Малага, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Третото поколение на Duster е факт от съвсем скоро, а ние дори успяхме да изпробваме възможностите му. Какви са впечатленията ни от новия модел, ви разказваме сега. Започваме с една интересна информация, която от Dacia споделиха по време на динамичното представяне на модела.
Dacia посочва, че от 2010 година до сега е успяла да продаде около 2.4 милиона екземпляра от Duster. Според изчисленията, това прави по около 500 на ден... Впечатляващо, нали? Сега, както вече стана ясно, на ход е третото поколение на модела, за което без колебание можем да кажем, че е най-доброто.
Плюсове и минуси
Ако трябва да систематизираме впечатленията си с няколко думи, то основните достойнства на автомобила са: изключителен интериорен и екстериорен дизайн, отлична ефективност на двигателите, особено на хибрида и факта, че това е един практичен и много удобен автомобил, както на пътя, така и извън него.
Естествено, като всяка друга кола, и тази си има недостатъци. Но въпреки ценовия сегмент, в който се позиционира румънската марка, ние открихме само два, като първият е едва доловим, а вторият е съобразен с цената на автомобила. Основните минуси на модела са: леки аеродинамични шумове при скорост от над 130 км/ч и по-твърда пластмаса в салона.
Какво ново?
Това е изцяло ново поколение на Duster, с цялостно преосмисляне и на екстериора, и на интериора, като е използван най-новия дизайнерски език на Dacia. В модела са включени повече рециклирани материали, като 20 процента от всички пластмаси по колата идват от рециклирани източници. Поради тази причина тъмната външна пластмасова защита има интересен "пъстър" ефект, който Dacia нарича Starkle.
На всичкото отгоре Duster преминава от морално остарялата B платформа на Renault-Nissan към много по-модерната нова CMF-B архитектура, която дава възможност за нови опции за задвижване (като хибрида), подобрено управление и същата уникална проходимост в леки пресечени местности.
Новият Duster също се възползва от една иновация на марката, която румънците наричат YouClip и която ви позволява да закупите удобни аксесоари, които са закрепени към универсални точки за захващане. Такива има няколко, разположени в салона, а опциите на YouClip включват неща като допълнителни поставки за чаши, поставки за телефон, закачалки за дрехи.
Гамата от добавки InNature на марката Dacia включва в новия Duster неща като добре изглеждащ и доста здрав багажник на покрива и специфична версия на познатия Sleep Pack, която се побира в багажника на Duster и с няколко елементарни манипулации се превръща в пълноценно легло за двама.
Нива на оборудване
Има четири спецификации, от които можете да избирате Duster: начално ниво Essential, средно ниво Expression и две топ версии - Extreme и Journey. Още от нивото Essential се вижда, че Duster разполага с всички основни неща (включително новия и задължителен комплект за безопасност), както и с релси на покрива, задни сензори за паркиране и държач за смартфон вместо централен екран на информационно-развлекателната система.
Expression добавя 17-цолови алуминиеви джанти, дигитален инструментален панел, 10.1-инчов централен инфоразвлекателен екран с безжични Apple CarPlay и Android Auto, както и задна камера за паркиране. След тези нива обаче идват горните две, които Dacia смята за своите най-добри версии. И това твърдение е напълно вярно, а още по-любопитно е, че според проучванията, около 80 процента от купувачите на Duster избират топ оборудване, така че този път румънците са решили да предложи две такива, които имат сходна технология, но различен дизайн.
Но цената за красивия външен вид на колата води след себе си и още един недостатък, за който споменахме по-горе. Предното стъкло не е много полегато, а "тъпата" предница на автомобила също не е от полза, когато става въпрос за шума от вятъра. С други думи при магистрална скорост в купето се долавят слаби аеродинамични шумове. Иначе шумоизолацията от пътя и от двигателния отсек е на отлично ниво.
Заключение и цени
Така наречените "хардкор" фенове на модела ще бъдат изненадани приятно от двигателя 1.2 TCe, както и от Eco0G версията с фабрична газова уредба. Въпреки предразсъдъците за тези мотори динамиката им е добра, икономичността също. Тези версии ще бъдат абсолютно достатъчни за повечето от феновете на модела. Ефективността на Duster Hybrid, по-високата мощност, автоматичната трансмисия и комбиниран разход от четири на сто обаче са все неща, които ще са притегател за една нова група, която най-вероятно ще се присъедини към верните фенове на модела, защото те ще се почувстват доста по-добре отколкото в много от преките конкуренти на Duster.
Както при предишните поколения, новият Duster е кола, за която чувствате сякаш сте похарчили пари разумно, с допълнителния бонус, че новият идва опакован с доста по-добър дизайн. Интериорът е спретнат, силовите агрегати са модерни и ефективни, държи се много добре на пътя и успява да се справи впечатляващо добре извън него. Багажникът е по-голям от преди, а технологиите, които предлага, са полезни и ненатрапчиви. И докато първите Duster-и се избираха основно заради цена, то тук вече има и нещо повече. Много повече.