Европейската комисия разкри доказателства, според които китайското правителство субсидира електрически превозни средства, изнасяни за Европа, като използва методи като преки преводи на средства. Това разкритие идва на фона на продължаващо разследване на потенциални несправедливи субсидии, от които се възползват произведени в Китай електромобили. Комисията обмисля различни средства за защита, включително налагането на мита, за да защити производителите от ЕС. Разследването трябва да приключи до ноември, като е възможно да бъдат наложени временни мита още през юли.
В отговор на това развитие на събитията Китайската търговска камара към ЕС изрази разочарование, като подчерта, че рязкото нарастване на вноса е показателно за нарастващото европейско търсене на електрически превозни средства. Неотдавнашното публикуване на доказателства от страна на Комисията сочи 14-процентно увеличение на вноса на китайски електрически превозни средства на годишна база от официалното започване на разследването през октомври.
В четвъртък комисията започна митнически регистрации за китайския внос на електромобили, което означава, че от този момент нататък могат да бъдат приложени тарифи със задна дата, ако разследването установи несправедливи субсидии. Въпреки че не бяха предоставени конкретни данни за потенциалните ретроактивни тарифи, комисията посочи случаи на субсидии, включително преки трансфери на средства, пропуснати държавни приходи и стоки или услуги, доставени на цени, по-ниски от пазарните.
Китайски производители на автомобили като BYD и MG на SAIC агресивно се насочват към европейския пазар с електрически автомобили на конкурентни цени, отправяйки предизвикателство към масовите производители като Stellantis и Volkswagen Group. BYD, понастоящем най-големият производител на електрифицирани превозни средства в света, обяви през декември плановете си да открие завод за автомобили в Унгария, за да засили присъствието си в Европа.
Комисията подчерта критичните обстоятелства, породени от притока на китайски внос, като се позова на значителното увеличение на вноса за сравнително кратък период. Ако тази тенденция се запази, производителите на автомобили в ЕС могат да се сблъскат с намаляващи продажби и производствени нива, което може да повлияе на заетостта и цялостното производство в автомобилния сектор на ЕС.