Преди много години автомобилите не са били разглеждани само като вещ или средство за придвижване. Първите возила са създавани и употребявани с любов и хората са гледали на тях като неизменен другар, помощник или просто като любима играчка. С течение на времето тази тенденция изчезва и четириколесните ни приятели се превръщат в обикновени вещи. От известно време автомобилите пак завладяват сърцата най-вече на мъжката част от населението. За това голяма роля имат автомобилостроителите, които отделят особено внимание на външния вид на автомобила.
Корейските коли никога не са се славели с добър дизайн. Все пак има и изключения. Темата на този материал е именно едно такова изключение, което носи гръмкото име Hyundai Terracan. За добрия екстериор обаче голяма роля имат и японците, защото Terracan е наследник на корейския всъдеход Galloper, който пък е точно копие на Mitsubishi Pajero.
Всъдеходът Hyundai Terracan е конструиран изцяло от корейски специалисти. Крайният вид е следствие от 34-месечна работа и немалка инвестиция в размер на $240 млн. Ако се загледате по-детайлно ще доловите лека прилика в носовата част с щутгартския хит Mercedes ML. Решетката, пък наподобява тази на Lexus RX 300Е, но въпреки това “кореецът” си има собствен облик. Дългият моторен отсек и ниската линия на предния капак са в дисонас с тежката задна част. В долната си половина каросерията е “облечена” с пластмасови лайсни, които уместно добавят масивност и солидност на и без това огромния всъдеход.
Европейската премиера на Terracan беше през месец март тази година на Женевския автосалон и само няколко месеца след това корейското возило се появи в България. Предлаганите модификации у нас са четири, като разликата между тях е в оборудването и двигателя. Три от версиите са дизелови (2.5 GL Family, 2.5 GL Lux, 2.9 DSL TCI Common Rail) и една бензинова 3.5 V6. Ние се спряхме на най-евтината - 2.5 TD GL Family, която в никакъв случай не е най-лоша.
Както вече споменах, Terracan е изцяло корейска разработка, но интересното е, че това е първата такава. Учудващо е, че първият опит е толкова успешен. Шикозните фарове и огромната, никелирана радиаторна решетка правят возилото да изглежда едновременно масивно и скъпо. Хубавото е това, че то само изглежда, но сравнено с аналозите си цената му е доста привлекателна (виж таблиците “Алтернативи”). По своите размери и характеристики Terracan спада към т. нар. “тежка артилерия”. Името Terracan съвсем не е избрано случайно. То произлиза от лат. Terra - земя и chan - владетел.
Версията 2.5 TD е оборудвана с дизелов двигател, който е с работен обем 2 476 см3 и мощност 100 к.с. при 3 800 об/мин. Към дизеловият агрегат е монтиран турбокомпресор, а скоростната кутия е петстепенна механична. Перманентното предаване се включва и изключва ръчно, като един от малкото недостатъци при Terracan е, че е желателно четирите колела да се задействат само при преодоляване на много трудни и хлъзгави участъци. С други думи едва когато задвижващите колела ви “изневерят” се задейства и предният мост. Когато обаче се наложи да бъде включено двойното задвижване на колелата, самоблокиращият заден диференциал прави всъдехода перфектен. Единствената пречка при пресечена местност може да се окаже дългата база, но като цяло Terracan се нарежда на едно от челните места, когато става въпрос за трудно проходими терени. Друг малък недостатък се оказва и 2.5-литровият агрегат, наследство от Galloper. Въпреки че мощността е само 100 к.с. тя е достатъчна за преодоляването на трудни участъци, но когато стрелката на оборотомера достигне числото 3 500 трябва да забравите за динамика и ускорение. Единственото, което се увеличава след тази греница е шумът на мотора. Предавките на Terracan са къси, което налага честото им превключване. Това е добре за пресечена местност, но когато се движите в града не се надявайте да сте първи на светофара или безпроблемно да се движите в най-лявата лента на платното. Все пак ако искате бърза кола не се ориентирайте към всъдеход.
Ако обаче искате голяма практична и сравнително евтина машина, която да впечатлява с размери то “Владетелят на земята” е точно за вас. Освен това, ако се абстрахирате от южнокорейския произход на возилото ще разберете, че то е идеално за нашите нелеки пътни условия. Но всъщност преценете сами: Каросерията на автомобила “лежи” на мощна рама и изключително здраво окачване. Разработената до съвършенство трансмисия, пък помага на всъдехода да се справя с всякъкви несгоди на пътя. Към плюсовете на огромното возило може да се причисли и липсата на сложна електроника, която в много случаи се оказва проблем. Това не значи, че ако закупите Terracan ще се превърнете в спартанец. В базовото оборудване са включени повече от достатъчно удобства, свързани с безопасността и комфорта. Така например отпред са вградени два еърбега, автомобилът е оборудван с ABS, сервоусилване на волана, електрически стъкла, настройващ се в две направления волан и много други “екстри”, създаващи сигурност и комфорт. Ако обаче те не са ви достатъчни се предлагат още куп “глезотии”, за които трябва да заплатите допълнително.
Ако трябва да обобщя впечатленията си от Hyundai Terracan спокойно мога да кажа, че това е стилен, мощен, мъжествен и необичайно красив всъдеход, името на който приляга отлично. Той естествено си има своите недостатъци, но ако най-важен и определящ е факторът цена, то “Владетелят на земята” Hyundai Terracan 2.5 TD GL Family е точно за Вас.
Радослав Славчев
rslavtchev@avto.bg