Европейската комисия приключи антисубсидийно разследване на вноса на електрически автомобили от Китай и наложи изравнителни мита за период от пет години. Най-големите китайски производители на автомобили ще плащат от 17% до 35.3% от митата във връзка със заплахата от икономически загуби за производителите в ЕС поради несправедливи субсидии, според уебсайта на Европейската комисия.
„Разследването установи, че веригата на стойността на BEV (електрическо превозно средство с батерии) в Китай се възползва от несправедливи субсидии, което застрашава от икономически щети производителите на BEV в ЕС“, се казва в комюникето на ЕК. Размерът на митата за различните производители ще се различава:
BYD: 17,0%
Geely: 18,8%
SAIC: 35,3%
Тесла: 7,8%
Други компании, сътрудничили по време на разследването: 20,7%
Фирми, които не са сътрудничили: 35,3%.
Тези мита се добавят към сегашната ставка от 10%. Европейската комисия ще следи ефективността на мерките и оставя възможност за преговори с Китай за алтернативни решения. Производителите могат също така да поискат ускорен преглед, за да определят индивидуална си митническа ставка.
Антисубсидийното разследване беше обявено за първи път от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен през септември 2023 година поради бързия растеж на износа на евтини електрически автомобили от Китай към ЕС. Целта на тези мерки е да осигурят лоялна конкуренция и да защитят европейската индустриална база.