Най-забележителното постижение на Харли Дж. Ърл - първи вицепрезидент на General Motors по дизайна и стила, за периода от 1927 до 1958 година, си остава концептуалният автомобил, който днес се смята за основна част от програмата на всеки сериозен производител. Ърл осъзнава нуждата от програмни модели, които да служат като опитна лаборатория на колела, още в края на 30-те. Тогава неговият Buick Y-Job (1938 г.) преобръща представите за дизайн с главата надолу.
След Втората световна война благоденстваща Америка се оказва рай за подобни разработки, а гигантските автомобилни компании хвърлят целия потенциал на инженерите и стилистите си, за да превърнат колата от индустриален продукт в подвижно произведение на изкуството. Войната дава небивал тласък на новите технологии, а прогресът намира приложение първо във военната авиация.
Ето защо Ърл, за когото дизайнът и технологичната рафинираност винаги са вървели ръка за ръка, логично се обръща към самолетите, когато към края на 40-те е изправен пред предизвикателството да създаде напълно нови фирмени елементи. Легендата гласи, че още през 1943 г. вицепрезидентът на GM по въпросите на дизайна отвежда целия си отдел в авиобазата Селфридж, където се захласва по тежък двумоторен изтребител Lockheed P-38 Lightning.
Двойният фюзелаж на този иначе посредствен самолет прави толкова силно впечатление на Ърл, че пет години по-късно той решава да експериментира с дизайнерския мотив, като оформи задните калници на Cadillac Series 62 по подобие на вертикалните стабилизатори на P-38 Lightning. Този модел ще се превърне в предвестник на модата, която ще властва в американското автомобилостроене по времето на целия негов "златен век" до средата на 60-те.
Истинският манифест на новия аеростил обаче се ражда чак през 1951 г. Buick Le Sabre е представен на изложението Motorama, след като повече от две години наред в него влагат всичките си умения близо 450 (!) инженери на General Motors. Този шедьовър помита всички дотогавашни представи за външност и съдържание на съвременния автомобил. Le Sabre представлява стилизиран вариант на реактивния изтребител F86 Sabre, чийто първи полет се състои на 18 Май 1948 г. Освен умопомрачителните си форми (характерното извито ветроупорно стъкло ще намери приложение без практически никаква промяна в първия Chevrolet Corvette от 1953 г.), новият концепт изумява с технологични предложения, много от които не притежават дори днешните "дриймкари".
Le Sabre разполага със сензори за влага, които вдигат подвижния покрив в случай, че завали, докато собственикът не е в колата. Освен това в долната част на каросерията са интегрирани комплект хидравлични крикове, които повдигат автомобила, ако се налага смяна на гума. Съдържанието на моторния отсек е не по-малко впечатляващо. Там стаява 340-те си к.с. V-образен осмак с направо смешните по американските стандарти 3.5 литра. Феноменалната мощност (пак по тамошните разбирания, естествено) се постига благодарение на турбокомпресор Roots, но още по-втрещяващ е фактът, че агрегатът работи с два вида гориво - бензин или метанол в зависимост от предпочитанията.
Разработката на Buick Le Sabre коства на GM $500 000, които днес се равняват на близо $15 000 000. Концептът има феноменален успех и буквално разтърсва автомобилния свят, пък и не само него. През 1953 г. президентът на САЩ Дуайт Айзънхауър пристига на асамблеята на НАТО в Париж именно с Le Sabre. Самият Харли Ърл така се влюбва в творението си, че дълги години го използва в качеството на лична кола. Почти всичките 45 000 мили, които днес показва километражът, са навъртени от Ърл или наричан още - "Да Вични от Детройт".
Технически характеристики
Двигател: осемцилиндров, V-образен, OHV, два клапана на цилиндър, колянов вал, лагеруван на пет места, General Motors Type 2S DHC
Работен обем: 3 523 см3
Горивна система: 2 карбуратора Bendix
Максимална мощност: 250 кВт / 340 к.с. при 5 200 об./мин.
Максимален въртящ момент: 149 (203) Нм при 4 200 (3 000) об./мин.
Максимален въртящ момент: 517 Нм при 3 650 об./мин.
