Понякога колата поставя неочаквани пъзели за собственика си, разпадайки се по мистериозни (на пръв поглед) причини. Една такава преследва собственици на автомобили от напълно различни модели от десетилетия.
Проблемът, за който ще говорим, понякога се случва след зареждане с бензин. На бензиностанция пристига кола с полупразен резервоар. Собственикът решава да напълни резевоара догоре. След като процедурата приключи, водачът се опитва да запали колата. Стартерът завърта, но двигателят не пали.
Следващите опити, като правило, са придружени от натискане на педала за газ и захранващият агрегат неохотно се съгласява да работи. Но само докато кракът на шофьора пусне газта. След няколко километра в този режим „бъгът“ изчезва - двигателят се държи така, сякаш нищо не се е случило. Забелязано е, че подобни инциденти се случват предимно при доста горещо време - 25ºC и повече.
Основните заподозрени в описаната ситуация е свързващата клапа с всмукателния колектор. Напомняме, че адсорберът е пълен с активен въглен и е свързан чрез тръба към резервоара за гориво. През него бензиновите пари навлизат в устройството и се абсорбират от „въглени“, вместо да излязат в атмосферата. Когато двигателят започне да работи, във всмукателния му тракт се образува зона с ниско налягане. Адсорберният клапан се отваря и абсорбираният в активния въглен бензин се засмуква в цилиндрите на двигателя.
Това е на теория. На практика може да се случи следното. Бензинът на бензиностанциите обикновено се съхранява в подземни резервоари, поради което не се нагрява много дори при големи горещини. След това охладеното гориво се издига на повърхността и резервоарът за гориво, понякога загрят до над 30ºC, се пълни напълно с него. Така бензинът започва да се нагрява до външната температура. Коефициентът му на топлинно разширение е един от най-големите сред течностите - 0.00124. Това означава, че 40 литра гориво, загрявайки, да речем, от 15ºС до 30−35ºС, добавя около един литър обем.
Процесът на разширяване се извършва в запечатан резервоар. Къде отива „допълнителният“ бензин, когато колата се пълни догоре? Точно така - върви по тръбопровода, водещ до адсорбера. В същото време, изтласквайки изпаренията на горивото. Шофьорът, платил вече горивото се опитва да запали, в същото време клапанът се отваря и мощна струя горивни пари отива от адсорбера във всмукателния тракт, а след това в цилиндрите - в допълнение към това, което се впръсква там по команда на блока за управление на двигателя. За да изгори тези обеми, двигателят няма въздух и спира.
След това „воланът“, опитвайки се да запали колата, натиска педала на газта в паника, насилствено отваря притокът на въздух. Така се осигурява подаване на допълнителен кислород и двигателят по някакъв начин започва да работи. След известно време запасът от „излишен“ бензин в адсорбера се изчерпва и колата започва да функционира нормално.