Китайският автомобилен производител Chery отложи с една година целта си да произвежда електромобили в Европа поради налагането от Европейския съюз на временни мита върху вноса на електромобили от Китай. Новите тарифи, които влязоха в сила през юли, разпалиха търговското напрежение и принудиха автомобилните производители от двете страни на Атлантическия океан да преразгледат плановете си за продажба на повече електрически превозни средства в региона.
Сега Chery планира да започне производството на Omoda 5 EV в Испания през октомври 2025 г. в очакване на оценка на това как митата ще повлияят на плановете ѝ за частично сглобяване на автомобили в Китай и вноса им в Европа.
Испания разчита, че Chery ще съживи бившия завод на Nissan в Барселона и ще създаде повече от 1000 работни места. Министър-председателят Педро Санчес публично се противопостави на новите мита и се срещна с китайски автомобилни производители, включително Chery, за да обсъди въпроса.
Докато Пекин и Брюксел преговарят за избягване на антисубсидийните тарифи, политиците от ЕС също се опитват да балансират между прехода към по-чисти превозни средства и защитата на автомобилната индустрия на блока. Предизвикателството се усложнява от структурното предимство на Китай по отношение на разходите за електромобили и акумулаторни клетки.
Забавянето на производството на Omoda 5 предизвика търкания със синдикалните работници в Испания, на които бяха обещани повече от 600 работни места на пълен работен ден от 1 октомври. Поради намаленото работно натоварване компанията е информирала профсъюза, че може да наема работници само на непълно работно време.
Партньорството на Chery с испанската компания Ebro има за цел да произведе 150 000 автомобила в Испания до 2029 г. и да наеме отново 1250 работници, съкратени по време на затварянето на завода на Nissan. Въпреки че Omoda 5 EV беше отложен, компанията планира да пусне на пазара версии на модела с двигател с вътрешно горене и хибридни версии през ноември.