Габарити, дължина/широчина/височина: 5 128/2 014/1 270 мм
Трансмисия: четиристепенна, автоматична, задвижване на четирите колела
Спирачки отпред/отзад: барабанни/барабанни
Маса: 1 723 кг
Максимална скорост: 193 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 8.0 сек
Обем на резервоара: 40 US Gal (151.5 литра)
Цена през 1951 година: $500 000
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПОСВЕТЕН
Коментиран от #3, #13, #14, #17, #19, #20, #22, #24
15:38 02.03.2021
2 тарикату
Коментиран от #16
16:04 02.03.2021
3 ГЕП ХУДОЖНИК
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
НАИСТИНА ГОЛЯМ КИЧ И РАЗТОЧИТЕЛСТВО. ЗА МЕН НАЙ-ДОБРИЯ ДИЗАЙН Е НА СИТРОЕН ДС. ОПЕЛ КАПИТЕН, ФОРД МУСТАНГ.16:07 02.03.2021
4 Перко
16:17 02.03.2021
5 носталгия
Коментиран от #6
17:58 02.03.2021
6 Стар Бенц
До коментар #5 от "носталгия":
Ами карай си пластмасовия тигър и не изказвай “компетентно” мнение. Нямам никакво намерение да споря с теб.Коментиран от #9
18:20 02.03.2021
7 Гост
Коментиран от #15
18:39 02.03.2021
8 ВъГъЗъ
21:02 02.03.2021
9 носталгия
До коментар #6 от "Стар Бенц":
Ще Ви питам дали мога да коментирам,обещавам.А МВ продадох преди много години в перфектно състояние от най-хубавия модел.Винаги съжалявах. Допреди 1 месец. Нищо общо няма модерния висок клас автомобил в сравнение с по-старите коли. И за пластмаси говорят хора които не знаят какво се намира зад пластмасите. А и тенекиите на новите се огъват като ги риташ.Как не спряха да натискат по врати и капаци новите коли и да обясняват колко са тънки тенекиите.
21:15 02.03.2021
10 Кич
21:20 02.03.2021
11 Доцента
22:12 02.03.2021
12 Кракра
22:24 02.03.2021
13 Скот Килмър
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
Каква Директива бе другарю Комунист? Войната в Близкия Изток предизвика петролната криза, японците се възползваха от това и напълниха пазара със своята качествена конфекция, а тези уникални творения си отидоха като динозаврите. Техни бледи копия бяха волгите и чайките, както и кубинските антики от времето на Батиста.23:00 02.03.2021
14 Посветен си
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
в ХЕЙТА. Дължина/широчина: 5 128/2 014 са съпоставими с размерите на S-класата. Настоящата дълга версия даже е по-голяма - 5 218 mm, но като цяло са около или малко над 5 метра и с подобна ширина и маса около 2 тона. И не само тя има подобни размери, ами и аналогичния клас конкуренти. Да ти писне от тролове, които всичко обръщат в политическа пропаганда ........Коментиран от #18
23:30 02.03.2021
15 us FOR SELL
До коментар #7 от "Гост":
Европейските класики вървят повече от американските класики но до там ,европейските са като малки дървета,недодялани клатещи се возещи твърдо,А американските са големи и возят като лодка .00:18 03.03.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 зулус
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
Нищо не разбирам от коли,ама съм напълно съгласен с теб.13:41 03.03.2021
18 РЗС
До коментар #14 от "Посветен си":
Моята 7 серия е над 5.2 метра, което е повече от конкурентите и не виждам проблем с габаритите. 5 метра е дори мазерати грантуризмо, което е 2 купе с 2 врати. Нека всички, които мислят че съвременните автомобили са огромни да отидат в музей на ретро автомобили и да видят какви зверове са били колите преди. 5 метра си е било напълно нормална кола.15:25 03.03.2021
19 РЗС
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
Момче искам само да ти обясня един факт. Най-доброто като стойност за цената си автомобил можеш да си закупиш само от САЩ в целия свят. Погледни им цените на родните коли, ф150 пикап, който е почти колкото Газ-ка голям със 300 коня в8 мотор, с който минаваш 1 милион километра без ремонти струва на цената на евро или японска малолитражка, която може да се побере отзад във форда едва ли не. Цените им там са направо смешни и като сметнеш, какви заплати взимат и при нас нещата стават още по трагични.Коментиран от #21
15:37 03.03.2021
20 8977
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
Ти си меко казано невменяем,ако разсъжадаваш по този начин.Това което си описал е типично за комунистическа пропаганда тип СССР.При САЩ няма такива отчаяни "доказавания".Колкото до упадъка за който говориш ,той сполетя единствено Сесесерето и сега на ход е и Русия.За САЩ не се притеснявай.Там единстваено ще стават по-силни.Разпад няма да доживееш нито ти ,нито аз ,нито внуците ни даже.17:07 03.03.2021
21 Юлиус
До коментар #19 от "РЗС":
Карал ли си въобще Ф150 ? В момента имат само един 5 литров осмак,всичко останало е битурбо 6 цилиндрово,с тенденция за напред да има и 4 цилиндрови. Минава милион километра ама другият път,няма по-големи боклуци в момента от ф-серията сред фул сайз пикапите!18:36 03.03.2021
22 някой
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
за всички нас може да са грозни тези коли, защито живеем в друго време. Дядо ти не е можел и да си мечтае даже за такава кола, можел е да кара някоя барака от ссср нищо повече. Самият факт, че всички са ги копирали не напразно показва, че наистина са били златните години на американското автомобилостроене!19:45 03.03.2021
23 ВАГ
20:04 04.03.2021
24 Гошолошо
До коментар #1 от "ПОСВЕТЕН":
От 100 години ги чакаме да се съсипят. Започвам да губя интерес в тази пропаганда.04:56 06.03.2021