ширина и маса около 2 тона. И не само тя има подобни размери, ами и аналогичния клас конкуренти. Да ти писне от тролове, които всичко обръщат в политическа пропаганда ........

    Коментиран от #18

  • 15 us FOR SELL

    17 5 Отговор

    До коментар #7 от "Гост":

    Европейските класики вървят повече от американските класики но до там ,европейските са като малки дървета,недодялани клатещи се возещи твърдо,А американските са големи и возят като лодка .
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 зулус

    2 6 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    Нищо не разбирам от коли,ама съм напълно съгласен с теб.
  • 18 РЗС

    9 3 Отговор

    До коментар #14 от "Посветен си":

    Моята 7 серия е над 5.2 метра, което е повече от конкурентите и не виждам проблем с габаритите. 5 метра е дори мазерати грантуризмо, което е 2 купе с 2 врати. Нека всички, които мислят че съвременните автомобили са огромни да отидат в музей на ретро автомобили и да видят какви зверове са били колите преди. 5 метра си е било напълно нормална кола.
  • 19 РЗС

    20 2 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    Момче искам само да ти обясня един факт. Най-доброто като стойност за цената си автомобил можеш да си закупиш само от САЩ в целия свят. Погледни им цените на родните коли, ф150 пикап, който е почти колкото Газ-ка голям със 300 коня в8 мотор, с който минаваш 1 милион километра без ремонти струва на цената на евро или японска малолитражка, която може да се побере отзад във форда едва ли не. Цените им там са направо смешни и като сметнеш, какви заплати взимат и при нас нещата стават още по трагични.

    Коментиран от #21

  • 20 8977

    6 7 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    Ти си меко казано невменяем,ако разсъжадаваш по този начин.Това което си описал е типично за комунистическа пропаганда тип СССР.При САЩ няма такива отчаяни "доказавания".Колкото до упадъка за който говориш ,той сполетя единствено Сесесерето и сега на ход е и Русия.За САЩ не се притеснявай.Там единстваено ще стават по-силни.Разпад няма да доживееш нито ти ,нито аз ,нито внуците ни даже.
  • 21 Юлиус

    4 9 Отговор

    До коментар #19 от "РЗС":

    Карал ли си въобще Ф150 ? В момента имат само един 5 литров осмак,всичко останало е битурбо 6 цилиндрово,с тенденция за напред да има и 4 цилиндрови. Минава милион километра ама другият път,няма по-големи боклуци в момента от ф-серията сред фул сайз пикапите!
  • 22 някой

    17 2 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    за всички нас може да са грозни тези коли, защито живеем в друго време. Дядо ти не е можел и да си мечтае даже за такава кола, можел е да кара някоя барака от ссср нищо повече. Самият факт, че всички са ги копирали не напразно показва, че наистина са били златните години на американското автомобилостроене!
  • 23 ВАГ

    3 0 Отговор
    Обем на резервоара: 151л о:
  • 24 Гошолошо

    6 2 Отговор

    До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":

    От 100 години ги чакаме да се съсипят. Започвам да губя интерес в тази пропаганда.