Отидете към основна версия

22 168 80

Нови, стари и още по-стари коли: Какво се прави в Румъния и какво у нас

  • нови автомобили-
  • стари коли-
  • програма-
  • румъния-
  • българия
Снимка: Shutterstock

Румънското правителство обяви, че увеличава с 15% бюджета за 2021 година на програмата за замяна на най-старите автомобили от автопарка на държавата с нови чрез връщане за скрап. Програмата е въведена преди повече от 10 години и подпомага успешно процеса за обновяване на автопарка на северната ни съседка. Очакава се между 55 000 и 60 000 собственици на остарели МПС-та в Румъния да се възползват от програмата през тази година и да подменят автомобилите си с нови.

Съгласно условията на програмата, собстениците на стари автомобили ще получават 1 500 евро при връщане за скрап на техните МПС-та и съответно до 10 000 евро бонус при покупката на ново електрическо превозно средство и до 4 500 евро при покупката на плъг-ин хибрид. Очакванията на правителството на Румъния са чрез тази мярка да се подобри качеството на автопарка, да намалеят значително жертвите при пътни инциденти и да се подобри качеството на въздуха в големите градове.

Асоциацията на автомобилните производители в България предложи създаването на подобна скрапинг програма у нас още през изминалата година, но все още няма отговор от съответните интституции. Въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимул за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили са подобрили значително състоянието на автопарка в тези страни, намалили са броя на ПТП и са подобрили състоянието на чистотата на въздуха, допълват от ААП.

Тяхното предложение е да се осигури бюджет от 50 милиона лева за държавни бонуси, които да се предоставят при покупка на нови МПС и връщане за скрап на автомобили на възраст над 15 години, както следва:

- Електрически - 10 000 лв.;
- Автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване - HEV/PHEV – 7 500 лв.;
- С екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

Ако бъде приета програмата може обхване подмяната на 9 000 броя от най-старите коли в нашия автопарк.

От ААП казват още, че връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност, безопасност и надеждност е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Използването на стари коли (такива на възраст над 15 години), в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 52 гласа.

Свързани новини