Спортният автомобил Mazda Iconic SP с роторен двигател ще влезе в серийно производство. Спортната кола Iconic SP, малко по-голяма като размери от MX-5 Miata, беше представена като концепция точно преди година.
Сега главният дизайнер на Mazda Масаши Накаяма потвърди, че ще има производствена версия и няма да се налага да се чака дълго – производството ѝ ще започне „в недалечното бъдеще“. Предстоящият нов продукт се нарича идеологически наследник на RX-7 и RX-8.
Ротационният двигател, известен също като Ванкелов, има както предимства, така и недостатъци. Предимствата включват компактен размер и мощност, а недостатъците включват разход на гориво, повишена токсичност на отработените газове и крехкост.
Недостатъците обаче са повече от предимствата, което е причината автомобилните компании да отказват да произвеждат автомобили с такъв агрегат. Mazda не е произвеждала автомобил с роторно задвижване от 2012 година, когато последният RX-8 слезе от поточната линия.
В началото на 2023 година автомобилният производител представи първия автомобил от много години насам с роторен двигател, като каза, че агрегатът е от ново поколение и са изчистени всичките му недостатъци. Той е част от хибридната инсталация на кросоувъра MX-30 e-Skyactiv R-EV. А през есента на същата година дебютира Iconic SP.
Mazda Iconic SP беше представена в края на октомври на Japan Mobility Show в Токио, а основната му характеристика, освен дизайна с класически пропорции, беше двубутален роторен двигател, който играе ролята на генератор на електричество, т.е. не е свързан с колелата. По време на премиерата Mazda обяви само мощността на инсталацията, която е 370 конски сили.
Сега официално е потвърдена появата на серийната Mazda Iconic SP. По неофициални данни, готов за производство спортен автомобил може да бъде представен още през 2026 година. Японската компания сподели и други новини:
Новото поколение кросоувър Mazda CX-5 ще се появи между 2025 и 2027 г., когато ще бъдат пуснати електрически автомобил и SUV, разработени в сътрудничество с китайския Changan. Освен това до 2027 г. семействата SkyActiv-G и SkyActiv-X ще бъдат заменени от четирицилиндрови двигатели от семейството SkyActiv-Z.