Отидете към основна версия

32 052 43

Тествахме Ford Ranger Raptor – един пикап без аналог в Европа

  • ford-
  • raptor-
  • ranger-
  • тест-
  • тест драйв-
  • пикап-
  • ranger raptor

В началото на 2022 година Ford официално представи второто поколение на най-върховия си пикап за Европа – Ranger Raptor. Сега, близо година по-късно, всъдеходът се продава и у нас, а ние имахме възможността да сме един от първите, които се докосват до него. Пикапът е базиран на последното поколение Ranger, като е получил някои подобрения от Ford Performance, които на практика го правят напълно подходящ за офроуд още от завода.

Екстериор

Започвайки с външността, пикапът вече е по-широк, а това усещане се допълва от новото „лице“ с LED матрични фарове подобни на тези при F-150 и характерни дневни светлини по тяхното външно продължение. Между тях откриваме и голяма решетка с надпис Ford, която добавя още доза агресия във визията на пикапа. Под нея е разположена и пластмасова броня със скосена долна част и защита на двигателя, която има за цел да увеличи ъгъла на атака. Предният капак е със специфични отвори за охлаждане в горната си част, а калниците са получили допълнителни раздувки спрямо стандартния пикап.

Страничната линия е запазена почти идентична с тази при предходния модел, като Raptor се предлага единствено с четири врати и пет места за седене. От завода колата пристига още със стъпенки и калобрани в четирите ъгъла на купето. При тестовия модел бе поръчана допълнителна защита върху товарната част при преобръщане и електрическа щора върху товарното отделение с контрол от ключа или интериора. Върху задния калник е поставен и стилизиран надпис Raptor.

Задницата също не е много променена в сравнение с предшественика, като там откриваме светлини с нови графики, както и по-голяма емблема Ford върху задната врата. Под нея откриваме и моделното означение Ranger. Бронята тук също е с минимални размери, за да освободи място за по-добър ъгъл при офроуд изпитания. При тествания от нас модел бе добавен и теглич.

Пикапът е с дължина от 5.36 метра, ширина от 2.02 метра и височина от 1.93 метра. Междуосието му е 3.27 метра, а ъгълът на атака в предната част е 32 градуса. Дължината на товарното пространство е 1.22 метра, а теглото на цялата тази конфигурация е 2.45 тона. Интересно е да споменем, че джантите са сравнително малки за модерните автомобили с размер от 17 цола, но това се дължи на A/T гумите с които излиза пикапът от завода с размери от 285/70, които са изключително подходящи за нашите пътища.

Интериор

Преминавайки към интериора, тук от Ford Performance също са се постарали и това е видимо още при отварянето на вратата, където върху прага ви посреща именно този надпис. Седалките са кожени с червени акценти и надпис Raptor върху гърба на седалката. Шофьорската и пасажерската седалка са с електрическа настройка, нагоре/надолу и напред/назад, както и с електрическа настройка на лумбалната опора, която може да се издува, но не и да се мести по височината на облегалката.

Мотивът с червено и черно продължава в целия интериор, като се забелязва около въздуховодите, корите на вратите, коланите и дори волана, където е поставен червен маркер на 12 часа. Освен кожа в интериора може да бъде открита и алкантара върху част от таблото, на местата на които вероятно ще бъде докосвано в по-голяма част от времето. За това си има и причина, а именно използването на по-твърди пластмаси в останалата част на таблото. По отношение на качеството на материалите, не можем да кажем, че останахме впечатлени.

В средата на таблото е разположен и 12-инчов вертикално ориентиран дисплей с фирмената система SYNC 4A, която определено изисква време, за да оперирате с нея. От там контролирате още климатичната система, както и по-голямата част от екстрите на автомобила. Все пак под екрана има изведени и бързи контроли, като две „врътки“ за промяна на градусите, както и копче за включване и промяна на звука на мултимедията. Пред водача се намира още един дисплей, този път с големина от 12.3 инча, който показва всичката нужна информация при пътуване, както и различни данни при излизане извън пътя.

Мястото в предната част е напълно достатъчно, дори и за по-високи хора, като това определено влияе на пространството за пътниците отзад, но то със сигурност е напълно достатъчно за возене на четирима души, а вероятно и петима, но с доста уговорки. Няма как да не обърнем внимание и на практичната страна на нещата, а именно множеството отделения за съхранения на вещи, бутилки и различни предмети. Те са множество на брой, а освен тях, инженерите на Ford са оставили 9 празни превключвателя над централното огледало за монтиране на допълнителни аксесоари.

