След кризата с полупроводници, която не подмина нито един производител на коли през изминалата година, сега автомобилните брандове се изправят пред друг проблем, свързан с войната в Украйна. Първите пострадали в лицето на Volkswagen и BMW вече са факт, съобщават от Financial Times. Двете марки се принуждават да затварят заводите си в цяла Европа поради липсата на евтин компонент, правещ се в Украйна.
В модерните автомобили можем да намерим около 5 километра кабели, разпръснати из цялото купе, които в повечето случаи са окомплектовани в снопове, които да ги придържа заедно. Именно тези снопове са проблемният елемент, който до момента Украйна е осигурявала на някои от големите автомобилни производители. Данните сочат, че воюващата страна е снабдявала около 20% от Европа с този продукт.
Големият проблем с този евтин елемент е, че автомобилните производители няма как да започнат да сглобяват колте без него. За разлика от други части, които лесно могат да бъдат направени някъде другаде или поръчани от другаде, тук за всеки модел е изчислена точната дължина до милиметър, за да може идеално да пасне на извивките на купето, както и на окабеляването на колата.
Шефът на Volkswagen разкрива, че от началото на войната в Украйна, марката се стреми да извлече максималното от производството, а едновременно с това да открие и алтернативи, които да помогнат с производството на тези компоненти. Тези алтернативи включват алтернативно оборудване на колите, направа на нови планове от нулата, което отнема време и финанси.
Заводи в Сърбия, Румъния и Африка се опитват да компенсират за проблема с доставките от Украйна, като работят по максимално много време. Специалист в тази света споделя, че направата на такива снопове е ръчна работа, която изисква умения. Понякога работниците трябва да се справят с километри от кабели и стотици букси, които трябва ръчно да бъдат сглобени и тествани. Нови машини за направата на такъв тип снопове струва може да достигне до над 2 милиона евро и да отнеме между 3 и 6 месеца.
Някои клиенти на Mini са уведомени, че новите им автомобили ще се забавят с три месеца, докато бъдат открити нови фабрики. От BMW споделят, че заедно с украинските си колеги от фабриките търсят решение на проблема за производството на местна почва или на алтернативни места.
Някои заводи в Украйна вече са започнали работа отново, което ще позволи на VW и BMW да отворят заводите си. От Volkswagen споделят, че 9 от всички 11 доставчици от Украйна вече са започнали работа, макар и с ограничен капацитент.