Доскоро огромната част от служебните автомобили бе в полза на дизела, то сега постепенно този вид коли преминават към електричество. Едно проучване н Германия обаче показва, че електромобилите всъщност съвсем не са толкова изгодни за фирмите, колкото изглеждат.
Оказва се, че дизеловият двигател, който уж вече е отписан, се представя значително по-добре. Решаваща в случая е „общата цена на притежание“. Заради отпадане на стимулите тази обща цена вече не е по-ниска за електрическите автомобили и понякога дори е по-висока, отколкото за колите с двигателите с вътрешно горене.
Сравнение, публикувано на страниците на Automobilwoche за 13 различни дизелови и електрически модела, показва, че: „За период от три години дизелът струва средно 1324 евро на месец, докато електрическите автомобили струват 1331 евро. Тази тенденция се потвърждава и от изчисленията на специалистите от ADAC.
Колкото по-големи са колите и колкото по-висока е консумацията, толкова повече разходите за електроенергия стават по- важни. Докато разходите все още са поносими при зареждане с помощта на wallbox в собствен или фирмен гараж, нещата изглеждат зле, когато става въпрос за бързо зареждане.
При чисто електрическите автомобили разходите за бързо зареждане са тези, които могат да провалят очакваните спестявания. Според най-големия германски портал за електрически автомобили EFAHRER, средно киловатчас на обществено бързо зарядно устройство струва 60 цента.
Ако шофьорът на електрическа кола не е внимателен, когато зарежда електромобила си и винаги зарежда на скъпи бързи зарядни устройства на магистрала, то всяко предимство на електрическите автомобили по отношение на гореспоменатата обща цена на притежание бързо ще бъде загубено.
Освен това има загуба на време в сравнение с дизеловите, бензиновите или хибридните автомобили поради честите и бавни процеси на зареждане. Обхватът остава основният проблем. В момента нито един електромобил няма шанс срещу икономична дизелова кола.
Deutsche Automobil Treuhand (DAT) прави паралелно проучване сред мениджърите на автопаркове. Резултатът: Две трети от анкетираните не приемат, че електрическите автомобили могат да покрият всички разстояния в съответната компания, използвайки само електричество.
Измамите с пробега при електрическите автомобили също оказват все по-голямо влияние тук: на практика пробегът, обещан от производителите, доста често остава значително под реалния. Това важи с пълна сила за извънградски шофирания.
Дори с ограничение на скоростта, както показва текущо сравнение на AutoBild, от 130 км/ч, 53 от 61 модела се провалят на теста. Разбира се, операторите на автопаркове и потребителите на служебни автомобили все по-често изпитват това неудобство и ръководителите на компании започват да се отказват от електромобилите си.
Има и друг проблем: високата загуба на стойност на настоящите електрически модели. Особено при лизинга голяма част от доставените превозни средства се изкупуват след срока за служебна употреба просто на безценица, което въобще не се нрави на работодателите.
Изводът е, че превъзходството на дизеловите коли при дълги пътувания е все още голямо и в обозримо бъдеще все повече компании ще се отказват от закупуването на електрически фирмени коли. Това твърди и експертът по автопаркове Марк Оливър Принцинг пред „Automobilwoche“.