Интересно е и решението за смяната на режимите, които са 7 на брой, те сами по себе си променят работата на окачването, трансмисията, волана, системите за стабилност, както и задвижването на колелата. Те могат да бъдат избирани чрез кръгъл контролер на централната конзола. Отделно от това шофьорът може да избира задвижването на колелата от четири бутона в същия кръгъл контролер или пък да променя работата на различните компоненти от бутони на волана.

Задвижване и характеристики

У нас новият Raptor се предлага с 2.0-литровия дизелов двигател от предходното поколение с мощност от 205 конски сили и 405 нютон метра, но тествания от нас модел бе с по-мощния 3.0-литров бензинов мотор с 292 конски сили и 491 нютон метра. Моторът е V-образен с шест цилиндъра и EcoBoost технология и работи съвместно с автоматична трансмисия с десет предавки.

Окачването, което е едно от най-интересните неща в Raptor е независимо с алуминиеви носачи в предната част и 2.5-инчови амортисьори на FOX с променлива твърдост, отзад имаме твърда греда с пружини и ресори и отново 2.5-инчови амортисьори на FOX. Ходът му е до 290мм отпред и до 250мм отзад. Спирачките също са доста големи и за това си има сериозна причина, като в предната част са с размери от 324мм, а отзад са с размери от 332мм.

Започвайки с кратки характеристики за пикапа, според Ford, ускорението до 100км/ч отнема 7.9 секунди, но ако трябва да сме честни пикапът се чувства една идея по-бърз. Максималната скорост е 180км/ч, но не сме сигурни, че бихме ви препоръчали да ги достигате, особено ако времето не е съвсем сухо. Пишем това тъй като задницата на пикапа е особено игрива в комбинация с гумите за всякакви терени, задното предаване, леката задница и снежните условия при които ние имахме възможността да караме. Дори с включени системи за стабилност, пикапът ви позволява леки „заигравки“, които понякога дори могат да ви хванат и неподготвени.

В същото време при превключване на режима за мокро време, пикапът коренно променя поведението си и става много по-стабилен, като автоматично превключва и към режим за задвижване на четирите колела. Педалът на газта става много по-малко отзивчив, а ускорението една идея по плавно. Всеки от режимите променя настройките на пикапа, като този за изкачване изключва всички системи за стабилност и автоматично превключва на „бавни“ предавки. В комбинация с това може да заключите предния и задния диференциал, което на теория ви дава възможността да преминете навсякъде или поне, където достигат границите на пикапа. А те достигат до 850мм дълбочина на газене според Ford и нивото на което сте го прежалили, поне според нас. Разбира се, не можем да потвърдим последното.

При шофиране на стандартен режим, усещате как пикапът „стъпва“ на пътя изключително тежко, като това се дължи на размера на гумите и теглото му, но при превключване на режим Sport за амортисьорите, возията става доста по-твърда и неравностите на пътя започват да се усещат. Същото важи и за промяната при волана, както и генерацията, която има четири режима на работа. Няма да крием, че при нас през повечето време стоеше на режим Sport, докато се наслаждавахме на звука от шестака. В същото време разполагате с 4 камери за 360-градусово наблюдение, които помагат при офроуд и паркиране.

Що се отнася до разхода на гориво, тук от голямо значение е това къде ще карате пикапа. Според характеристиките на Ford, разходът при смесен цикъл е около 13.8 литра на 100 километра и бихме казали, че това е вярно. В интерес на истината при извънградско шофиране със скорост до 90км/ч и средна скорост от 56км/ч, бордкомпютъра показа разход от 9.6 литра на 100 километра. В същия ден, но няколко часа по-късно при шофиране извън пътя и тестове, същият този бордкомпютър показваше двуцифрени числа, започващи с цифрата 2.

Заключение и цена

В крайна сметка това едва ли ще бъде важно за вас, ако сте достигнали до покупката на този пикап. Със сигурност поне в Европа към този момент пикапът няма аналог според това какво получавате директно от завода. Това, обаче пристига и на съответната цена, а именно 155 700 лева за базов модел. Със сигурност можем да изброим поне 10 по-практични неща за които да дадете тази сума, но пък не можем да съдим и хората, които са склонни да се разделят с близо 160 хиляди лева за добре оборудван модел, който бихме определили като "играчка за пораснали".

Поставете оценка:
Оценка 4 от 40 гласа.

Свързани новини