Да имаш очи и на тила си е изключително полезно, особена ако шофираш в трафик и караш голям камион. Не става дума за свръх интуиция, а за видимост на външната среда, която е ключова за безопасното движение. Технологиите продължават да се развиват и индустрията за камиони извлича от тях различни предимства, вариращи от усъвършенствани функции за безопасност, до подобрения в удобството и разнообразието на „помощници“ за водача.
Ако не сте го изпитали лично, сигурно сте се питали какво вижда шофьорът на автобуса от градския транспорт или летящият по магистралата ТИР от шофьорската седалка. А ако няма странични огледала, каквито модели вече има и по пътищата у нас?
Преди време, Mercedes-Benz показа на TRUCK EXPO, веднага след премиерата в Берлин, новия си Actros с Mirror Cam технология - дигитална система за обратно виждане при камионите. Иновацията вече е внедрена и в други класове товарни автомобили на марката, които ще видим на тазгодишното изложение за автомобили с инвестиционно предназначение от 16 – 18 юни в Пловдив, на територията на Международния панаир. Новите 360-градусови камери значително подобряват видимостта на външната среда на водача в реално време. Междувременно резервните камери помагат да се премахнат мъртвите зони, като дават на шофьорите на камиони пълна представа какво има зад тях и около тях, особено на по-тесни места за паркиране или из тесните улички в градските части при камионите за дистрибуция.
На TRUCK EXPO 2022 ще видим премиерата на новия Fuso Canter на Mercedes-Benz. За него знаем, че е с водещ в класа си радиус на завиване, полезен товар и маневреност лекотоварен камион. Към това е добавена усъвършенствана функция за безопасност, която открива движещи се уязвими участници в движението от страната на пътника на камиона чрез радарни сензори. Тази система излъчва сигнали всеки път, когато открие риск от сблъсък при движение или когато водачът е включил мигача от страната на пътника. В помощ на шофьора са и LED фарове с 30% по-добра видимост, нова функция Autolight, както и подсилена задна греда, минимизираща удара в случай на инцидент. Всички тези системи могат да предотвратят злополуки и нараняване на хора вътре и извън превозното средство.
Когато говорим за междуградски или за международни превози, предизвикателствата са още по-големи, защото е факт, че размерът на търговските камиони крие рискове както за шофьорите, така и за обществеността. Затова и функциите за подпомагане на водача, като предупреждение за напускане на лентата, асистент за спиране и адаптивен круиз контрол, са станали по-често срещани в пътническите и в търговските превозни средства. Как водещите производители включват аеродинамиката и технологиите в полза на безопасността, ще видим на щанда на DAF.
За първи път на TRUCK EXPO 2022 шведският производител ще покаже на българската публика луксозната кабина от серията XG+ – първата, проектирана съгласно новите еврорегулации за тегла и размери. XG+ на DAF е с до 22% подобрена аеродинамика, което несравнимо оптимизира разхода на гориво и CO2. В същото време безопасността е изведена на преден план с новото предно стъкло, което е с увеличена челна площ и извити краища, интегрирани в изместената назад А-колона. В комбинация с уголемените странични прозорци, това значително увеличава зрителното поле за водача. Самата кабина е много удобна, практично организирана и е с 14% по-просторна от Super Space Cab - най-голямата кабина в предходния модел на DAF. Тук също има допълнителни системи и улеснения при шофиране - работата на влекача се контролира непрекъснато от фабрична телематична система за наблюдение, управление и анализ на флотата; GPS технология проследява топографията. Отделни системи следят другите участници в движението, пътните ленти, налягането в гумите, осевото натоварване, стабилността и автономното аварийно спиране при нужда. С всички тези системи шофьорът почти не може да направи грешка, но има и още една - за безопасното спиране на композицията отговаря специална спирачка-забавител, за която има и 3-годишна гаранция от производителя - за допълнително спокойствие на собственика.
Любопитните ще могат да разучат, а професионалистите – и да изпробват в тест драйв технологии за динамично маршрутизиране, които позволяват на шофьорите да определят най-ефективния маршрут въз основа на актуална информация за времето, трафика и ремонтите, за да няма закъснения на доставките и да се пести гориво. Със сигурност интерес у посетителите ще предизвикат видео технологиите с възможност за запис, които показват действителни кадри от злополуки от гледна точка на шофьора, системите за предотвратяване на сблъсък и за подпомагане на мъртвата зона, известни още като помощ за странична защита, които „откриват“ пешеходци или скрити препятствия.
TRUCK EXPO 2022 се организира от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) и ще се проведе от 16 до 18 юни в Международен панаир - Пловдив. Участие в изложението са потвърдили BMC TRUCKS, DAF, FORD TRUCKS, ISUZU, IVECO, MERCEDES-BENZ, RENAULT TRUCKS, SCANIA, VOLVO TRUCKS, товарни автомобили в категорията N1, както и водещите производители на ремаркета и полуремаркета SCHMITZ CARGOBULL, MEGA, KÖGEL, MEILLER, KNAPEN, DOLL, WEKA, HÜFFERMANN, SCHWARZMÜLLER.